کد خبر: ۳۰۲۳۱
تاریخ انتشار: ۱۲:۴۳ - ۰۳ ارديبهشت ۱۳۹۱

بهره برداري از نخستين هاب کشور در فارس

هاب ، مرکز هماهنگی و کنترل و کانون متخصصین مراکز علمی تحقیقاتی ، بهره برداری و دانشگاهی است که بر طرح های کشاورزی حفاظتی نظارت دارد .

رئیس جهاد کشاورزی استان فارس گفت : با توجه به رتبه نخست شهرستان داراب با 13 هزار هکتار کشاورزی حفاظتی در کشور، نخستین هاب کشور در این شهرستان نصب و راه اندازی شد.
خرد افزود : این مرکز تخصصی با بررسی مشکلات کشاورزی ، راهکارهایی عملی برای ارتقاء کشاورزی حفاظتی ارائه می دهد .
صوفی ، مدیر کل سازمان تحقیقات کشاورزی فارس گفت : کشاورزی حفاظتی که بر اساس حفاظت از آب ، خاک و گیاه پایه ریزی شده است به عنوان یکی از راه های برون رفت کشاورزی ایران از بحران آب و اقتصادی کردن این بخش محسوب می شود .
بر اساس اقلیم ها برای ایران هفت هاب تعیین شده که 4 هاب در مناطق آبی و 3 هاب در مناطق خشک راه اندازی می شود .
به گفته خرد ، رئیس جهاد کشاورزی استان فارس ، ایستگاه تحقیقات کشاورزی داراب 10 سال است که به عنوان نخستین ایستگاه تحقیقات کشاورزی کشور در زمینه کشاورزی حفاظتی فعال است و کار در مزرعه را از 5 سال قبل آغاز کرده است .
جهاد کشاورزی فارس پارسال 4 رقم پنبه و 2 رقم جو جدید به کشاورزان معرفی کرد که حاصل تلاش محققین ایستگاه تحقیقات کشاورزی داراب است .
همچنین 100 بذور پنبه و 75 درصد بذور گندم کشت شده در استان فارس از دستاوردهای محققین ایستگاه تحقیقات کشاورزی داراب است .
بر اساس آمار سازمان تحقیقات کشاورزی فارس ، طرح کشاورزی حفاظتی با 35 میلیارد تومان اعتبار پارسال از محل هدفمند سازی یارانه ها در 700 هزار هکتار از زمین های کشاورزی کشور اجرا شد ؛ که 314 میلیارد تومان ارزش افزوده داشت و امسال این طرح در یک میلیون هکتار از اراضی کشاورزی کشور اجرا می شود .
پایداری و افزایش تولید و درآمد کشاورز ، صرفه جویی در آب ، زمان ، سوخت ، بذر وکود ، افزایش ماده آلی خاک ، اصلاح ساختمان خاک ، کاهش تردد ماشین آلات ، فشردگی وکاهش ph خاک از مزایای کشاورزی حفاظتی است .


واحدمرکزی خبر

نظرات بینندگان