کد خبر: ۲۵۵۴۵
تاریخ انتشار: ۰۷:۳۰ - ۳۰ بهمن ۱۳۹۰

بحران مشروعيت اسرائيل پس از 60

«دولتي كه به نام اسرائيل و با زور تاسيس شده اكنون 60 سال پس از اشغالگري با بحران مشروعيت روبرو است».

اين مطلب را پيتر بينارت نويسنده و تحليلگر آمريكايي در كتابي تحت عنوان «بحران صهيونيسم» مورد تاكيد قرار داده است. به گزارش «ايران ديپلماسي» به نقل از نيويورك تايمز، بينارت در كتاب خود تاكيد مي كند «مشكل اصلي جامعه يهود در وضعيت فعلي اين نيست كه در حال ضعيف شدن است بلكه مشكل اساسي اين است كه چند نفر حاضرند با قدرت فعلي اسرائيل همراهي كنند. قدرتي كه در حال حاضر به دست آمده ماحصل 60 سال فشار و زورگويي به ميليون ها فلسطيني اي است كه از حقوق اوليه خود محروم شده و به سبب اشغال از خانه و كاشانه شان آواره شده اند.»
راجر كوهن، روزنامه نگار يهودي در يادداشتي كه در روزنامه نيويورك تايمز، به رشته تحرير درآورده به اين كتاب پرداخته و ضمن تاييد نظريات كتاب مي نويسد: متاسفانه همان طور كه پيتر بينارت در كتابش به روشني اشاره كرده است، هيئت حاكمه اسرائيل همچنان سياست هاي خود را براساس سياست هاي كهنه و نخ نماي استعماري پيش مي برد و گمان مي كند كه با اعمال زور عليه ميليون ها فلسطيني محروم از حقوق اوليه شهروندي شان مي تواند همچنان به حاكميت خود ادامه دهد.
كوهن يادآوري مي شود: در حال حاضر اين آمريكا، هم پيمان هميشگي اسرائيل است كه در حقيقت تبعه اسرائيلي محسوب مي شود و حمايت بي چون و چراي آن از اين رژيم است كه باعث شده تا اسرائيل يكپارچگي داشته باشد، ولي در وضعيت فعلي و در حالي كه منطقه عربي به سمتي مي رود كه با تغييرات شگرف اوضاع را براي اسرائيل به شدت سخت كند معلوم نيست كه آينده اسرائيل به كدام سمت و سو سوق داده خواهد شد.
كوهن مي نويسد: خطر بزرگي كه اكنون متوجه اسرائيل شده با تهديد عليه ديگران رفع نخواهد شد. اسرائيل نمي تواند مشكلي را كه حياتش را به خطر انداخته است، رفع كند.
تحليلگر نيويورك تايمز به بخش ديگري از كتاب پيتر بينارت اشاره مي كند و مي نويسد: مشكل اصلي اسرائيل اين است كه پس از پايان اشغال نمي داند ديگر چه چيزي را مي تواند ترويج كند و براي ادامه حيات خود چه دستاويزي داشته باشد. به تعبير بينارت؛ نتانياهو و سازمان هاي يهودي آمريكايي بزرگ امروزه صهيونيست باقي مانده اند نه دموكرات و اين مساله باعث شده تا بسياري از مردم جهان نسبت به مشروعيت آنها به ديده ترديد بنگرند و رفته رفته مشروعيت اسرائيل نزد افكار عمومي جهان از بين برود.
بينارت در كتاب خود تصريح مي كند: دولتمردان اسرائيل قدرت توجيه اخلاقي اين رژيم را از دست داده اند.

انتهای پیام/

نظرات بینندگان