کد خبر: ۱۶۱۲۱۰
تاریخ انتشار: ۰۹:۴۹ - ۱۶ مهر ۱۴۰۲
مجری كل طرح‌های آزادراهی جنوب و جنوب شرق كشور خبر داد:

ساخت مرتفع‌ترین پل کشور در آزادراه اصفهان-شیراز

مجری کل طرح‌های آزادراهی جنوب و جنوب شرق کشور گفت: پل سردار شهید حاج قاسم سلیمانی در آزادراه شیراز-اصفهان، مرتفع‌ترین پل آزادراهی کشور است که به عنوان سازه برتر سال ۱۳۹۸ در پنجمین کنفرانس بین‌المللی پل دانشگاه صنعتی امیر کبیر انتخاب شد.
به گزارش خبرنگار گروه اجتماعی پایگاه تحلیلی خبری«شیرازه»، به نقل از شرکت مادر تخصصی ساخت و توسعه زیربنا‌های حمل و نقل کشور، علیرضا صلواتی مجری کل طرح‌های آزادراهی جنوب و جنوب شرق کشور از ساخت مرتفع‌ترین پل آزادراهی کشور در آزادراه شیراز-اصفهان خبر داد، گفت: پل سردار شهید حاج قاسم سلیمانی به طول ۲۶۴ متر در قطعه ۳ آزادراه شیراز-اصفهان قرار دارد و بر روی دره رودخانه سفید و در ارتفاع ۱۱۰ متری از کف دره واقع شده است.

وی ادامه داد: طول دهانه وسط آن ۱۲۵ متر و طول دهانه‌های کناری پل ۶۶ و ۷۳ سانتی‌متر است و خودرو‌های عبوری به سهولت در عرض ۱۵ ثانیه از یک سمت به سمت دیگر پل تردد می‌کنند.

صلواتی نوع پل را بتن دره‌ای پیش تنیده اعلام کرد و افزود: قالب‌بندی پل از نوع شاریو پیش تنیده و نوع رویه پل آسفالتی است و برای ساخت آن ۱۶ هزار و ۹۰۰ متر مکعب بتن‌ریزی صورت گرفته است و در عرشه آن ۱۱۴ قطعه بتنی به کار رفته است.

مجری کل طرح‌های آزادراهی جنوب و جنوب شرق کشور احداث این پل در آزادراه شیراز-اصفهان را نمونه دیگری از توان و تخصص مهندسان ایرانی در تکمیل زیرساخت‌های حمل و نقل کشور دانست و اظهار داشت: مهندسان ایرانی با استفاده از تولیدات داخلی این پل را در عرض ۴۸ ماه احداث کرده‌اند که پیش از آن نیز در ساخت منطقه دو آزادراه تهران-شمال شاهد بهره‌مندی از توان و تخصص ایرانیان و خودکفایی در حوزه راه‌سازی به ویژه در ساخت تونل بودیم.

صلواتی گفت: ارتفاع پایه‌های پل ۶۰.۵ متر و عرض پل ۲۵.۴ متر طراحی شده است و به منظور ساخت آن ۲ هزار و ۴۳۶ تن آرماتور بندی و ۲۴۵ کیلومتر کابل به کار رفته است.


انتهای پیام/
نظرات بینندگان