کد خبر: ۲۹۵۱۷
تاریخ انتشار: ۰۷:۲۳ - ۲۰ فروردين ۱۳۹۱

در قدرت كه بودند نتوانستند چه رسد به حالا

رسانه هاي دولتي آمريكا و انگليس با وجود استقبال از اظهارات اخير هاشمي رفسنجاني درباره لزوم تلاش مقابل واشنگتن، اذعان كردند اين نظر هيچ جايگاهي در نظام جمهوري اسلامي ندارد.

بخش فارس VOA وBBC هرچند از اين اظهارات ذوق زده شده بودند و چندين گزارش و تحليل را به اين موضوع اختصاص دادند اما معتقدند چنين نظري خريداري ندارد.
صداي آمريكا در اين باره از قول مرتضي كاظميان از اعضاي فراري گروهك ملي - مذهبي گفت: كاملا مشخص است كه اظهارات آيت الله هاشمي رفسنجاني موضع شخصي است. آيا آقاي هاشمي رفسنجاني از همان جايگاهي برخوردار است كه چند سال پيش برخوردار بود؟ پاسخ منفي است يعني ايشان فقط در جايگاه يك ناظر سياسي حضور دارد.
وي اضافه كرد: مشخص است كه سياست گذاري هاي اصلي در كشور به ويژه در حوزه مسايل بين المللي در راس ساختار قدرت جمهوري اسلامي با هدايت رهبر جمهوري اسلامي است و موضع آقاي هاشمي رفسنجاني حداكثر نگاه بخشي از نيروهايي است كه زماني در قدرت حضور داشتند.
كاظميان گفت: زماني كه ايشان رئيس جمهور بود موازنه قوا در جمهوري اسلامي به ترتيبي بود كه در نهايت اين خواستن هاي ايشان براي مذاكره منتهي به نتوانستن شد و طبيعتا در حال حاضر كاملا وضع آرايش نيروهاي سياسي در ايران متفاوت شده و ايشان هرچه بيشتر به حاشيه رفته يعني رئيس مجلس خبرگان رهبري هم نيست. حتي ديگر جريان هايي مثل اصلاح طلبان و جبهه مشاركت و حزب كارگزاران و سازمان مجاهدين انقلاب هيچكدام از اينها ديگر ورودي به حوزه حكومتي ندارد و طبيعتا ابرازهايي در اختيار آقاي هاشمي رفسنجاني نيست و در واقع همه طراحي ها و راهبردها به راس هرم قدرت در جمهوري اسلامي منتهي مي شود.
تحليلگر بي بي سي نيز در همين زمينه گفت: اظهارات هاشمي رفسنجاني در تقابل با سياست رسمي جمهوري اسلامي است.
وي اضافه كرد: به رغم برخي فراز و فرودها حتي اگر كساني هم به شكلي از نوعي مذاكره يا آمادگي براي مذاكرات بدون شرط از موضع برابر صحبت كرده بودند اما به هر حال سياست رسمي جمهوري اسلامي نبوده است به ويژه آيت الله خامنه اي رهبر جمهوري اسلامي در چند سال گذشته مواضع بسيار قاطعي در قبال هر حركتي كه بخواهد به مذاكره و احيانا رابطه با آمريكا بينجامد اتخاذ كرده و عملا جلوي هر نوع حركتي از اين دست را گرفته است.
يكي از نويسندگان شبكه بالاترين هم درباره مانور گسترده محافل ضدانقلاب درباره اين اظهارات نوشت كه: ممنون كه به ما دلداري مي دهيد اما مسئله رابطه با آمريكا بيشتر به يك نوستالژي شبيه است و حتي آن موقع هم كه اينها سر كار بودند نتوانستند كاري از پيش ببرند چه رسد به حالا كه كاري از دستشان برنمي آيد.

انتهای پیام/

نظرات بینندگان