کد خبر: ۲۹۳۵۸
تاریخ انتشار: ۱۳:۰۱ - ۱۸ فروردين ۱۳۹۱

غربی‌ها با قطع پرس‌تی‌وی به اهداف خود نمی‌رسند

مدیر شبکه پرس‌تی‌وی گفت: غربی‌ها خلاف ادعای‌شان مبنی بر جریان آزاد اطلاع‌رسانی، شبکه پرس‌تی‌‌وی را در آلمان قطع کرده‌اند، آن‌ها با این کارشان که توجیه قانونی ندارد، به اهداف‌شان نخواهند رسید.

«محمد سرافراز» معاون برون‌مرزی سازمان صداوسیما که به طور مستقیم مدیریت شبکه بین‌المللی پرس‌تی‌وی را هم برعهده دارد، درباره قطع این شبکه تلویزیونی در کشور آلمان گفت: مرکز امور رسانه‌ای واقع در بایرن مونیخ آلمان به نام (BLM) به ماهواره سِس آسترا که یکی از چند ماهواره‌ای است که پوشش گسترده‌ای در حوزه اروپا دارد، اعلام کرد که شبکه پرس‌تی‌وی بلافاصله باید قطع شود، آن‌ها هم طی چند ساعت مقرر شده به ما اعلام کرده و شبکه را قطع کردند.

 

* از طریق حقوقی پیگیر ماجرا هستیم

 

وی ادامه داد: البته ما چون در آلمان دفتر داریم، وکیلمان نامه‌ای نوشته و از طریق حقوقی پیگیر ماجرا هستیم. گفته‌ایم که این اقدام شما غیر قانونی است و در نامه هم ذکر شده که باید پخش این شبکه طی امروز و فردا آغاز شود وگرنه به خاطر این کاری که کرده‌اند و نقض قانون صورت گرفته، ادعای خسارت خواهد شد. آن هم بر اساس قوانین خودشان، چون کار بی منطقی انجام داده‌اند.

معاون برون مرزی سازمان صداوسیما تصریح کرد: در تحلیل این ماجرا هم باید بگویم که این اقدام به خاطر تاثیراتی است که شبکه های ما در حوزه مخاطب می گذارد و نقش اولش نقش جمهوری اسلامی است که در حوزه تحولات بین المللی خیلی گسترده شده است. رسانه های بین المللی هم در آگاه سازی مخاطبین و در جهت عنوان عکس آنچه که شبکه های دیگری که وابسته به قدرت استکباری است،نقش گسترده ای دارند.

سرافراز عنوان داشت: این نقش و تاثیر زیاد باعث شده تا این افراد خلاف شعارشان که می‌گویند به دنبال جریان آزاد اطلاعات هستند و به آزادی رسانه معتقدند، بیایند از روش‌های غیرقانونی و غیرمنطقی برای حذف شبکه‌ها استفاده کنند.

 

* پرس‌تی‌وی منبع خبری بسیاری از خبرگزاری‌های بین‌المللی است

 

وی در پاسخ به این سوال که آیا ترس از آگاهی‌دهی برنامه‌های پرس‌تی‌وی بر جامعه اروپا و تاثیر بر مردم منجر به قطع برنامه‌های این شبکه شده؟ اظهار داشت: بله. به هر حال ما خودمان به شکل‌های مختلف مشاهده می‌کنیم که تاثیرات شبکه‌های بین‌المللی ایران در صحنه‌های بین‌المللی بسیار زیاد شده و الان خبرگزاری‌های بین‌المللی خیلی به اخباری که ما اعلام می‌کنیم، توجه می‌کنند و بلافاصله به عنوان منبع خبر خود ذکر می‌کنند.

سرافراز ادامه داد: حتی آن مواردی که مربوط به بازار نفت می‌شود و سیاست‌هایی که اتخاذ شده برای اینکه به کدام کشور اروپایی نفت بفروشیم و یا نفروشیم، برای‌شان بسیار مهم است و این خبرها تا اعلام می‌شود، حتی بلافاصله بر قیمت بازار نفت نیز تاثیر می‌گذارد. همه این‌ها نشان دهنده این است که این تاثیرات بسیار گسترده شده است.

وی ضمن اشاره به تحولات سیاسی دنیا نیز اشاره کرد: در حوزه سیاسی هم همین طور است و به عنوان مثال اخیرا که کشور انگلیس شبکه پرس‌تی‌وی را از ماهواره اسکای حذف کرد که آن هم کار غیرمنطقی و غیرقانونی بود، من خودم با رئیس آفکام (موسسه رسانه‌ای انگلیس) که این تصمیم را گرفته بود دو بار مکاتبه کردم. در نامه دوم که جوابی ندادند، یعنی جوابی نداشتند که بدهند، در چند بند سوال کردم که این کار شما غیرمنطقی است و در پایان‌ نامه هم گفتم که شما فکر نکنید وقتی جلوی آزادی بیان را می‌گیرید، حقایق به گوش مردم نمی‌رسد، چون این حقایق از روش‌‌های مختلف می‌آید و مطرح می‌شود و مخاطبان و کسانی که دنبال این اخبار هستند، مطلع می‌شوند.

وی افزود: فکر می‌کنم یکی از مهم‌ترین نتایجش نیز اخیرا همین رای آوردن آقای جورج گالووی در انگلیس بود. ایشان قبلا نماینده مجلس بود ولی در دو دور گذشته رای نمی‌آورد. او در انتخابات اخیر حوزه خود را عوض کرد و دیگر در محل تولد خود کاندیدا نشد و در شهر ‌برادفورد انگلیس که بیشتر مسلمانان در آن سکونت دارند، کاندیدا شد. به خاطر اعتباری که گالووی در شبکه پرس‌تی‌وی دارد و مجری ثابت این شبکه است و برخوردی که دولت انگلیس با شبکه پرس‌تی‌وی کرده بود، باعث شد تا او رای بیشتری بیاورد، در حالی که در این منطقه بیش از 40 سال بود که نماینده حزب کارگر در آن رای می‌آورد و این نشان می‌دهد که نکته‌ای که ما به آن‌ها گوشزد می‌کردیم که شما با قطع صدای ما و با جلوگیری از پخش پیام ما دیگر توان این را ندارید که جلوی اطلاع‌رسانی را بگیرید محقق شده است.

 

* اقدام دولت انگلیس با بازتاب منفی روبه‌رو شد

 

سرافراز تصریح کرد: مردمی که باید بیایند، به این دلیل آمده‌اند که به مجری پرس‌تی‌وی رای بدهند و نماینده پارلمانش کرده‌اند، همه نشان می‌دهد که سیاست‌هایی که این‌ها در حذف و قطع شبکه‌های ما دارند، به نتیجه نمی‌رسد و به ضرر خودشان است. وقتی دولت انگلیس این کار را کرد، خیلی بازتاب منفی پیدا کرد و بسیاری از صاحب‌نظران مقاله نوشتند که این کار شما بی‌منطق بوده و این توضیحات شما قانع‌کننده نیست. کاش این کار را نمی‌کردید، آن‌ها بیشتر از سر دلسوزی برای دولت انگلیس این حرف‌ها را می‌زدند که با این کارتان دولت انگلیس را بد‌نام نمی‌کردید و از این زاویه انتقادات خود را شروع کردند و توضیحات سخیف آن‌ها را نپذیرفتند. این رفتارها بازتاب‌های منفی دارند و با این حرکت‌ها به اهدافی که دنبال می‌کنند، نمی‌رسند.

وی همچنین راجع به شیوع بحث بیداری اسلامی در کشورهای آمریکایی و اروپایی نیز توضیح داد: اتفاقا همین انتخاب آقای گالووی از طریق مسلمانان انگلیس تاثیر بیداری اسلامی حوزه خاورمیانه بر حوزه اروپاست. یعنی خود این مطلب نشان‌دهنده این است که بیداری اسلامی خاورمیانه به نوعی به بیداری اسلامی جهانی منجر شده است و تاثیرات مختلفی گذاشته است. الان در حوزه آمریکا و اروپا یک هوشیاری و آگاهی زیادی پیدا شده و مردم دیگر حرف‌های رسانه‌های غربی و حکومت‌های‌شان را نمی‌پذیرند و نسبت به خیلی از حرف‌های آن‌ها با شک و تردید نگاه می‌کنند و به طور ریشه‌ای و بنیانی نفی می‌کنند.

معاونت برون مرزی سازمان صداوسیما اضافه کرد: کاری هم که در جامعه آمریکا اتفاق افتاده همین است، یعنی هستند عده‌ای که متوجه شدند نظام سرمایه‌داری غرب که حاکم بر دولت آمریکا و حاکم بر این دو حزب جمهوری‌خواه و دموکرات حاکم بر آمریکاست، یک اقلیت زورگوی فریب کاری هستند که منافع این جامعه را فقط برای خودشان می‌خواهند و به درستی اسم آن‌ها انتخاب شده است. این افراد یک درصدی هستند و حق 99 درصد را خورده‌اند. خوب این افراد اعتراضات گوناگونی به شکل‌های مختلف داشته‌اند و در شهرها و ایالت‌های آمریکا و حتی در سرمای زمستان چادرهای‌شان برپا بود و به اعتراضات خود ادامه دادند.

وی با بیان اینکه پیش‌بینی می‌شود در بهار امسال نیز این جریانات بسیار گسترده‌تر شود، گفت: یعنی آن گروه‌هایی که متوجه شدند فریب خورده‌اند و یک اقلیت حاکمی عدالت را از بین برده و منافع جامعه آمریکا را فدای منافع خود کرده و در حال حکومت است و قدرت را فقط در بین خود توزیع می‌کنند، ثروت را هم بین خود توزیع می‌کنند و به اکثریت جامعه فشار می‌آید. این در آمریکا پیدا شده، در اروپا هم به شکل‌های مختلفی دیده می‌شود و در واقع یک بستر اجتماعی ایجاد شده و پیش‌بینی می‌شود در ماه‌ها و سال‌های آینده به شکل بنیانی و بنیادی با این حکومت‌ها مخالفت شود.

 

* اگر به قانون پایبند هستند، باید پخش شبکه را از سر بگیرند

 

مدیر شبکه پرس‌تی‌وی در پایان راجع به سرانجام ممنوعیت پخش این شبکه در آلمان و اینکه آیا امکان ممنوعیت پخش این شبکه در آلمان وجود دارد؟ عنوان داشت: اگر این مرکز امور رسانه‌ای در آلمان که متعلق به یک ایالت دیگر است و دستور داده به یک شبکه ماهواره‌ای که پرس‌تی‌وی را قطع کنند، بخواهد به قانون پایبند باشد، پخش مجدد شبکه باید آغاز شود، چون آن‌ها هیچ توجیه قانونی برای کار خود ندارند، توضیحاتی داده‌اند ولی کاملا مخدوش است، مثل کاری که انگلیس علیه پرس‌تی‌وی انجام داد ولی اگر از یک مراکز بالاتر قدرتی به آن‌ها فشار آورده باشند که شما باید این کار را بکنید و آن‌ها هم تحت تاثیر این فشار شبکه را قطع کرده باشند، ممکن است که این قطع برنامه ادامه پیدا کند.

 

به گزارش فارس، قطع پخش شبکه پرس‌تی‌وی در آلمان در حالی صورت گرفت که چند روز پیش «محمود احمدی‌نژاد» رئیس جمهور کشورمان با شبکه ZDF آلمان گفت‌وگوی مشروحی انجام داد.

ایران برای این شبکه آلمانی، این حق را قائل شد که با بالاترین مقام اجرایی کشور گفت‌وگو کند اما آلمان پخش برنامه‌های شبکه پرس‌تی‌وی ایران را به طور کامل قطع کرد. این نشان از آن دارد که آن‌هایی که مدعی آزادی و آزادی‌خواهی و دموکراسی هستند، فقط این آزادی را تا زمانی می‌خواهند که منافع‌شان در خطر نیفتند!

 

انتهای پیام/

برچسب ها: پرس‌تی‌وی ، غرب ، آلمان
نظرات بینندگان