کد خبر: ۲۳۶۶۵
تاریخ انتشار: ۰۹:۳۲ - ۱۲ بهمن ۱۳۹۰

اروپا نگران تصمیم ایران است

  احتمال تصمیم ایران در مورد قطع صادرات نفت به اروپا، مدیران اروپایی را نگران آینده اقتصاد قاره سبز کرده است.

 

به گزارش «تابناک»، از دید اروپا ایران که استاد حرکات غیرمترقبه برای مجبور کردن طرف مقابل به عقب‌نشینی است، بازار نفت را در هول و هراس تصمیم خود، در مورد توقف صادرات نفت به اروپا قرار داده است.

این احتمال روز افزون وجود دارد که یونان مصیبت‌زده، قربانی شیوه برخورد ایران با اروپا شود. وقتی که اتجادیه اروپا ورود نفت ایران با این بلوک را از ابتدای جولای آینده منع کرد تا یونان، ایتالیا و اسپانیا فرصت پیدا کردن منابع جایگزین را داشته باشند، با تهدید اقدام پیش‌دستانه ایران مواجه شد.

مجلس در یک شنبه این هفته در مورد تصمیم قطع صادرات نفت به اروپا تصمیمی نگرفت اما نویسنده روزنامه انگلیسی انتظار اقدام ایران را در این مورد می‌کشد، به خصوص از آن جهت که رستم قاسمی وزیر نفت در پایان جلسه دولت از قطع سریع صدور نفت به بعضی کشورهای اروپایی خبر داده بود.

مدیران اروپایی که با ایران آشنایی دارند، محتمل‌ترین گزینه را این می‌بینند که ایران، اقدامی انجام دهد که برد تبلیغی بیشتری دارد و آسیب کمتری هم به صادرات نفت ایران بزند.

در این چارچوب محتمل‌ترین سناریو این است که ایران اعلام کند که صادرات نفت خود را به آلمان، انگلیس و فرانسه قطع خواهد کرد، زیرا این سه کشور در تصویب تحریم نقش بیشتری داشته‌اند. ایران بعد از توقف واردات روزانه 80هزار بشکه نفت ایران از سوی شرکت توتال، عملا نفت کمی به این سه کشور می‌فروشد.

چنین اقدامی باعث می‌شود که خللی در میزان صادرات نفت ایران به اروپا ایجاد نشود، بازار نفت ملتهب باقی بماند و ایران کاری تبلیغاتی انجام دهد.

سناریوی محتمل دیگر این است که مقامات اروپایی پیگیر تصمیم ایران با اقدامی غافلگیرانه مواجه شوند. و آن این که ایران علاوه بر سه کشور فوق، یونان را نیز هدف قرار دهد.

یونان مصیبت زده روزانه یکصد هزار بشکه نفت از ایران وارد می‌کند. مساله مشکل این است که این میزان در مقابل صادرات نفت ایران در حدی است که ایران می‌تواند برای آسیب جدی به اقتصاد اروپا از آن بگذرد. چنین اقدامی نه تنها به اقتصاد یونان آسیب می‌رساند، بلکه به اوراق قرضه اروپا و نیز یورو آسیب خواهد زد.

اقدام کم احتمال‌تر این است که ایران صادرات نفت خود را به بزرگترین مشتریان اروپایی خود یعنی ایتالیا و اسپانیا متوقف کند که روزانه به ترتیب 180 و 140 هزار بشکه نفت از ایران وارد می‌کنند. نویسنده معتقد است که ایران این کار را انجام نخواهد داد زیرا به معنای از دست دادن فوری 15 درصد از مشتریان خود است.

منابع اروپایی مدعی هستند که احمد قلعه‌بانی رئیس شرکت ملی نفت ضمن این که با اصل طرح توقف صادرات مخالف نیست اما خواستار مهلت شده است. در واقع شرکت نفت به دنبال این است که طرح مجلس به جای این که شرکت نفت را ملزم به قطع صادرات به اروپا کند، به شرکت ملی نفت توصیه کند که فروش نفت به اروپا را قطع کند(شاید به این سبب که خود بر مبنای ارزیابی از بازار چگونگی و کشورهای هدف را انتخاب کند).

برچسب ها: اروپا ، ایران ، تحریم نفتی
نظرات بینندگان