کد خبر: ۲۶۶۵۳
تاریخ انتشار: ۰۹:۳۲ - ۱۱ اسفند ۱۳۹۰

در دولت اصلاحات رانتهای تحصیلی به بی سوادان رسید

استاد حوزه و دانشگاه گفت:بخش زیادی از افراد درسالهای 77تا 83 از رانتهای تحصیلی استفاده کردند که اکثر آنان انسانهای بی سواد بودند که این آشفتگی به دلیل عدم توجه به شاخصها روی داد.

حجت الاسلام عباس نبوی سه شنبه شب در مناظره با صادق زیبا کلام در دانشگاه علوم پزشکی شیراز با بیان اینکه باید معیارها و شاخصها جدی گرفته شود، گفت: بعد از سال 88 بحث مهم و اساسی در جامعه ما قوت گرفت که همان توجه به شاخصه ها و معیارها بود.

وی تاکید کرد: رهبر انقلاب در این دوره همت خود را بر معیارهای اصلی و اساسی نظام گذاشته که تمدن ما را شکل می دهد.

استاد حوزه و دانشگاه تصریح کرد: شاخص ها باید در تمامی مباحث مد نظر قرار داده شود و چه بسا که یک نفر از لحاظ علمی و دینی برجستگیهای فراوانی داشته باشد اما در پشت صحنه اقداماتی انجام دهد که با معیارها و شاخص ها همخوانی نداشته باشد بنا بر این توجه و اهمیت دادن به شاخصها لازم و ضروری است.

حجت الاسلام نبوی با اشاره به اینکه نظام هایی که شاخص ندارند با مشکلاتی مواجه می شوند، یادآور شد: سیاست در کشورهایی که بدون شاخص هستند با مشکلات فراوانی مواجه است و غالب مردم آنها از روی عادت روندی را برای خود انتخاب می کنند.

رانتهای تحصیلی به بی سوادان رسید/ وزرا بانک تاسیس کردند

وی در ادامه سخنان خود با اشاره به اینکه در دوران گذشته به شاخصها توجه نشده بود، یادآور شد: دولت سازندگی که تمام شد گروهی از وزرا با 17 میلیارد تومان اقدام به راه اندازی بانکی خصوصی کردند که اغلب این افراد در مصاحبه های خود گفته بودند که از خانواده های فقیر و پایین شهر هستند.

این کارشناس مسائل سیاسی افزود: بخش زیادی از افراد نیز در سالهای 77 تا 83 از رانتهای تحصیلی استفاده کردند که اکثر آنان انسانهای بی سواد بودند که این آشفتگی به دلیل عدم توجه به شاخصها روی داد.

حجت الاسلام نبوی تصریح کرد: یکی از شخصیتهای روحانی اصلاح طلب پس از چندی که خبری از او نبود مشخص شد که به دنبال رفع مشکلات خانوادگی همسران خود است و مشخص شده که گیر بانوان متعدد بوده و این نیز به واسطه عدم توجه به معیارها بود.

وی با اشاره به اینکه یکی از وزرای سابق بدون مشکلات سیاسی به انگلیس رفته، تاکید کرد: این شخص که امروز در شبکه های مختلف سیاسی ظاهر می شود هیچگونه مشکل سیاسی نداشت و تنها به دلایل اخلاقی از کشور خارج شد زیرا هیچکدام از منشیهای دفتر او آسایش نداشتند.

حجت الاسلام نبوی با اشاره به اینکه این مشکلات تنها برای اصلاح طلبان نیست، افزود: این مشکلات برای همگان است و قرار نیست که بگوییم تمامی اصولگرایان پاک هستند و یا تمامی اصلاح طلبان مشکل دارند.

استاد حوزه و دانشگاه تصریح کرد: باید به دنبال شاخصهای عقلانی باشیم.

 لطمه را به ارزشهای اصیل انقلاب

این کارشناس سیاسی در ادامه سخنان خود با اشاره به اینکه بعد از دولت سازندگی گروهی قصد ارایه چهره مدرن از دین داشتند، یادآور شد: شاید تفکر و شعارهای آنان درست بود اما عمل و سخن متفاوت بود و در پشت صحنه رفتارهای دیگر صورت می گرفت.

وی تصریح کرد: اینگونه رفتارها بود که باعث شد اصولگرایان وارد عرصه شوند که البته از گذشته نیز شاهد فعالیتهای مختلف اصولگرایان در مباحث مر بوط به معیار و شاخص بودیم.

حجت الاسلام نبوی با اشاره به اینکه از سال 84 تا به امروز انقلاب لطمه های فراوانی خورده، گفت: انواع مباحث و مشکلات مطرح شد و دولتی که از سال 84 تا به امروز فعالیت می کند بزرگترین لطمه ها را به ارزشهای اصیل انقلاب اسلامی زده است.

این استاد حوزه و دانشگاه تاکید کرد: ما باید به شاخصهای خوب و قوی برگردیم و از تمامی ظرفیتها به درستی استفاده کنیم.

زیبا کلام: حضور اصلاح طلبان دلیل اتحاد اصولگرایان

همچنین صادق زیبا کلام دراین مناظره با بیان اینکه اتحاد اصولگرایان تنها برای مقابله با هاشمی رفسنجانی بود، یادآور شد: اصول گرایان تنها برای مقابله با اصلاح طلبان و هاشمی رفسنجانی متحد شده و امروز که تمامی رقبای خود را از چرخه خارج کردند دلیل اتحاد آنها نیز از بین رفته است.

این استاد دانشگاه انتخابات نهمین دوره مجلس شورای اسلامی را انتخاباتی یک سویه خواند و گفت: پس از انتخابات 88 اصولگرایان موفق شدند به طور کامل رقبای خود را از گردونه بازی سیاست خارج کنند و امروز به تنهایی در نهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی حضور دارند.

زیبا کلام تصریح کرد: اصولگرایان هیچ حرف و سخن جدیدی ندارند و تنها به کلی گویی و ارائه شعارهای مختلف بسنده می کنند.

وی با اشاره به اینکه اخلاق مداری و دیگر شعارهای اصولگرایان مورد تائید همگان است، یادآور شد: هیچکس با حفظ اخلاق مخالف نیست و نباید اینگونه برداشت شود که اصولگرایان سخنان جدیدی برای گفتن دارند بلکه باید توجه داشت که اگر اصلاح طلبان وارد بازی شوند اصولگرایان نیز متحد خواهند شد.

این استاد دانشگاه با اشاره به اینکه سیاست باعث اتحاد اصولگرایان نخواهد شد، اضافه کرد: دشمنی با دیگری باعث شد اصولگرایان در سال 88 متحد شوند.

انتخابات باعث تغییر و تحول عمده نمی شود

این استاد دانشگاه با اشاره به اینکه مجلس نهم و هشتم تفاوت چندانی نخواهد داشت، تصریح کرد: انتخابات مجلس نهم از چند وجه قابل بررسی است که در این راستا باید به وجود جریانها و نیروهایی سیاسی موجود و جریانها و نیروهای سیاسی که در انتخابات نیستند و یا اینکه نگذاشتند باشند توجه کرد.

زیبا کلام افزود: اعتقاد من این بود که پس از سال 88 آینده سیاسی ایران در کوتاه مدت در دست اصولگرایان است زیرا طرف مقابل آنها به صورت کامل حذف شده و دیگر دلیلی برای رقابت وجود ندارد.

وی با تاکید بر اینکه حاصل این انتخابات تغییر عمده ای را ایجاد نخواهد کرد، یادآورشد: حدود 80 تا 90 درصد مجلس نهم و هشتم در بحث کارایی و موضع گیریها یکسان است زیرا در هر دو دوره اصولگرایان وارد مجلس شده اند و به اعتقاد من نباید بیش از اندازه انتظار تغییر از مجلس نهم داشت.

این استاد دانشگاه با اشاره به اینکه به هرکس رای بدهید تفاوتی ندارد، افزود: زمانیکه همه افراد حاضر در انتخابات از یک جناح و یا یک طرز فکر باشند دیگر تفاوتی ندارد که مردم به چه شخصی رای می دهند.

زیبا کلام با انتقاد از برگزاری چنین انتخاباتی یادآور شد: انتخابات به معنی حضور افکار و گزینه های مختلف است نه اینکه تمامی حاضران در انتخابات یک نوع نگاه و تفکر داشته باشند.

وی ادامه داد: شاکله اصلی نهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی رقابت و مبارزه در میان اصولگرایان است.

زیبا کلام در بخش دیگری از سخنان خود به عملکرد دولت از سال 84 تا به امروز اشاره کرد و گفت: اگر تنها مشکل سیاسی کشور ما مباحث اخلاقی و عدم شایستگی در میان مدیران است پس جای سئوال دارد که به چه دلیل افراد دزد می شوند.

این استاد دانشگاه تصریح کرد: عملکرد مسئولان از سال 84 تا به امروز به گونه ای بوده که رفتارهای مدیران قبلی به چشم نخواهد آمد و به عبارتی باید گفت برخی از مسئولان طی این شش سال به گونه ای رفتار کرده اند که اینگونه رفتارها بی سابقه بوده است.

وی افزود: موضوع اصلاح طلب و یا اصولگرا بودن افراد نیست بلکه باید توجه داشت که هنرهایی طی این چند سال از مدیران و مسئولان دیده شده که بی سابقه بوده و در دولتهای قبل سابقه نداشته است.

مردم آمریکا و انگلیس صلاح خودشان را می دانند

وی در ادامه سخنان خود در پاسخ به سخنانی در خصوص اینکه نباید برای مردم دیگر کشورها شاخص تعریف کنیم، یادآور شد: زیبا کلام که در تهران و نبوی که در قم نشسته نباید برای مردم آمریکا، انگلیس و فرانسه شاخص تعریف کنند و به فکر زندگی آنان باشند زیرا این مردمان به فکر زندگی خود هستند.

این استاد دانشگاه با اشاره به اینکه اساس و بنیاد دموکراسی به معنی نبود شاخصی معین است، یادآور شد: در این کشورها شاخصی وجود ندارد و مردم آنها با توجه به نیازها و برداشتهای خود نماینده انتخاب می کنند که در این میان باید یادآور شد اساس و بنیاد دموکراسی نیز نبود شاخص است.

زیبا کلام تاکید کرد: بهتر است ما به فکر وضعیت خودمان باشیم تا بخواهیم نگران مردم آمریکا و انگلیس باشیم که کلاه بر سر آنان نرود

مهر

نظرات بینندگان