کد خبر: ۱۶۱۵۶۱
تاریخ انتشار: ۰۹:۱۸ - ۰۹ آبان ۱۴۰۲
مدیر جهاد کشاورزی شهرستان بیضا خبرداد:

کشت کاکتوس اپونتیا توسط کشاورز بیضایی

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان بیضا از کاشت آزمایشی گیاه کاکتوس اپونتیا برای اولین بار در سطح ۲ هزار مترمربع توسط یک کشاورز پیشرو در روستای هفتنجان این شهرستان خبر داد.
به گزارش خبرنگار گروه اشهرستان‌ها پایگاه تحلیلی خبری«شیرازه»، صدیقه مؤیدی مدیر جهاد کشاورزی شهرستان بیضا با بیان اینکه این کاکتوس بومی بیابان‌های مکزیک و آمریکا است اضافه کرد: کاکتوس اپونتیا در اوایل آبان‌ماه جاری کشت شد و پیش‌بینی می‌شود زمینه برداشت میوه و برگ دو سال دیگر فراهم شود.

وی تصریح کرد: کاکتوس اپونتیا به دو روش قلمه‌زنی و بذر تکثیر می‌شود که در مزرعه موصوف بیش از ۸۰۰ قلمه (راکت) ریشه‌دار شده شامل: ۴۰۰ بوته اپونتیا رقم انگل‌هایی و ۴۰۰ بوته اپونتیا رقم کمپرسا کاشته شده است. 

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان بیضا باتوجه‌به محدودیت شدید منابع آب متأثر از خشکسالی‌های پی‌درپی و اهمیت تغییر الگوی کشت افزود: این گیاه کم آب بر و متحمل به خشکی با سیستم آبیاری قطره‌ای و تحت‌فشار مشروب می‌شود.

کشت کاکتوس اپونتیا توسط کشاورز بیضایی

مؤیدی اظهار کرد: این محصول در خاک‌های فقیر و بدترین آب‌وهوا قادر به رشد است و علاوه بر تولید میوه ارگانیک و علوفه دام جهت مصرف در صنایع تبدیلی و فراوری غذایی، داروئی، چرم، آرایشی و بهداشتی، رنگ‌دانه و... کاربرد دارد. 

از مزایای کشت گیاه اپونتیا می‌توان به ارزآوری و ایجاد اشتغال پایدار، بیابان‌زدایی و جلوگیری از فرسایش خاک و حذف کانون‌های ریزگرد، توسعه صنعت گردشگری و توسعه صنایع داروئی اشاره کرد.

انتهای پیام/
نظرات بینندگان