کد خبر: ۲۷۴۶۶
تاریخ انتشار: ۱۱:۳۷ - ۲۰ اسفند ۱۳۹۰

نباید به وقوع جرم و پیشگیری از آن نگاه سطحی داشت.

معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری فارس گفت: نباید به وقوع جرم و پیشگیری از آن نگاه سطحی داشت.

به گزارش شیرازه به نقل از روابط عمومی دادگستری استان فارس، احمد رحمانیان در  همایش سالانه اعضای هسته‌های مردمی ستادهای مردمی حفاظت و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری استان فارس که با حضور 200 نفر از اعضای هسته‌های مردمی ستاد حفاظت اجتماعی برگزار شد، با بیان این که مقوله جرم از آغاز حیات بشر وجود داشته است، اظهار داشت: آنچه امروز پدیده جرم را در جوامع قابل اهمیت کرده است رشد غیر متعارف و افسارگسیخته جرائم در جوامع است.

رحمانیان در ادامه گفت: راه‌کارهای مقابله با جرم مورد تأکید صاحب‌نظران بوده اما تجربه نشان دهنده این موضوع است که با وجود درگیری بخش اعظم منابع و نیروها در این بخش موفقیت کامل حاصل نمی‌شود بلکه باید رویکرد تلفیقی مبارزه با جرائم در کنار پیشگیری از وقوع جرم در دستور کار قرار گیرد.

معاون دادستان شیراز ناهنجاری‌ها و آسیب‌های اجتماعی را مانع از رسیدن انسان به کمال خواند و افزود: هدف اسلام رسیدن انسان به رشد و کمال و قرب الهی بوده اما مقوله جرم و بزه مانع رسیدن انسان به این مرحله است.

رحمانیان با اشاره به ابزارهای دشمن در جنگ نرم و تلاش استکبار به نفوذ در جامعه با شیوع آسیب‌ها و جرائم خاطرنشان کرد: نباید نگاه سطحی به وقوع جرم و پیشگیری از آن داشت.

وی ضعف اعتقادات دینی و مذهبی را ریشه بسیاری از انحرافات در جامعه خواند و تصریح کرد: ما باید به سمت یک جامعه آرمانی و الهی حرکت کنیم که این امر همان فلسفه انقلاب اسلامی است.

این مقام قضایی در ادامه با اشاره به الگوپذیری بیداری اسلامی از انقلاب شکوهمند اسلامی ایران گفت: ایران باید در ایجاد یک جامعه سالم و در راستای دستیابی به پیشرفت‌های مختلف الگو باشد و این امر با زمینه‌سازی و مهیا ساختن بستر مناسب در تحقق جامعه‌ای عاری از جرم ایجاد شود.

رئیس ستاد حفاظت و پیشگیری از جرم دادگستری فارس امر به معروف و نهی از منکر را سرلوحه اصلی کار هسته‌های مردمی خواند و تصریح کرد: بزرگترین مسؤلیت راهبردی هسته‌ها امر به معروف و نهی از منکر بوده که احادیث و روایات معصومین (ع) و آیات قرآن نیز به اجرای این وظیفه شرعی در جامعه اسلامی تأکید کرده است.

رحمانیان در ادامه به تشریح وظایف هسته‌های مردمی ستاد پیشگیری و یادآوری دستورالعمل‌های ستاد پرداخت و افزود: عضویت افراد در هسته‌ها نشان‌گر توسعه نگرش همکاری همگان در یک جامعه سالم است.

وی ارتقای سطح کیفی برنامه‌های ستاد شامل تذکر لسانی، برنامه‌های ماه محرم، برنامه‌های ویژه نوروز و توجه به موضوعات در مباحث آموزشی را مدنظر مسؤلان خواند و ابراز داشت: مسؤلان هسته‌ها در نواحی و مناطق مختلف باید ارتباط نزدیکی با مسؤلان اجرایی ستاد در ارائه راهکارهای پیشگیری از ناهنجاری‌های اجتماعی داشته باشند.

معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری فارس در ادامه عملکرد هسته‌های مردمی ستاد را مثبت ارزیابی کرد و ادامه داد: از ابتدای سال جاری 32 گزارش هسته‌ها به دادستانی ارسال و سپس به مراجع انتظامی برای تحقیق ارسال شده است.

رحمانیان همچنین بیان کرد: 100 مورد از گزارشات در دستگاه قضایی و شعب دادسرا و دادگاه‌های جزایی مورد رسیدگی و 600 مورد دیگر به مراجع اداری ارسال شد.

وی 90 درصد گزارشات ارسالی از سوی ستادها را صحیح و مطلوب خواند که در این بین در سال جاری موجب کشف مواد مخدر، مشروبات الکلی، کالاهای قاچاق و دستگیری سارقان سیم‌های برق و کشف چند خانه فساد و «سی دی‌های» مستهجن شده است.

انتهای پیام/20

نظرات بینندگان