کد خبر: ۲۷۰۳۶
تاریخ انتشار: ۱۵:۱۱ - ۱۵ اسفند ۱۳۹۰

راهي سريع براي نظافت منزل

بزرگترين اشتباهي كه همه به آن مرتكب مي شوند، نظافت اتاق به اتاق است كه به آن «نظافت ناحيه اي» مي گويند.

سال ها پيش، وقتي در اتاق هتلي بودم كه خانم پيشخدمتي آمد و محلول شوينده اي را روي تمام سطوح اسپري كرد و رفت، متوجه شدم روشي كه تا به حال براي نظافت منزل داشتم كاملاً اشتباه بوده.
همان طور كه داشتم به اين مي انديشيدم كه حتماً او اينجا را فراموش كرده، او بازگشت و با يك دستمال نازك و خشك در كمتر از دو دقيقه همه جا را دستمال كشيد و برق انداخت. صراحتاً تا به حال هرگز چنين شوينده اي نديده بودم كه بتواند به راحتي همه كارها را انجام دهد. بنابراين از او درمورد پاك كننده اي كه استفاده كرده بود سؤال كردم.
پاك كننده هاي حرفه اي رموز فوق العاده اي براي انجام كارها دارند. ما براي آگاهي خود سه جنبه مثبت اين شوينده ها جويا شده ايم.
تغيير استراتژي
بزرگترين اشتباهي كه همه به آن مرتكب مي شوند، نظافت اتاق به اتاق است كه به آن «نظافت ناحيه اي» مي گويند. اين روش روند بسيار كندي دارد! ليسا روميرو، صاحب شركت تنها دوستدار پاكيزگي نوين در فورت كالينز كلورادو، مي گويد: «شما هم مي توانيد در عرض چهار ساعت فقط آشپزخانه را تميز كنيد و هم مي توانيد كل خانه را در اين چهار ساعت تميز كنيد. بيشتر افراد همه تمركز خود را فقط روي يك مكان مي گذارند، مثلاً همه انرژي خود را براي تميز كردن پيشخوان ها مي گذارند و اصلاً وقتي براي تميز كردن اجاق گاز نمي ماند چه برسد به يك اتاق ديگر. در واقعيت نظافت را بايد درحالي انجام دهيد كه تمامي وسايل را از جاي خود برداشته و تميز كنيد و سپس آنها را در جاي خود قرار دهيد. اين روش كارها را سريع و مؤثر مي كند.» بيشتر جنبه هاي مثبت اين كار به خاطر «عمل نظافت» است. ابتدا يك كار مانند گردگيري كل خانه را به پايان برسانيد و بعد كار بعدي را آغاز كنيد. رونالد پين، صاحب شركت سرويس هاي نظافتي آر-زد-جي در پلانوي تگزاس، مي گويد: «با اين شيوه كمي بيشتر راه مي رويد كه ورزش خوبي براي شما مي باشد. من متوجه شده ام كه اين روش بسيار سريعتر است زيرا شما را بيشتر به تحرك وامي دارد.»
ما به شما پيشنهاد مي كنيم كه اين هفت مرحله را دنبال كنيد زيرا اگر تازه كار هم باشيد، مي توانيد تمام خانه خود را در ظرف چهار ساعت برق بيندازيد و وقتي كمي حرفه اي شديد شايد ديگر دو ساعت و نيم هم براي اين كارها كافي باشد.
نقطه شروع: حمام و سرويس هاي بهداشتي
روميرو مي گويد: «من هميشه كارم را از اين مكان شروع مي كنم چون آنجا محل خوبي براي قرار دادن ملزومات كار است.»
نقشه حمله: از بالا به پايين، از چپ به راست
براي شروع هر كاري، ابتدا از بالاترين نقطه اتاق شروع كنيد يعني مثلاً براي گردگيري از قفسه هاي بالايي شروع كنيد و در اتاق از سمت چپ به راست نظافت را انجام دهيد. با اين روش هيچ كاري از قلم نمي افتد و شما گرد و غبار را از قفسه هاي بالايي كه تميز كرديد به پايين منتقل خواهيد كرد.
مرحله اول: گردگيري
گردگيري هر اتاق، شامل روي همه وسايل و مبلمان، قسمت زيرين قفسه ها، دستگيره ها، همينطور قاب هاي عكس، صفحه تلويزيون و مجسمه ها و وسايل تزييني مي باشد. روميرو در اين مورد مي گويد: «وقتي گردگيري با دستمال خشك امكانپذير باشد، بهتر است با اين روش نظافت كنيم. چون خيس كردن برخي وسايل كار را مشكل مي كند. براي تميز كردن اثر انگشت، از يك دستمال ميكروفايبر مرطوب شده با آب گرم استفاده كنيد. نكته: به قسمت هاي بالايي توجه كنيد. روميرو مي گويد: «كسي به گردو خاكي كه روي قسمت بالايي اثاثيه نشسته است، توجه نمي كند. دقيقاً آنجا جايي است كه بيشترين گروغبار جمع مي شود و از آنجا روي زمين منتقل مي شود.»
مرحله دوم: اثاثيه پارچه اي
روتختي ها را برادريد و ملحفه هاي تميز بكشيد. بالش ها و رويه اثاثيه و مبلمان را مرتب كنيد. با لوله جاروبرقي سطوح مبلمان را جارو بكشيد.
مرحله سوم: آينه ها و شيشه ها
تمامي آينه ها و شيشه هاي منزل را دستمال بكشيد. نكته: از يك دستمال نمدار و يك دستمال خشك ميكروفايبري استفاده كنيد تا جاي دستمال و لكه باقي نماند.
مرحله چهارم: نظافت سطوح
همه سطوح و پيشخوان ها و ميزهاي خانه را دستمال كشيده و در صورت نياز آنها را ضدعفوني كنيد. نكته: مطمئن شويد كه همه جاهايي كه با دست و انگشتان تماس دارند مانند دستگيره درب ها، كليدهاي برق، كنترل لوازم صوتي تصويري و تلفن را تميز كرده ايد. پين مي گويد: «اين مكان ها جاهايي هستند كه بيشتر اوقات فراموش مي شوند درصورتي كه منبع ميكروب ها هستند.»
مرحله پنجم: آشپزخانه و حمام و سرويس هاي بهداشتي
برروي وان حمام، سينك دستشوئي و توالت شوينده مناسب را اسپري كنيد و چند دقيقه بعد برگرديد و آن را تميز كنيد. سپس به آشپزخانه برويد و درون مايكرويو، كابينت ها و درب وسايل آشپزخانه را با دستمالي مناسب خوب تميز كنيد.
مرحله ششم: تي كشيدن
كف حمام، آشپزخانه و ديگر قسمت هاي كف كه نياز به تي كشيدن دارند را تي بكشيد يا با دستمال تميز كنيد. نكته: رومرو در اين باره مي گويد: «من هميشه كف حمام و دستشويي را با يك دستمال ميكروفايبري و پاك كننده با دست دستمال مي كشم تا مطمئن شوم همه گوشه و كنارها، حتي پشت توالت هاي فرنگي تميز و صد درصد ضدعفوني شده اند.»
مرحله هفتم: جارو كشيدن
روميرو بيان كرد: «من جارو كردن از دم اتاق خواب ها به قسمت بيروني، پله ها از بالا به پايين شروع مي كنم و بعد بيرون خانه را تميز مي كنم.» نكته: لازم نيست براي جارو كشيدن خودتان را اذيت كنيد و سانت به سانت را با دقت جارو كنيد.
بازديد از وسايل نظافت
هيچ نظافتچي حرفه اي دوست ندارد در ميان انبوهي از محصولات پاك كننده قرار بگيرد. به همين خاطر ما اين پنج مورد ضروري را به شما معرفي مي كنيم.
1- دستمال هاي ميكروفايبري: در صورت نياز از نوع قابل شست وشوي آن استفاده كنيد. روميرو مي گويد: «از وقتي از اين دستمال ها استفاده مي كنم، هزاران دلار در مصرف دستمال كاغذي و شيشه پاكن صرفه جويي كرده ام.» يادتان باشد دستمال هاي با كيفيتي بخريد كه در فروشگاه ها در قسمت وسايل مخصوص نظافت وجود دارند و هرگز آنها را با ماشين لباسشويي هاي خشك كن يا مايع نرم كننده نشوييد. نكته: براي گردگيري قبل از استفاده از محصولات پاك كننده حتما يك بار محل مورد نظرتان با يك دستمال ميكروفايبري كه با آب گرم خيس شده تميز كنيد. به گفته روميرو «اين عمل كارتان را بسيار راحت تر مي كند.»
2- «تي» ميكروفايبري: اين «تي ها» با اين كه كمي گران هستند، اما ازتي هاي معمولي اي كه هر چند وقت يك بار بايد آنها را دور بيندازيد بسيار مفيدتر و باصرفه ترند. نكته: اين تي ها براي گردگيري جاهاي بلندي كه دستتان به آن نمي رسد و گوشه ديوارها بسيار مناسبند.
3- جاروهاي نايلني مو زبر: به گفته پين «اين جاروها آب را به درو ديوار نمي پاشند و موهاي آنها نمي ريزد.» نكته: مي توانيد قاليچه ها را با آن جارو بزنيد زيرا اغلب بهتر از جاروبرقي عمل مي كند.
4- پارچه هاي جير: نوع مصنوعي پارچه هاي سنتي چرم گوسفندي را مي توان به عنوان حوله هاي با قدرت جذب بالا استفاده كرد كه براي خشك كردن آب و برق انداختن سريع پيشخوان ها و اثاثيه منزل بسيار مناسبند. نكته براي جمع كردن موهاي حيوان خانگي خود مي توانيد يك پارچه جير را روي مبل ها يا زمين بكشيد.
5- جاروبرقي هايي كه به صورت كوله پشتي هستند: نظافتچي هاي حرفه اي عاشق جاروبرقي هاي كوله پشتي هستند چون خيلي سبك روي ماهيچه هاي كمر قرار مي گيرند و راحت از اتاقي به اتاق ديگر حمل مي شوند. نكته: با اين جاروها شما مي توانيد بهتر روي زمين را ببينيد و خيلي راحت مي توانيد سطح قفسه ها، بالاي شومينه، ريل ها و داخل كشوها را به سرعت تميز كنيد.
نظافت كمتر
اسي پاول، صاحب شركت نظافت شگفت انگيز در فيتوبل جورجيا، كه در نظافت منازل و فضاهاي تجاري داراي 37 سال سابقه است مي گويد: «خانه شما درست مانند بدن شماست پس نبايد از هر محصولي براي آن استفاده كرد.» او براي ايجاد تغييرات اساسي در تميز كردن شيوه هاي فوق العاده اي را ارائه كرده است كه به چند مورد از آنها اشاره مي كنيم.
به جاي استفاده از خوشبوكننده هاي هوا از اسانس هاي طبيعي استفاده كنيد. من دوست دارم در خانه ام از رايحه هاي دارچين، وانيل يا جوز استفاده كنم. براي اين كار فقط كافي است مقداري از آنها را در آب بجوشانيد و بگذاريد رايحه آن در همه خانه بپيچد.
به جاي استفاده از پاك كننده هاي چند منظوره از مخلوط مقداري آب گرم و مايع ظرفشويي استفاده كنيد. اين مايع هم همان كارايي را دارد. اگر احتياج به ضدعفوني كردن يا از بين بردن دوده ياچركي كه از بين بردن آن دشوار بود، پيدا كرديد، مي توانيد از ساير محصولات مناسب براي اين كار استفاده كنيد.
به جاي استفاده از شامپو فرش سعي كنيد مرتب جاروبرقي بكشيد. چون اين كار تا 70درصد از كثيف شدن فرش ها جلوگيري مي كند و با اين كار لازم نيست زود به زود آن را شامپو بكشيد.
به جاي استفاده از جرم گير مقداري سركه سفيد را با يك سوم آب مخلوط كرده و با يك دستمال ميكروفايبري نظافت را انجام دهيد با اين كار عمل ضدعفوني كردن را هم انجام مي دهيد. براي از بين بردن جرم صابون و كپك ها هيچ روشي كارسازتر و ساده تر از اين وجود ندارد.
به جاي استفاده از محلول شيشه پاك كن از دستمال هاي ميكروفايبري و آب گرم استفاده كنيد. براي تميز كردن شيشه هاي خيلي كثيف از محلولي با تركيب يك پيمانه آمونياك، سه پيمانه آب و پودر ماشين ظرفشويي بهره ببريد.
راز سفيدكننده!
سال ها بود كه براي نظافت از مقدار زيادي سفيدكننده استفاده مي كردم اما بعد از چند روز كپك ها و قارچ هاي حمام دوباره رشد مي كردند. به گفته دكتر تيم رايان محقق قارچ شناس در دانشگاه اوهايو، سفيدكننده خالي تخم قارچ ها و كپك ها را به طور كامل از بين نمي برد و بايد مقداري آب هم به آن اضافه شود تا بسياري از باكتري ها كاملا از بين بروند. پس سفيدكننده را با مقداري آب مخلوط كنيد و قبل از اين كه اثر آن از بين برود از آن استفاده كنيد.
انتهای پیام/

 
نظرات بینندگان