کد خبر: ۲۶۰۵۰
تاریخ انتشار: ۰۸:۵۲ - ۰۴ اسفند ۱۳۹۰

چهارم اسفند در آینه تاریخ

امروز (پنجشنبه) برابر با چهارم اسفند 1390 و یكم ربیع الثانی1433 هجری قمری و بیست و سوم فوریه سال 2012 میلادی است. مهمترین رویدادهای تاریخ معاصر ایران در این روز، به شرح زیر است:

4 اسفند 1383

بر اثر وقوع زلزله 4/6 ریشتری در شهر زرند در ۶۰ كیلومتری شمال غرب كرمان بیش از هزار نفر جان باختند .

 

4 اسفند 1358

با حكم \'امام‌خمینی\'(ره) آیت‌الله \'سید محمد حسینی بهشتی\' سیاست‌مدار و فقیه ایرانی به ریاست دیوان عالی كشور منصوب شد.

 

4 اسفند 1356

تظاهرات بزرگی از سوی دانشجویان ایرانی مقیم انگلستان در اعتراض به كشتار مردم قم و تبریز در 29 بهمن؛ مقابل دفتر هواپیمائی ملی ایران در لندن برگزار شد.

 

4 اسفند 1351

\'امیر عباس هویدا\' (نخست‌وزیر وقت ایران) اعلام كرد ایران حاضر است در هر كجا كه مقامات عراق بخواهند، با آنان برای رفع اختلاف به مذاكره مستقیم بپردازد.

 

4 اسفند 1339

دانشجویان دانشگاه تهران در اعتراض به عملكرد \'شریف امامی\' (نخست‌وزیر) و \'منوچهر اقبال\' رییس دانشگاه تهران دست به تظاهرات و اعتصاب زدند.

 

4 اسفند 1335

\'جواهر لعل نهرو\' نخست‌وزیر هندوستان، خانه فرهنگ ایران در دهلی را افتتاح كرد.

 

4 اسفند 1329

\'سرفرانسیس شپرد\' سفیر انگلستان طی نامه‌ای به \'رزم‌آرا\' نخست‌وزیر تاكید كرد دولت متبوع وی هیچ طرحی را كه متضمن ملی شدن صنعت نفت و لو درآینده دور باشد، نمی‌پذیرد.

 

4 اسفند 1327

به دنبال اعمال فشار و افزایش سخت گیری بر روزنامه نگاران از سوی حكومت؛ عده زیادی از مدیران و نویسندگان مطبوعات در دادگاه نظامی محاكمه و محكوم شدند.

 

4 اسفند 1318

روسای ستاد ارتش انگلستان با متهم كردن \'رضاخان\' به همكاری پنهان با دولت آلمان، عدم موافقت خود را برای فروش هواپیما به ایران، به كابینه جنگی انگلیس رساندند.

 

4 اسفند 1305

لایحه تاسیس راه‌آهن سراسری ایران به تصویب مجلس شورای ملی رسید.

 

4 اسفند 1303

در جلسه مجلس شورای ملی طرح اقلیت مبنی بر دعوت از \'احمد شاه\' برای بازگشت به ایران مورد بررسی قرار گرفت و به اتفاق آراء رد شد.

 

4 اسفند 1299

\'رضاخان میرپنج\' با حكم \'احمد شاه\' لقب سردار سپه گرفت و \'سیدضیاءالدین طباطبایی\' مدیر روزنامه رعد، فرمان رییس‌الوزاریی خود را از سوی شاه دریافت كرد.

نظرات بینندگان