کد خبر: ۲۷۷۸۹
تاریخ انتشار: ۰۸:۵۹ - ۲۴ اسفند ۱۳۹۰

افزایش حقوق متخصصان نفتی کلید خورد

جذابیت پایین حقوق و تسهیلات کارکنان و نخبه‌های نفتی در مقایسه با کشورهای حوزه خلیج فارس و دیگر کشورهای جهان، مهاجرت متخصصان این صنعت را از کشور افزایش داده است، به طوری که یکی از برنامه‌های غرب برای تشدید تحریم‌ها، پیشنهادهای میلیون دلاری آنها به مهندسان نفت کشور است، به همین علت روز گذشته نمایندگان مجلس شورای اسلامی با تصویب ماده ۱۰ طرح یک فوریتی وظایف و اختیارات وزارت نفت مصوب کردند که حقوق و مزایای ویژه به شاغلان واحدهای عملیاتی و تخصصی وزارت نفت اختصاص یابد.
بررسی این ماده روز گذشته ۷۵ دقیقه از وقت صحن علنی را به خود اختصاص داد و به گفته علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی بررسی این ماده در صحن علنی مجلس با ارائه سه پیشنهاد اصلاح و حذف بسیار عجیب و غریب بود. در ابتدای جلسه حسن کامران نماینده مردم اصفهان پیشنهاد حذف ماده ۱۰ را ارائه داد. وی معتقد بود ماده ۱۰ مزایای ویژه‌ای را برای کارکنان وزارت نفت در نظر گرفته که این امر تبعیضی آشکار است. در ادامه محمد ابطحی نماینده مردم خمینی شهر نیز با اخطار اصل ۳ قانون اساسی گفت: قانون اساسی ناظر بر رفع تبعیضات است، قانون خدمات کشوری نیز برای حذف این تبعیضات نوشته شده، اگر استثنائات این قانون زیاد شود دیگر چیزی از قانون خدمات کشوری باقی نخواهد ماند.
علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی در پاسخ به این اخطار گفت: اخطار شما وارد نیست، من این ماده را تبعیض ناروا نمی‌دانم.رقابت شدیدی در میادین مشترک نفتی ایران با کشورهای حاشیه خلیج فارس وجود دارد که با اختصاص حقوق و مزایای ویژه به کارکنان وزارت نفت در واقع در راستای منافع ملی خود در رقابت‌ها عمل کرده‌ایم.
همچنین جعفر قادری به عنوان مخالف حذف ماده ۱۰ گفت: دشمنان ما هر روز تلاش می‌کنند تا از میادین مشترک برداشت بیشتری داشته باشند، ما نیز باید برداشت از میادین مشترک را تسریع ببخشیم. با توجه به اهمیت این بخش باید به کارکنان وزارت نفت توجه ویژه مبذول داشت. در ادامه نماینده دولت در مخالفت با حذف این ماده گفت: جلسه قبل هم همه این صحبت‌ها صورت گرفت. باید نگاه خاصی به صنعت زیربنایی کشور وجود داشته باشد.
در ادامه احمد توکلی در واکنش به اظهارات نماینده دولت با اعلام اخطار قانون اساسی خطاب به لاریجانی گفت: انتظار این است که دوستان کمتر حواس شما را پرت کنند که وقتی گوینده‌ای از فرمایشات رهبری استفاده ابزاری می‌کند، شما تذکر دهید.
وی افزود:‌ توجه ویژه به وزارت نفت به این معنا نیست که حقوق و مزایای کارکنان این وزارتخانه متناسب با سایر دستگاه‌ها نباشد.
در ادامه جلسه پیشنهاد کامران مبنی بر حذف این ماده به تصویب نرسید.
در ادامه توکلی خواستار حذف کارکنان ستادی وزارت نفت از پرداخت حقوق و مزایای ویژه با اصلاح عبارتی ماده ۱۰ شد.سختی کار برای بسیاری از شغل‌ها مانند کارکنان ذوب آهن، متخصص بیهوشی و ... وجود دارد.
اسدالله عباسی در مخالفت با پیشنهاد توکلی گفت: بسیاری از متخصصان نفت به دلیل پایین بودن حقوقشان از کشور خارج می‌شوند.
وی در پاسخ به این نکته که تخصص در قانون وظایف و اختیارات وزارت نفت مشخص نشده است، گفت: در این قانون بخش مبسوطی برای تعریف تخصص و عملیات وجود دارد. تبعیض ناروا این است که وزارت نفت را با وزارت بهداشت و درمان مقایسه کنیم.
در ادامه عماد حسینی سخنگوی کمیسیون انرژی در مخالفت با این پیشنهاد گفت:‌ متخصص کدام وزارتخانه و دستگاه در اثر انفجار پودر می‌شود؟ در انفجار اخیر نفت‌شهر چهار متخصص ما پودر شدند که بند کفش آنها هم باقی نماند.
هيئت رئیسه مجلس شورای اسلامی با توجه به اینکه حدود ۷۵ دقیقه فرصت صحن علنی مجلس شورای اسلامی برای بررسی این ماده صرف شده بود، پیشنهاد جدیدی را به رأی نمایندگان گذاشت.
پیشنهاد جمشید انصاری نماینده مردم زنجان همانند پیشنهاد احمد توکلی رئیس مرکز پژوهش‌ها بود که مجدداً در صحن علنی مجلس طرح شد.
انصاری گفت: منطقی نیست که تفاوتی میان حقوق و مزایای کارکنان ستادی وزارت نفت با سایر وزارتخانه‌ها وجود داشته باشد.باید حقوق و مزایای کارکنان عملیاتی وزارت نفت اعم از متخصص و غیر‌متخصص از شمول قانون خدمات کشوری خارج شود. در هنگام بررسی پیشنهاد انصاری در صحن علنی مجلس احمد توکلی، حسن غفوری فرد، جعفر قادری، ثروتی و حسن کامران در محل هیئت رئیسه تجمع کرده بودند.
لاریجانی با بیان اینکه ماده ۱۰ طرح فوریتی قانون وظایف و اختیارات وزارت نفت چیز عجیب و غریبی است، از نمایندگان خواست برای تصویب این ماده همکاری کنند.
سرانجام این ماده با ۱۱۵ رأی موافق، ۵۲ رأی مخالف و ۱۴ رأی ممتنع از مجموع ۲۰۱ نماینده حاضر در مجلس به تصویب رسید و داستان پایان یافت.

نظرات بینندگان