کد خبر: ۲۱۲۱۶
تاریخ انتشار: ۰۹:۰۰ - ۱۸ دی ۱۳۹۰

یافته‌های جدید برای درمان سرطان در دانشگاه علوم پزشکی شیراز

گروهی از محققان علوم دارویی دانشگاه علوم پزشكی شیراز موفق به طراحی و ساخت تركیبات جدید \'بیس دی هیدرو پیریمیدینون\' با هدف دستیابی به دارو های جدید ضد سرطان شدند.

برگزیده رتبه سوم علوم دارویی هفدهمین جشنواره تحقیقاتی علوم پزشكی رازی گفت: گروهی از محققان علوم دارویی دانشگاه علوم پزشكی شیراز موفق به طراحی و ساخت تركیبات جدید \'بیس دی هیدرو پیریمیدینون\' با هدف دستیابی به دارو های جدید ضد سرطان شدند.
  
به گزارش شیرازه به نقل از ایرنا٬ رامین میری، رئیس مركز تحقیقات شیمی دارویی و گیاهی دانشكده داروسازی دانشگاه علوم پزشكی شیراز افزود: در این طرح چندین مولكول جدید با اثر بالقوه ضد سرطان تهیه و اثرات آنها بر چند رده سلولی سرطان های سینه، كولون( روده بزرگ)، خون و گردن رحم بررسی شد.

وی با بیان اینكه برخی از این داروها اثرات قابل توجه و قابل مقایسه با داروهای رایج در بازار داشتند، گفت: نتایج این طرح در چندین مقاله علمی در مجلات معتبر بین المللی منتشر شده است و مطالعات تكمیلی بر روی این داروها همچنان ادامه دارد.

میری با بیان اینكه ورود داروهای جدید به بازار 13 تا 17 سال به طول می انجامد، اضافه كرد: مطالعات همه جانبه برای داروهای جدید نیز نیازمند پنج تا هفت میلیارد دلار سرمایه گذاری است.

این دكترای تخصصی شیمی دارویی تصریح كرد محققان ایرانی با خودباوری و تلاش خستگی تاپذیر در كاهش زمان و هزینه ها، موفقیت های چشمگیری داشته اند.

وی با بیان اینكه ورود این داروها به بازار نیازمند تحقیقات تكمیلی و حمایت پیشاپیش مسوولان است، گفت: تولید این داروها با توجه به هزینه ای كه به كشور و جهان برای درمان سرطان تحمیل می شود، به صرفه خواهد بود چرا كه سرطان در دنیا، دومین عامل و در ایران، سومین عامل مرگ و میر است.

وی از حمایت های وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشكی و دانشگاه علوم پزشكی شیراز قدردانی كرد و از بنیاد نخبگان نیز خواست این گروه تحقیقاتی را یاری كند.

نظرات بینندگان