کد خبر: ۲۴۷۵۵
تاریخ انتشار: ۲۳:۵۰ - ۲۱ بهمن ۱۳۹۰

آیا اخوان المسلمین با صهیونیست‌ها دیدار داشته است؟

پایگاه های خبری تحلیلی تابناک٬ به نقل از یک منبع آگاه مصری٬ از دیدار محرمانه برخی از اعضای اخوان المسلمین مصر با مقامات رژیم صهیونیستی پرده برداشته است. گفته شده است که این دیدار با هماهنگی و البته میزبانی ترکیه انجام شده است. هدف اخوان از این دیدار نیز آشنایی با دیدگاه های مقامات اسرائیلی ذکر شده تا متناسب با آن مواضع خود را تنظیم کند.

گفته شده است که کمال هلباوی از اعضای ارشد اخوان و سخنگوی رسمی سابق این جمعیت نیز در این جلسه حضور داشته است.

در خصوص این گزارش به نظر می رسد ذکر چند نکته خالی از لطف نباشد:

۱ - طی چند ماه گذشته حجم خبری قابل توجهی در خصوص دیدار اعضای ارشد اخوان با مقامات آمریکایی منتشر شده است. این جریان خبری این بار به دیدار مقامات اسرائیلی نیز کشیده شده است. غالب این اخبار به نقل از «منابع آگاه» ذکر شده است و بعضا منابع منتشر کننده اخبار نیز چندان متنوع نبوده است. به عنوان مثال هفته نامه فلسطینی المنار یکی از این منابع است که چندین بار خبر دیدار اخوان المسلمین با مقامات آمریکایی را فاش ساخته است. این هفته نامه آن گونه که دکتر اصغر افتخاری در کتاب «جامعه شناسی سیاسی اسرائیل» آورده است٬ در اورشلیم شرقی منتشر شده و ناشر و سردبیر آن شخصی به نام اسماعیل عجوه است که مرام سیاسی «ساف»(سازمان آزادی بخش فلسطین) دارد. یکی از ویژگی های این هفته نامه انتشار اخبار به ظاهر محرمانه ای است که در حوزه مسائل خاورمیانه رخ می دهد. به عنوان مثال٬ رفت و آمدهای سیاسی مقامات اسرائیل و سران عرب٬ از جمله سوژه های خبری این هفته نامه است که عمدتا منبع موثقی را اعلام نمی کند و صرفا براساس شواهد گزارش می دهد.

اخوان المسلمین اما با وجود انتشار اخباری مبنی بر دیدارهای مخفی و حساس خود٬ همواره این دیدارها را تکذیب کرده است. محمود غزلان سخنگوی رسمی اخوان چندی پیش گفته بود که همه اخبار حاکی از دیدار اخوان با مقامات آمریکایی٬ شایعاتی هستند که آمریکا پس از انقلاب پیروزمندانه مصر به آن دامن زده است.

با همه این تفاسیر اما به همان گونه که نمی توان به این اخبار دل بست٬‌ نمی توان آنان را نیز نادیده گرفت. نگاهی شکاکانه در این خصوص تا مشاهده شواهد عینی لازم است.

۲ - دیدار اخوان با مقامات اسرائیلی از مبنا با دیدار این گروه با مقامات آمریکا متفاوت است. آمریکا کشوری رسمی است که دولتی قانونی دارد و دیدار با مقامات آن از سوی اخوان٬ اگرچه مذموم اما با احتساب شرایط زمانی و مکانی و عوامل محیطی٬ قابل توجیه می باشد. اما دیدار با مقامات اسرائیلی و تلاش برای فهم تحلیل و نظرات آن ها به منظور تنظیم موضع دقیق در قبال این رژیم٬ از اساس امری باطل است که به منش و مرام اسلامگرایی سازگاری ندارد. لذا هیچ توجیهی برای این دیدار (البته در صورت وجود) قابل پذیرش نیست چرا که در چارچوب فکری اسلامگرایی اصیلی که اخوان مدعی آن است٬ اسرائیل هیچ محلی از اعراب ندارد. وقتی سخنگوی حزب الوفد٬ «محمد مصطفی شردی» از تجدید نظر در قرارداد کمپ دیوید سخن می گوید٬ دیگر نمی توان با تقلیل گرایی گفتمانی به نفع مصلحت اندیشی٬ با مقامات اسرائیلی سخن گفت.

۳ - سندیت گزارش پایگاه خبری تحلیلی تابناک در خصوص دیدار اعضای اخوان با مقامات اسرائیلی٬ تنها دلیل تشکیک در اصل گزارش نیست بلکه این نکته که کمال هلباوی نیز در این جلسه حضور داشته است٬ خود مشکوک است. کمال هلباوی سخنگوی رسمی سابق اخوان المسلمین است که در زمان حکومت حسنی مبارک٬‌ چند سالی را در لندن سپری کرد. جایگاه هلباوی را باید در جناح بندی های موجود در اخوان دانست تا بتوان مبتنی بر آن در خصوص صحت گزارش مذکور نظر داد. هلباوی با توجه به مواضعی که دارد در طیف اصلاح طلبان و نیروهای انقلابی اخوان جای می‌گیرد.

او و محمد مهدی عاکف مرشد عام سابق اخوان٬ مواضع حمایتی شدیدی از ایران داشته و دارند. عاکف بارها از تشیع حمایت کرد و حتی از آمادگی خود برای اعزام هزاران جوان مصری برای نبرد با اسرائیل طی جنگ ۳۳ روزه سخن گفته بود. او بمب هسته ای را برای ایران یک ضرورت می دانست. هلباوی هم چند ماه قبل در مصاحبه زنده تلویزیونی با شبکه بی بی سی فارسی زبان٬ ضمن تشکر از «امام خامنه ای» برای حمایت از انقلاب مردم مصر٬ نتوانست از آرزوی خود مبنی بر داشتن رئیس جمهوری مثل رئیس جمهور ایران چشم پوشی کند و آن را بیان نکند. این در حالی است که دکتر محمود احمدی‌نژاد به دلیل مواضع ضداستکباری و ضدصهیونیستی خود به یکی از چهره های محبوب خاورمیانه تبدیل شده است. هلباوی رفت و آمدهایی سیاسی به ایران دارد. او در همایش بیداری اسلامی در شهریور ماه ۱۳۹۰ نیز حضور داشت.

این موارد همگی نشان از روحیه انقلابی و ضداسرائیلی هلباوی دارد. حال سوالی که موجب تشکیک به گزارش مذکور می شود این است که چگونه هلباوی در این جلسه حضور داشته است؟

۴ - در صورت صحت این گزارش٬ بی شک چهره اخوان المسلمین به شدت در میان جوانان انقلابی منفور خواهد شد. اخوان به دلیل حضور دیرهنگام خود در پیوستن به تظاهراتی که منجر به سقوط حسنی مبارک و پیروزی انقلاب شد٬ متهم به محافظه کاری است. حال با احتساب صحت این خبر (که البته موارد سوال برانگیز آن در فوق آمد) این جمعیت در منظر افکار عمومی تنزلی بسیار خواهد یافت چرا که جوانان انقلابی مصر و جهان عرب٬ به شدت روحیات ضدصهیونیستی و ضد آمریکایی داشته و همین مسئله بر این نفرت دامن خواهد زد. از سوی دیگر پتانسیل گروه‌های سلفی مصری که در انتخابات پارلمانی خود را نشان داد٬ با توجه به روحیه سازش ناپذیری آنان٬ براین نفرت خواهد افزود.

 

سعید ساسانیان/

منبع:رصد

نظرات بینندگان