کد خبر: ۲۰۸۴۳
تاریخ انتشار: ۰۸:۴۶ - ۱۳ دی ۱۳۹۰

رتبه نهم شیراز در میان 16 منطقه راه آهنی کشور

قائم مقام مدیرعامل راه آهن کشور از افزایش طول خطوط ریلی کشور به بیش از 15 هزار کیلومتر تا پایان برنامه پنجم توسعه خبر داد.

طالب زارع عصر دیروز در مراسم تودیع و معارفه مدیرکل راه آهن استان فارس اظهار داشت: در حال حاضر ریل‌گذاری حدود 7 هزار و 200 کیلومتر در کشور را در دست اجرا داریم.

وی افزود: با توجه به هدف‌گذاری سنواتی که انجام شده تا پایان دولت دهم حداقل 2 هزار کیلومتر به سرجمع خطوط ریلی کشور افزوده می‌شود.

قائم مقام راه آهن اضافه کرد: با توجه به اینکه در قانون برنامه پنجم تکلیف شده که بحث قیمت حامل‌های انرژی و به ویژه سوخت مصرفی گازوئیل به قیمت فوب خلیج فارس برسد و از طرفی با توجه به اینکه سرانه مصرف سوخت در شبکه ریلی در جا به جایی بار یک ‌ششم و در بخش مسافر یک دوم بخش جاده‌ای است و همچنین مزیت‌های بخش ریلی، به اجبار باید به سمت توسعه خطوط ریلی حرکت کنیم.

وی میزان جابه‌جایی بار در شبکه ریلی کشور را به طور متوسط حدود 33 میلیون تن یعنی 9 درصد جا به جایی بار از طریق شبکه حمل و نقل عمومی کشور دانست و افزود: در بخش مسافر نیز حدود 29 میلیون مسافر به وسیله شبکه ریلی در کشور جابه‌جا می‌شوند که این تعداد 11 درصد کل جا به جایی مسافر کشور را شامل می‌شود.

قائم مقام مدیرعامل راه آهن در بخش دیگری از سخنان خود به آخرین وضعیت خطوط ریلی در فارس اشاره و تصریح کرد: اتصال این استان به شبکه ریلی کشور از طریق راه آهن شیراز - اصفهان به طول 506 کیلومتر که حدود پنج درصد کل شبکه ریلی اصلی کشور را شامل می‌شود انجام شده است.

وی با بیان اینکه استان فارس از لحاظ جایگاهی و ظرفیت بین 16 منطقه راه آهنی کشور در رتبه نهم قرار گرفته است و مکان توسعه در این زمینه نیز وجود دارد ابراز داشت: در حال حاضر در بخش ریلی مسافری تنها بخشی از ظرفیت مورد استفاده قرار می‌گیرد که انتظار می‌رود با اتصال کامل شبکه به قطب‌های صنعتی و معدنی ظرفیت باری آن نیز به کار گرفته شود.

 زارع خاطرنشان کرد: اجرا و بهره‌برداری از مرحله دوم راه آهن شیراز – عسلویه – بوشهر - خلیج فارس و آب‌های آزاد می‌تواند نقش و جایگاه ویژه‌ای هم در بحث جا به جایی بار و هم مسافر در شبکه ریلی کشور ایفا کند.

وی گفت: هم‌اینک ظرفیت و تعداد رام قطاری که برای فارس تعریف شده حدود شش قطار در مسیر رفت و برگشت است که دو قطار مسیر تهران - شیراز را طی می‌کنند و یک قطار نیز از مبدا شیراز تا مشهد فعال است.

به گزارش فارس، در این مراسم از خدمات بهروز تاکی مدیرکل سابق راه آهن استان فارس قدردانی و مهرداد انصاری به عنوان سرپرست جدید اداره کل راه‌آهن فارس معرفی شد.
برچسب ها: شیراز ، راه آهن
نظرات بینندگان