کد خبر: ۲۵۷۴۳
تاریخ انتشار: ۰۸:۳۸ - ۰۱ اسفند ۱۳۹۰

مسئله هسته‌ای ایران باید از مسیر دیپلماتیک پیش رود

وزیر خارجه انگلیس ضمن هشدار به رژیم صهیونیستی در خصوص حمله نظامی به ایران تصریح کرد که این رژیم باید اجازه دهد تا از مسیر دیپلماتیکی در خصوص مسئله هسته‌ای ایران استفاده شود.

"ویلیام هیگ" روز گذشته تصریح کرد که "عاقلانه" نیست که اسرائیل به دلیل برنامه هسته‌ای ایران به این کشور حمله کند و باید به مسیر دیپلماتیکی اجازه پیروزی دهد.

وی در حالی این اظهارات را مطرح کرد که مقامات رژیم صهیونیستی بارها ایران را تهدید به حمله نظامی کرده‌اند.

وزیر خارجه انگلیس به شبکه "بی بی سی" اعلام کرد که فکر نمی‌کنم عاقلانه باشد که در این برهه از زمان، اسرائیل علیه ایران اقدام نظامی صورت دهد.

هیگ تصریح کرد: فکر می‌کنم، اسرائیل همچون افراد دیگر در جهان، باید به رویکردی که ما اتخاذ کرده‌ایم و آن تحریم‌های اقتصادی و فشارهای دیپلماتیکی و همچنین آمادگی برای مذاکره با ایران است، فرصت دهد و آن چیزی است که ما باید در حال حاضر در آن زمینه موفقیت کسب کنیم.

اظهارات وزیر خارجه انگلیس در حالی مطرح شده است که "بنی گانتس " رئیس ستاد ارتش رژیم صهیونیستی روز شنبه هفته جاری در اظهاراتی مدعی شد که این رژیم به تنهایی تصمیم خود در حمله به ایران را اجرایی خواهد کرد.

رژیم صهیونیستی در شرایطی این لفاظی‌ها علیه ایران را مطرح می‌کند که آمریکا و غرب تحت فشارهای روز افزون رژیم صهیونیستی بر مخالفت خود با هر گزینه نظامی علیه ایران تاکید کرده اند.

گانتس در گفت‌وگو با شبکه اول تلویزیون رژیم صهیونیستی مدعی شد که ایران تنها مشکل اسرائیل نیست، بلکه یک مشکل منطقه ای و جهانی است. وی ادامه داد که  اسرائیل مهم ترین حامی امنیت خود است و این نقش بر عهده ارتش قرار دارد.

هیگ ادامه داد که اسرائیلی‌ها در خصوص طرح حمله به ایران با انگلیس وارد مشورت نشده‌ و اعلام کرد: ما بخشی از طرح حمله به ایران نیستیم. ما گزینه‌ای را از روی میز حذف نمی‌کنیم اما رویکرد ما ۱۰۰ درصد هم از نظر دیپلماتیکی و اقتصادی تمرکز بر روی این امر است که ایران را با موفقیت به میز مذاکره بیاوریم.

"سعید جلیلی" مذاکره کننده ارشد هسته‌ای کشورمان چندی پیش پاسخ نامه "کاترین اشتون" رئیس سیاست خارجی اتحادیه اروپا را ارسال کرد و اعلام آمادگی کرد که با در نظر گرفته شدن حق ایران برای استفاده از انرژی صلح‌آمیز هسته‌ای و همچنین احترام به ایران برای مذاکرات آمادگی دارد.

وزیر خارجه انگلیس تصریح کرد: ایران در چند روز گذشته آمادگی جدید خود برای مذاکره را اعلام کرده‌اند، اگرچه این آمادگی اساسی پرمفهوم و بامعنا داشته باشد، اما می‌توان به آن مشکوک نیز بود.

هیگ در پایان سخنان خود گرچه مستقیماً ایران را به دست داشتن در حملات اخیر تایلند متهم نکرد اما به طور غیرمستقیم اعلام کرد که ایران به طور واضح در فعالیت‌های غیرقانونی خارج از کشور خود مشارکت داشته است و افزود: این بخشی از خطری است که ایران در حال حاضر برای باقی جهان ایجاد می‌کند.

انتهای پیام/20

نظرات بینندگان