کد خبر: ۲۵۸۵۶
تاریخ انتشار: ۱۱:۳۱ - ۰۲ اسفند ۱۳۹۰

دستگاه توانبخشي عضلات باز و بسته كننده دست در كشور ساخته شد

پژوهشگران دانشكده مهندسي پزشكي دانشگاه صنعتي اميركبير با همكاري دانشگاه علوم پزشكي شيراز نوعي دستگاه توانبخشي هوشمند براي بازتواني عضلات باز و بسته كننده انگشتان دست ساختند.

محمد جواد صادقي، پژوهشگر طرح، توانبخشي در منزل، بومي‌سازي و قيمت مناسب را از ويژگي‌هاي اين دستگاه بر شمرد و گفت: در برخي بيماري‌ها مانند سكته مغزي منجر به ضعف دست، مبتلايان به ام‌اس و آسيب ديدگان حوادث، نياز به تقويت عضلات باز و بسته كننده انگشتان دست از راه توانبخشي وجود دارد.

 

وي افزود: اين دستگاه در هنگام توانبخشي به صورت مستقيم، واكنش و عملكرد بيمار را اندازه‌گيري و متناسب با آن واكنش نشان مي‌دهد در حالي كه در روش هاي متداول اين همزماني وجود ندارد.

صادقي، تنظيم دستگاه را بسته به نظر پزشك معالج عنوان و خاطرنشان كرد: اين دستگاه به گونه‌اي طراحي شده است كه ميزان جريان عبوري از دو موتور آن به صورت پيوسته اندازه‌گيري مي‌شود؛ بنابراين زماني كه بيمار فشار بيشتري به دسته‌ها وارد كند، دستگاه با تشخيص تغيير جريان عبوري و متناسب با آن، مقاومت مناسب را براي توانبخشي بهتر اعمال مي‌كند.

وي افزود:هر چه دست بيمار، نيروي بيشتري وارد كند، مقاومت اهرم‌ها هم بيشتر مي‌شود وهر گاه نيروي دست كم شود، اين مقاومت هم كاهش مي‌يابد كه اين كار موجب سرعت بخشيدن به توانبخشي و همچنين نياز كمتر به حضور متخصص مي‌شود.

اين دستگاه در قالب پايان‌نامه كارشناسي ارشد مهندسي پزشكي محمد جواد صادقي با راهنمايي پروفسور سيامك نجاريان طراحي و ساخته شده است.

انتهاي پيام

نظرات بینندگان