کد خبر: ۲۰۸۹۵
تاریخ انتشار: ۰۹:۰۵ - ۱۴ دی ۱۳۹۰

نام نويسي 862 اصلاح طلب براي رقابت در انتخابات مجلس

اين رقم كه آمار اصلاح طلبان نام نويسي كرده در سراسر كشور (به استثناي تهران) را شامل مي شود، خشم شديد طيف راديكال را شديداً خشمگين كرده است. گفته مي شود در جلسات اين طيف برخي از افراد حلقه راديكال گفته اند «در حوادث بعد از انتخابات 88 عملكرد موسوي و كروبي و بعد ماجراي 25 بهمن باعث از دست رفتن ظرفيت اجتماعي مان شد. دل ما به ظرفيت نخبگان خوش بود كه اين را هم خاتمي به باد داد.»

بررسي هاي اوليه نشان مي دهد 862 نفر از اصلاح طلبان در انتخابات نهمين دوره مجلس نام نويسي كرده اند.
به گزارش نداي انقلاب، اين رقم كه آمار اصلاح طلبان نام نويسي كرده در سراسر كشور (به استثناي تهران) را شامل مي شود، خشم شديد طيف راديكال را شديداً خشمگين كرده است. گفته مي شود در جلسات اين طيف برخي از افراد حلقه راديكال گفته اند «در حوادث بعد از انتخابات 88 عملكرد موسوي و كروبي و بعد ماجراي 25 بهمن باعث از دست رفتن ظرفيت اجتماعي مان شد. دل ما به ظرفيت نخبگان خوش بود كه اين را هم خاتمي به باد داد.»
اين افراد همچنين با خطاب قرار دادن خاتمي گفته اند كه وي ابتدا با «مشاركت مشروط» و سپس «عدم مشاركت فعال» تمامي برنامه هاي اصلاح طلبان را به هم ريخته و الان نه بدنه اجتماعي را دارند و نه نخبگان را.
در همين حال مصطفي كواكبيان عضو فراكسيون اقليت، تعداد داوطلبان اصلاح طلب براي نامزدي انتخابات را 700 نفر اعلام كرد و به «مهر» گفت: اگر اين 700 نفر واجدشرايط تشخيص داده شوند قطعاً به راحتي مي توانيم در بسياري از حوزه ها كانديدا معرفي كنيم و در اكثر استان ها ليست نيز بدهيم.
طيف اصلاح طلب در انتخابات 4 سال پيش حداقل 150 نامزد رسمي- غير از نامزدهاي اعلام نشده- معرفي كرده بودند.
از سوي ديگر گزارش فردانيوز حاكي است كه طيفي از تندروها در اردوگاه اصلاح طلبان، «كميته سياسي انصراف نامزدها را تشكيل داده اند. اين كميته بنا دارد در فرصت باقي مانده تا تكميل بررسي صلاحيت كانديداها، تعدادي از آنها را با حربه هاي مختلف از ثبت نام پشيمان كرده و ضمن در بوق و كرنا كردن اعلام انصراف آنها به فضاسازي رسانه اي- رواني در اين زمينه بپردازد. در كميته مذكور كه طيف هاي سنتي و مدرن جريان اصلاحات عضويت دارند، اين استراتژي كه حتي يك انصراف از نامزدي در انتخابات بايد همراه با صدور بيانيه و تبليغات فراوان صورت گيرد در دستور كار قرار گرفته و هر كدام از اعضا به صورت مستقيم و غيرمستقيم وظيفه مذاكره با اصلاح طلبان ثبت نام كننده در انتخابات مجلس را عهده دار شده اند.»
با وجود آن كه خبرها از ثبت نام 700 تا 800 نفر از اصلاح طلبان خبر مي دهد، تابش دبير فراكسيون اقليت در گفت وگو با خبر آن لاين پيش بيني كرد اقليت مجلس هشتم، در مجلس نهم اقليت ضعيف تري خواهد بود.
برخي خبرها حاكي از آن است كه هسته اصلي افراطيون در جبهه اصلاحات با طراحي نقش دوگانه هم مايل است از امكان همكاري با ضدانقلاب در زمينه تحريم استفاده كند و كمك هاي بعدي آنان را از دست ندهد و هم در عين حال تا آنجا كه مقدور است افرادي را كه احتمالاً توان راي آوردن دارند را به مجلس نفوذ دهد و آنگاه از نقش آفريني آنها- مانند مجلس هشتم و قضايايي چون وقف دانشگاه آزاد و...- استفاده كند.
انتخابات نهمين دوره مجلس شوراي اسلامي براي معلوم شدن سرنوشت 290كرسي روز جمعه 12اسفند 1390 برگزار مي شود.

نظرات بینندگان