کد خبر: ۲۹۷۸۹
تاریخ انتشار: ۰۸:۱۰ - ۲۳ فروردين ۱۳۹۱

امروز سامرا از مدينه غريب‌تر است

يكي از مراجع تقليد كشور گفت: بايد تمام تلاش‌ها را معطوف به خارج كردن سامرا و حرمين عسكريين از غربت كرد.

آيت‌الله سيدمحمدباقر شيرازي، امروز در حاشيه بازديد از محل ساخت درب‌هاي حرم حضرت علي‌(ع) در شيراز در جمع خبرنگاران افزود: ساخت درب و قبه و بارگاه براي حرمين كاري بسيار ارزشمند و داراي اجر است اما بايد براي حضور شيعيان در سامرا كاري كرد.

آيت‌الله شيرازي با اشاره به اينكه نادرشاه و ناصر‌الدين‌شاه هم براي بارگاه امام  حسين‌(ع) و حضرت علي‌(ع) قبه و بارگاه ساختند، افزود: علي‌رغم همه آن‌كارها اگر شيخ طوسي نبودند و آن حوزه علميه در نجف ايجاد نمي‌شد، امروز در نجف و كربلا هم مشكلات سامرا وجود داشت.

وي با تصريح اينكه شرايط زماني و حضور دولت نوري مالكي در عراق، زمينه را براي تلاش در جهت حضور شيعيان در سامرا فراهم كرده است، گفت: از كجا معلوم كه فردا نخست‌وزير بعدي عراق هم تفكري مانند آقاي نوري‌مالكي داشته باشد.

آيت‌الله شيرازي از توافق با دولت و نخست‌وزير عراق براي واگذاري 350 هزار مترمربع زمين در اطراف حرمين عسكريين در عراق براي ساخت مدرسه، حوزه، مكان‌هاي مسكوني، فرهنگي و حتي اقتصادي خبرداد و گفت: بايد همه دست‌به دست هم دهيم و زمينه را براي حضور شيعه در سامرا در شهر حضرت صاحب فراهم كنيم.

اين مرجع تقليد با تصريح اينكه امروز سامرا از مدينه و تمام شهرهاي مقدس عتبات عاليات غريب‌تر است، گفت: نبايد شهر حضرت صاحب اينگونه در غربت باشد و شيعه راحت بنشيند، ساخت در و قبه و بارگاه را زمان‌هاي ديگر هم مي‌توان انجام داد، اين‌كار دير نمي‌شود، اما براي فراهم كردن شرايط حضور شيعه در سامرا، زمان را نبايد از دست داد.

آيت‌الله شيرازي خاطرنشان كرد: امروز اگر از ساير مراجع و بزرگان و علما هم سووال شود، گمان نمي‌كنم نظر ديگري باشد و همه موافق هستند.

وي خطاب به استادكاران، مسوولان و كاركنان ستاد بازسازي عتبات عاليات استان فارس، گفت: در عين‌حال اجر شما محفوظ و مورد عنايت است اما بهتر از آن اينكه اكنون مشغول سامرا شويد زيرا تمام اين اعمال وقتي تاثيرگذار خواهد بود كه شيعه بتواند بدون ترس در حرمين عسگريين زيارت كند، حضور داشته باشد.

آيت‌الله شيرازي خاطر نشان كرد: ساخت درب و مضجع وقتي زوار حداكثر دوساعت آنهم با ترس به سامرا مي‌روند، چه اثري دارد، بايد اساس كار حل شود.

ایسنا

نظرات بینندگان