کد خبر: ۲۴۵۵۹
تاریخ انتشار: ۱۶:۰۸ - ۱۹ بهمن ۱۳۹۰

برنامه هسته‌ای ایران با تحریم از پا درنمی‌آید

پایگاه اطلاع‌رسانی آل‌آفریکا در تحلیلی به قلم \"اندرو ترچا\"، اذعان کرد که ایران همان‌طور که از عهده تهدیدات سیاسی برآمده است می‌تواند تحریم‌های اقتصادی را نیز پشت سر گذارد.

ترچا تصریح کرد: تحریم‌های در هم پیچیده بین‌المللی بر ضد ایران در نظر دارند که اقتصاد این کشور را محدود کنند، ارزش پول ملی ایران را پایین آورند و به تورم در این کشور دامن بزنند اما این تحریم‌ها در زدن ضربه‌ای به ایران که این کشور را مجبور به کنار گذاشتن برنامه‌ هسته‌ایش کند، احتمالا موفق نخواهند بود.

بنابراین گزارش، تجربه نشان می‌دهد که تا زمانی که ایران بتواند بخش عمده‌ای از نفت خود را به فروش برساند، اقتصاد به خود متکی این کشور می‌تواند به حرکت خود ادامه دهد.

ترچا اضافه کرد: هرچند رنج تحریم‌ها در ایران احساس خواهد شد اما اگر دولت احمدی‌نژاد توانسته است تهدیدات سیاسی غرب را پشت سر بگذارد، دلیلی ندارد که از تهدیدات اقتصادی شکست بخورد.

در این گزارش اذعان شده است که که درآمدهای نفتی بنا بر گزارش صندوق بین‌المللی پول، تنها معادل ۲۱ درصد تولید ناخالص ملی ایران است، در حالی که این درآمد بین ۳۰ تا ۵۰ درصد تولید ناخالص ملی را در کشورهای عربی تشکیل می‌دهد. این در حالی است که غرب تلاش دارد با تحریم بخش انرژی ایران، به این کشور ضربه وارد کند.

ایالات متحده و اتحادیه اروپا به این بهانه که برنامه هسته‌ای ایران اهدافی غیرصلح‌آمیز را دنبال می‌کند، تحریم‌هایی را بر ضد ایران وضع کرده‌اند که در تابستان آینده به اجرا درخواهد آمد. این دور از تحریم‌ها بیش از هرچیز به صنایع انرژی ایران و بانک مرکزی آن توجه دارند و قصد دارند با بالا بردن هزینه معامله با ایران، این کشور را تحت فشار قرار دهند.

این در حالی است که ایران پس از انقلاب اسلامی 1979، همواره با مشکلی به نام تحریم مواجه بوده و آن را علی‌رغم مشکلات پشت سر نهاده است.

انتهای پیام/

نظرات بینندگان