کد خبر: ۲۴۵۰۷
تاریخ انتشار: ۲۲:۳۹ - ۱۸ بهمن ۱۳۹۰

تجلی روح انقلاب در دهه چهارم

چندی پیش رهبر معظم انقلاب اسلامی در بیانات بسیار مهمی در خطبه های نماز جمعه تهران به موضوع تهدید ها و تحریم های غرب علیه ایران اشاره کردند و به نوعی راهبرد جمهوری اسلامی را در این خصوص به گوش همگان رساندند. این بیانات که همراه با ابراز احساسات گسترده مردم تهران همراه شد، بیانگر چندین پیام مهم و اساسی بود که توجه به آنها می تواند در تحلیل چگونگی روابط ایران با غرب در آینده راهگشا باشد.

بدون شک یکی از اصلی ترین پیام های خطبه‌های نماز جمعه تهران به امامت رهبر معظم انقلاب پایداری ایران در خصوص موضوع فلسطین و مبارزه با صهیونیسم بود. پس از فوت امام (ره) مقابله و در دوران زعامت آیت الله خامنه ای مقابله با رژیم صهیونیستی نه تنها متوقف نشد بلکه به عنوان یکی از اصلی ترین اهداف انقلاب اسلامی با توجه به ابزارهای گوناگون پیگیری شد و در نهایت نیز این رژیم امروز در یکی از بدترین شرایط خود از ابتدای تشکیل قرار دارد. شکست در برابر حزب‌الله و حماس و همچنین اسیر شدن در دام انقلاب‌های منطقه ای وضعیت رژیم صهیونیستی را به شدت بحرانی کرده است.

اما در آستانه سی و سومین سال از پیروزی انقلاب اسلامی رهبری بار دیگر و پرشور تر از همیشه موضع ایران را در برابر صهیونیسم جهانی -بخوانیم اربابان آمریکا و اروپا- بیان کرد.رهبر معظم انقلاب در این خصوص فرمودند : ما در قضایای ضدیت با اسرائیل دخالت کردیم؛ نتیجه‌اش هم پیروزی جنگ سی و سه روزه و پیروزی جنگ بیست و دو روزه بود. بعد از این هم هر جا هر ملتی، هر گروهی با رژیم صهیونیستی مبارزه کند، مقابله کند، ما پشت سرش هستیم و کمکش می‌کنیم و هیچ ابایی هم از گفتن این حرف نداریم. این حقیقت و واقعیت است.

از این روست که باید گفت چالش اساسی میان ایران و غرب بر سر مسئله فلسطین همچنان ادامه خواهد داشت با این تفاوت که جمهوری اسلامی علنا پروژه حمایت از مخالفین این رژیم را کلید زده است که می تواند هزینه های بسیار گزافی را برای تل آویو به ارمغان بیاورد. از دیگر سو مطمئنا غرب تحت سلطه صهیونیسم نیز به خوبی این نکته را درک کرد که ایران نه تنها یک گام عقب‌نشینی نکرده است بلکه در حال پیشروی و قدرت نمایی است. موضوعی که مطمئنا به مذاق غربی‌ها خوش نیامده است و آنها تمام تلاش خود را برای هزینه بر کردن این راهبرد جدید ایران اعمال خواهند کرد.

از دیگر سو مقام معظم رهبری در خطبه های نماز جمعه به موضوع تحریم ها نیز اشاره کرده اند و این گونه محدود سازی ایران را در جهت شکوفایی توانایی های داخلی ارزیابی کردند.این امر نشان می دهد که ایران حداقل در یک دهه آینده نیز در مقابل تحریم ها خواهد ایستاد و از آنها عبور خواهد کرد و این راهبرد غربی ها تاثیری بر اراده ایران در عرصه های بین المللی نخواهد داشت. ضمن آنکه این تحلیل خود به خود ما را به این نکته می رساند که مسئولین کشور از هم اکنون خود را برای رویا رویی با هرگونه تحریمی در هر حوزه ای آماده ساخته اند.

رهبری در این خصوص می فرمایند: اینها خواستند در واقع جمهوری اسلامی را، ملت ایران را به خاطر اسلام مجازات کنند. تهدید کردند: تحریمهای فلج‌کننده، تحریمهای دردآور! هی گفتند، گفتند. این تحریمها از دو جهت به نفع ماست: اولاً وقتی ما تحریم بشویم، به استعداد و ظرفیت داخلی رو می‌آوریم، از داخل رشد می‌کنیم؛ همچنان که در این سی سال این مسئله اتفاق افتاده است. اگر در زمینه‌ سلاح تحریم نمی‌شدیم، امروز این پیشرفتهای عجیب را نداشتیم؛ اگر در قضیه‌ اتمی، اینها نیروگاه بوشهر را خودشان ساخته بودند، ما در غنی‌سازی پیشرفت نمی‌کردیم؛ اگر درهای علم را به روی ما نبسته بودند، ما در سلولهای بنیادی و هوافضا و فرستادن ماهواره به آسمان، به اینجاها نمی‌رسیدیم.

پس هرچه ما را تحریم می‌کنند، ما به ظرفیت داخلی خودمان متوجه می‌شویم و رو می‌آوریم و این ظرفیت و استعداد روزبه‌روز مثل چشمه‌ جوشانی شکوفا می‌شود. پس این تحریم به نفع ماست.جهت دومی که این تحریمها به نفع ماست، این است که اینها همین طور مرتباً در تبلیغاتشان می‌گویند ما این تحریمها را می‌خواهیم بر ایران اعمال کنیم تا ایران را وادار به عقب‌نشینی کنیم؛.... وقتی ما عقب‌نشینی نکردیم، چه اتفاقی می‌افتد؟ این تحریمها برای این است که ایران را وادار به عقب‌نشینی کنند، ایران هم که عقب‌نشینی نخواهد کرد؛ نتیجه این می‌شود که هیبت غرب و هیبت تهدیدهای غرب در چشم این ملتهای منطقه که قیام کردند، می‌شکند و عزت ملت ایران و قدرت ملت ایران در چشم اینها زیاد می‌شود؛ و این به نفع ماست.

از دیگر سو و با توجه به اینکه غربی ها تمام فشنگ‌‌های خود در اسلحه تحریم ها را خرج کرده اند این اهرم فشار علیه ایران تا مدتی دیگر از کار خواهد افتاد. چرا که آمریکایی ها و اروپایی ها با تحریم نفت و بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران عملا هر آنچه را که در دست داشتند خرج کردند و دیگر در این زمینه تنها گزینه نظامی باقی مانده است که هیچ کدام از سیاستمداران غربی علاقه‌ای حتی به طرح آن نیز ندارند!

موضوع دیگری که بسیار حائز اهمیت است و به نوعی یک دکترین جدید در سیاست بین المللی جمهوری اسلامی به حساب می آید فعال شدن دیپلماسی ماست. در واقع این روزها و با توجه به رقم خوردن معادلات سیاسی و اقتصادی به نفع جمهوری اسلامی ایران در سطح منطقه و جهان کشور یک گام تازه در عرصه بین المللی برداشته است. موج بیداری اسلامی در جهان ،گسترش توانایی های رسانه ای ایران، افزایش قیمت نفت و افزایش تولید داخلی ، افزایش توان دفاعی در دریا و هوا و... باعث شده است که ایران برای دفاع از منافع خود وارد خط مرزهای قدرت های بزرگ شود و به اصطلاح بازی را در خانه حریف انجام دهد.

راهبرد تهدید در برابر تهدید یک سیاست بسیار راهگشاست که می تواند به عنوان یک مولفه بازدارنده برای جمهوری اسلامی ایران به حساب آید. ایران امروز تنها منتظر نمی ماند تا در دالان‌های طولانی سازمان ملل علیه غرب شکایت کند بلکه هر تهدیدی را به نوبه خود با تهدید پاسخ می دهد. اگر غربی ها می خواهند دیگر نفت ایران را نخرند تهران از همین امروز نفت را قطع خواهد کرد تا هزینه های سرسام آوری بر کشورهای اروپایی تحمیل شود. اگر آنان تهدیدات نظامی علیه ایران را مطرح می کنند تهران نیز به نوبه خود و با استفاده از ظرفیت هایش منافع غرب در منطقه را تهدید می کند. رهبر انقلاب در همین خصوص نیز فرمودند "البته آنها و دیگران بدانند - می‌دانند هم - که ما هم در برابر تهدید به جنگ و تهدید به تحریم نفتی، تهدیدهایی داریم که در وقت خودش، آن وقتی که لازم باشد، ان‌شاءاللَّه اعمال خواهد شد."

لذا در نهایت و به عنوان جمع بندی باید گفت که خطبه های رهبر معظم انقلاب اسلامی در بسیاری از موارد تجلی روح انقلاب در دهه چهارم بود. انقلاب اسلامی ایران گام های تازه ای را برداشته است و وارد وادی های نوینی شده است که حقیقتا دشمنان را با چالش روبه رو ساخته است. بی هیچ نحو نمی توان قدرت و نفوذ ایران در منطقه و جهان را در مقطع فعلی با یک دهه پیش مقایسه کرد و علی القاعده در آینده ای نه چندان دور نیز این افزایش قدرت رشد تصاعدی پیدا خواهد کرد. البته در خطبه های مقام معظم رهبری نکات بسیار مهمی در خصوص تحولات بیداری اسلامی نیز وجود دارد که اشاره به آنها خود فرصت دیگری را می طلبد. با این حال در یک جمله باید گفت: مقام معظم رهبری در این خطبه ها راهبردهای بلند مدت جمهوری اسلامی را بیان کردند.

 نویسنده : مجتبی حدادی

منبع : روزنامه رسالت   17/11/1390   

نظرات بینندگان