کد خبر: ۳۰۲۷۰
تاریخ انتشار: ۰۸:۵۶ - ۰۴ ارديبهشت ۱۳۹۱

هنر خوشنویسی همچنان مظلوم است

مدير كل فرهنگ و ارشاد اسلامي فارس گفت: علی‌رغم رشد قابل توجه علاقه‌مندان به هنر خوشنویسی  این هنر همچنان مظلوم واقع شده است.

به گزارش شیرازه به نقل از ایسنا ،محمود عالیشوندی در جریان بازدید از نمایشگاه «خاصیت قلم» که در نگارخانه وصال شیراز برپا شده است افزود: به نظر می‌رسد برای درک و لذت‌بردن از تجربه‌ی بصری خوش‌نویسی باید بدانیم خوش‌نویس افزون بر نگارش یک متن، سعی داشته اثری هنری با ارزش‌های زیبایی‌شناختی خلق کند  و عدم درک چنین مطلبی باعث میشود گاهی درک خوش‌نویسی به عنوان یک هنر مشکل شود.

اوگفت: از این رو خوش‌نویسی با نگارش ساده‌ی مطالب و حتی طراحی حروف و صفحه‌آرایی متفاوت است.

 این مقام فرهنگی ادامه داد: این نکته نیز را باید دانست که خوش‌نویسی همواره برای مسلمانان اهمیتی خاص داشته‌است، زیرا در اصل آن را هنر تجسم کلام وحی می‌دانسته‌اند.

عالیشوندی با بیان اینکه مسلمانان خط زیبا را نه فقط در استنساخ قرآن بلکه در اغلب هنرها به‌کار می‌بردند تاکید کرد: خوش‌نویسی یا خطاطی در کشورهای اسلامی همواره به عنوان والاترین هنر مورد توجه بوده‌ و هنر مردمان این سرزمین‌ها به‌ویژه ایرانیان در اوج قدرت و نهایت ظرافت در این هنر تجلی یافته و خوش‌نویسی مانند محوری در میان سایر هنرهای بصری ایفای نقش کرده است.

عالیشوندی گفت: علی رغم همه این مطالب هنر خوشنویسی همچنان مظلوم است و از آن‌جایی‌که این هنر جنبه‌هایی از سنت را در دل خود دارد باید آن را تا حدی از تایپوگرافی که مبتنی بر ارزش‌های گرافیکی مدرن و کارهای چاپی است متمایز کرد.

وی ادامه داد: نمایشگاهی از آثار خوشنویسی جمعی از مدرسان انجمن خوشنویسان شیراز با نام «خاصیت قلم» در نگارخانه وصال شیراز و خرید آثار توسط مسولان از اینگونه نمایشگاه ها میتواند به ارتقا سطح توجه به این هنر قدسی موثر باشد.

براساس اين گزارش نمایشگاه مورد اشاره به مناسبت بزرگداشت شیخ اجل سعدی شیرازی به همراه آثار 9 تن از مدرسین مجرب انجمن خوشنویسان شیراز تا تاریخ 6 اردیبهشت جاری دایر است.

آثار خوشنویسی به نمايش درآمده در اين نمايشگاه 92 اثر در رشته های نستعلیق، شکسته نستعلیق، نسخ و ثلث و نقاشیخط را شامل مي‌شود.

نظرات بینندگان