کد خبر: ۱۶۳۷۰۴
تاریخ انتشار: ۰۰:۲۶ - ۲۱ ارديبهشت ۱۴۰۳
جمعه‌های مهدوری با شیرازه:

انتخاب شایسته قدیم به سمت ظهور

انتخاب افراد صالح و شایسته برای استفاده از همه امکانات و فرصتها برای زمینه سازی ظهور و یا انتخاب غلط در تعیین حاکمانی است که نه‌تنها زمینه ظهور را فراهم نکرده بلکه خود به مانعی برای ظهور تبدیل شده است.

به گزارش خبرنگار گروه فرهنگی پایگاه تحلیلی خبری «شیرازه»، عرصه تبلور اراده مردم در تعیین بخشی از شرایط و احوالات آینده ملی و مذهبی خود و خانواده خود است و همیشه اهتمام بصیرانه به این کنش سیاسی از تأکیدات موکد و مهم همه بزرگان، خصوصاً علما و اندیشمندان اسلامی است.

چرا که آنچه در انتخابات تجلی اراده مردم است، دوراهی انتخاب افراد صالح و شایسته برای استفاده از همه امکانات و فرصت‌ها برای زمینه‌سازی ظهور و یا انتخاب غلط در تعیین حاکمانی است که نه‌تنها زمینه ظهور را فراهم نکرده؛ بلکه خود به مانعی برای ظهور تبدیل شده و جامعه اسلامی را علی‌رغم علاقه و تلاش مردم به عقب باز می‌گردانند.

با انتخاب غلط انتخابگر خودخواسته یا ناخواسته وارد در محدوده ظلم شده که در محدوده وسیعی از رفتارهای انسان تعریف می‌شود و اقسام آن - اعم از ظلم به نفس، ظلم به دیگران، ظلم به خدا و ظلمی که حاکمان مرتکب می‌شوند می‌تواند سرنوشت انسان را تغییر دهد.

امام‌زمان (عج) برای برقراری عدالت و تأسیس مدینه فاضله قیام نموده و مصداق کامل آن در محو همه مراتب ظلم متبلور می‌شود. انسانی که به دنبال انجام وظایف فردی خود در عصر غیبت است باید به‌گونه‌ای عمل نماید که در این محدودهٔ وسیع قرار نگرفته و به عبارت بهتر، ظالم نباشد. بدین ترتیب هم از غضب حضرت در امان می‌ماند و هم با بسط عدالت - هر چند محدود - گامی در جهت پیشبرد آرمان امام‌زمان برداشته و ان‌شاءالله لبخند رضایت را بر لبان مبارک ایشان خواهد نشاند.

نگاه به عرصه انتخابات از منظر انتظار و زمینه‌سازی برای ظهور، و ایجاد و گسترش عدالت (هر چند حداقلی)، اهمیت پرداختن به آن و روشنگری و بصیرت‌افزایی را در این عرصه برایمان صدچندان نموده تا جایی که احساس می‌شود، رسیدن به عاقبت نیکو و فرجام شایسته به چگونگی انتخاب در این عرصه‌ها بستگی دارد.

با نگاه به این ضرورت، باید اوصاف مدیران مهدوی در جامعه منتظر را در چند نوشتار در جمعه‌های مهدوی خدمت شما عزیزان، مورد بررسی قرار داده تا ملاک شایسته‌ای برای انتخاب نیکو و صحیح در دستان همگان باشد.

یَا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُوا مَنْ یَرْتَدَّ مِنْکُمْ عَنْ دِینِهِ فَسَوْفَ یَأْتِی اللَّهُ بِقَوْمٍ یُحِبُّهُمْ وَیُحِبُّونَهُ أَذِلَّهٍ عَلَی الْمُؤْمِنِینَ أَعِزَّهٍ عَلَی الْکَافِرِینَ یُجَاهِدُونَ فِی سَبِیلِ اللَّهِ وَلَا یَخَافُونَ لَوْمَهَ لَائِمٍ ۚ ذَٰلِکَ فَضْلُ اللَّهِ یُؤْتِیهِ مَنْ یَشَاءُ ۚ وَاللَّهُ وَاسِعٌ عَلِیمٌ

اما یکی از آیات سیاسی و راه‌گشای قرآن در این ایام پر التهاب انتخابات آیه ۵۴ سوره مبارکه مائده است. آیه‌ای که از آیات مهدوی قرآن بوده و به آیه ایرانیان در قرآن نیز از آن یاد می‌شود بعد از نزول این آیه شریفه پیامبر اکرم (ص) دست به شانه سلمان زده و فرمود مصداق این آیه سلمان و قوم او (ایرانی‌ها) هستند. در احادیث دیگری نیز یکی از مصادیق و افراد آیه شریفه مذکور را منتظران امام‌زمان (عج) در عصر غیبت یاد کرده‌اند که جمع بین احادیث می‌تواند بیانگر و روشن‌کننده این سرّ و رمز باشد که شاید مراد ایرانیان منتظر امام‌زمان است.

خدای متعال در این آیه شریفه به کسانی که ایمان آوردند می‌فرماید: ای گروهی که ایمان آورده‌اید هرکه از شما که از دین خود مرتد شود به‌زودی خدا قومی را برمی‌انگیزد که آنها را بسیار دوست داشته و آنها نیز خداوند را دوست می‌دارند، نسبت به مؤمنین متواضع و رئوف بوده و در برابر کافران سرافراز و مقتدرند در راه خداوند اهل جهاد و تلاش‌اند و از نکوهش و سرزنش ملامت‌کنندگان هراسی ندارند این فضل خدا است که به هر که بخواهد اعطا می‌کند.

رهبر معظم انقلاب (مدظله‌العالی) در خصوص این آیه می‌فرمایند: چنانچه بخواهیم جسارت کنیم و عرض بکنیم ملاک انقلابی بودن در این مجموعه‌ها چیست، بنده به نظرم می‌رسد ملاک انقلابی بودن، تقوا است، شجاعت است، بصیرت است، صراحت است، نترسیدن از «لَومَهَ لآئِم» است؛ اینها ملاک انقلابی بودن است.

چنانچه ما تقوا داشته باشیم، شجاعت لازم را هم داشته باشیم، صراحت لازم را هم - [البتّه] در جایی که صراحت لازم است؛ آنجایی که تَکنیه لازم است، نه؛ آنجا صراحت مضر است، اگر توانستیم اینها را انجام بدهیم [انقلابی هستیم].

شناخت درست از دشمن داشته باشیم. دشمن یک جبهه است؛ دشمن یک فرد که نیست، یک دولت خاص که نیست، یک جبهه است؛ ما باید این جبهه را بشناسیم و ببینیم چه کسی وابسته به این جبهه است و از کجا این جبهه، جوری حرکت می‌کند که می‌تواند ما را نسبت به خودش مشتبه کند.

جبهه دشمن را بشناسیم، شیوه‌های دشمنی را هم بشناسیم؛ بدانیم [دشمن] چه جوری دشمنی می‌کند. گاهی هست که دشمن وارد می‌شود، یک کاری را شروع می‌کند به‌قصد یک هدف خباثت‌آمیز و ما درست نمی‌دانیم آن هدف چیست؛ ظاهر کار را نگاه می‌کنیم می‌بینیم کار خوبی است و از آن استقبال می‌کنیم؛ درحالی‌که او دارد آن هدف خودش را دنبال می‌کند.

ازاین‌قبیل در کشور داشته‌ایم و داریم مواردی را که آنها یک کاری را شروع کردند با یک هدفی، ما هم ظواهر کار را نگاه کردیم گفتیم عجب! خب اینکه کار خوبی است، اینکه اشکالی ندارد، درحالی‌که اگر بصیرت داشته باشیم، اگر اهداف دشمن را بشناسیم، این طور گول نمی‌خوریم.

بیانات در دیدار رئیس و اعضای مجلس خبرگان رهبری-۱۳۹۵/۰۳/۰۶

تحلیل آیات: 

چند نکته نسبت به آیه عرض کرده سپس به ویژگی‌هایی که خدا برای بهترین بندگان خود بیان می‌کند، می‌پردازیم: 

۱-مؤمن باید به فکر عاقبت خود باشد، چه‌بسا مؤمنانی که مرتدّ شوند. «یا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُوا مَنْ یَرْتَدَّ» 

۲-کفر یا ارتداد گروهی از مؤمنان، به راه خدا ضربه نمی‌زند. فَسَوْفَ یَأْتِی اللَّهُ …

۳-اسلام رو به گسترش است، تنها به ریزش‌ها نگاه نکنیم به رویش‌ها نیز نگاه کنیم. مَنْ یَرْتَدَّ … یَأْتِی اللَّهُ

 

۴-در آینده‌ای نه‌چندان دور، پرچم اسلام را کسانی به دست خواهند گرفت که عاشق خدا و مجاهد و باصلابت باشند. یَأْتِی اللَّهُ بِقَوْمٍ یُحِبُّهُمْ وَ یُحِبُّونَهُ … أَعِزَّهٍ

شاخصه‌های مدیر اصلح: 

همان‌گونه که عرض شد خدای متعال شاخص و خط‌کشی‌هایی را در قرآن برای انتخاب اصلح برای همه بندگان بیان کرده که در این بخش به بیان چند مورد دیگر از آنها می‌پردازیم: 

۱- محبوب خدا

آنچه به‌عنوان اولین ویژگی در این بخش مطابق با آیه شریفه بایستی بیان کرد این است که خدای متعال می‌فرماید مدیر لایق و شایسته، محبوب درگاه الهی است چنانچه بخواهیم با تفسیر آیه به آیه قرآن که یکی از شیوه‌های تفسیر قرآن است مفهوم این کلام الهی را استخراج کنیم با تحقیق اندکی در سایر آیات در می‌یابیم که خداوند متعال

اهل مقاومت در برابر بیگانگان (صف ۴)

ان الله یحب الذین یقاتلون فی سبیله

اهل عدل و داد (حجرات ۹)

ان الله یحب المقسطین

نیکوکاران (بقره ۱۹۵)

ان الله یحب المحسنین

اهل تقوا

فان الله یحب المتقین (آل‌عمران ۷۶)

عذرخواهان و دست‌پاکان (بقره ۲۲۲)

ان الله یحب التوابین و یحب المتطهرین

اهل توکل

ان الله یحب المتوکلین (آل‌عمران ۱۵۹)

متوکلین را دوست می‌دارد

اینک باید تطبیق داد ویژگی‌های فوق را با شخصیت‌هایی که برای انتخاب پیش روی ما قرار دارند.

انتهای خبر/

منبع: فارس
برچسب ها: شیراز ، مهدویت ، فارس
نظرات بینندگان