کد خبر: ۲۵۶۰۱
تاریخ انتشار: ۰۹:۵۳ - ۳۰ بهمن ۱۳۹۰

موقعیت ممتاز جمهوری اسلامی ایران در منطقه

گستره عظیم جغرافیایی ، مرزهای مشترک با کشور های متعدد ، هزاران کیلومتر مرزهای دریایی ، ظرفیت های بالای اقتصادی و توانایی های علمی و فرهنگی و ازهمه مهمتر گستره عمیق فرهنگی انقلاب اسلامی ایران در سطح منطقه خاورمیانه ممیزاتی است که جایگاه ایران را به عنوان یک قدرت منطقه ای تثبیت می کند.

هم اکنون توانایی ایران در حل مناقشات و بحران های منطقه ای یک موضوع بلاانکار است. پدید آمدن موج بیداری اسلامی نیز جایگاه جمهوری اسلامی در منطقه را به شدت افزایش داده است و امروز دشمنان ایران یکی پس از دیگری در منطقه خاورمیانه سقوط می کنند.

حتی روزنامه « گلوب اند میل » نیز با اشاره به نفوذ بلندمدت عربستان در کشورهای منطقه
تحولات کنونی خاورمیانه ، نفوذ عربستان را در مصر ، تونس ، عراق و لبنان از میان برد و منافع این کشور را در بحرین و یمن به شدت به خطر انداخت .
خاورمیانه ، نوشت : تحولات کنونی خاورمیانه ، نفوذ عربستان را در مصر ، تونس ، عراق و لبنان از میان برد و منافع این کشور را در بحرین و یمن به شدت به خطر انداخت .این روزنامه با تاکید بر ضعیف شدن عربستان پس از انقلاب های اخیر منطقه عربی ؛ ایران را برنده این انقلاب ها دانست.

اگر بخواهیم وضعیت ایران را از نظر امنیتی و نظامی درک کنیم باید جایگاه دفاعی ایران را نسبت به کشورهای منطقه مقایسه کنیم و این قیاس به خوبی نشان می دهد که نقش و جایگاه ایران اسلامی به هیچ نوع قابل مقایسه با کشورهایی مانند ترکیه ، عربستان ، پاکستان و... نیست .

ایران امروز یک قدرت منطقه ای است و این قدرت نیز تنها به دلیل توانمندی های دفاعی پدید نیامده است چرا که امروز برخی از کشورهای منطقه با پشتیبانی مستقیم ایالات متحده هزینه های بسیار هنگفتی را در حوزه نظامی صرف نموده اند با این حال به هیچ نحو جایگاه آنها و توان دفاعی آنها با جمهوری اسلامی ایران قابل مقایسه نیست.

غالب کارشناسان روابط بین الملل و صاحب
ایران اسلامی امروز با بهره گیری از آموزه های دین مبین اسلام توانسته است به درون قلب های مردم نفوذ کند و این واقعیتی است که حتی کم کم غرب نیز بر آن صحه می گذارد.
نظران در عرصه سیاست بر این باورند که موقعیت فعلی جمهوری اسلامی ایران در منطقه حساس و ژئوپلیتیک خاورمیانه ممتاز و نادر است. گستره عظیم جغرافیایی ، مرزهای مشترک با کشور های متعدد ،هزاران کیلومتر مرزهای دریایی ، ظرفیت های بالای اقتصادی و توانایی های علمی و فرهنگی و ازهمه مهمتر گستره عمیق فرهنگی انقلاب اسلامی ایران در سطح منطقه خاورمیانه ممیزاتی است که جایگاه ایران را به عنوان یک قدرت منطقه ای تثبیت می کند.هم اکنون توانایی ایران در حل مناقشات و بحران های منطقه ای یک موضوع بلاانکار است.

علت اصلی جایگاه امروز ایران اسلامی را تنها نباید در توان قابل ستایش نیروهای نظامی کشور دانست بلکه این فحوای کلام انقلاب اسلامی است که این چنین ایران را به قدرت رسانده است.

ایران اسلامی امروز با بهره گیری از آموزه های دین مبین اسلام توانسته است به درون قلب های مردم نفوذ کند و این واقعیتی است که حتی کم کم غرب نیز بر آن صحه می گذارد.

در واقع بخش عمده ای از نقش و جایگاه امروزین ایران اسلامی به دلیل موفقیت های گسترده در ساحت های سیاسی ،اقتصادی ، علمی و... است.
نظرات بینندگان