کد خبر: ۳۰۳۹۵
تاریخ انتشار: ۱۸:۴۳ - ۰۷ ارديبهشت ۱۳۹۱

ارائه 4 خدمت جدید تشخیصی امکان‌پذیر شد

چهار خدمت جدید تشخیصی پزشکی برای نخستین‌بار در سطح شیراز توسط دستگاه‌های پیشرفته با راه‌اندازی تست‌های تخصصی در مرکز جامع ژنتیک پزشکی جنوب کشور ارائه می‌شود. 

مدیر گروه ژنتیک پزشکی دانشگاه علوم پزشکی شیراز بعد از ظهر امروز در گفت‌وگو با خبرنگاران اظهار داشت: تست‌های ژنتیک مولکولی با استفاده از دستگاه‌های پیشرفته موجود در مرکز جامع ژنتیک پزشکی جنوب کشور در حال حاضر در شیراز امکان‌پذیر شده است.

سیدمحمدباقر تابعی افزود: تست‌های ژنتیک مولکولی در زمینه‌های مختلف تشخیصی مورد استفاده قرار می‌گیرند که شامل تشخیص انواع مختلف بیماری‌های هموگلوبینوپاتی و بیماری‌های خونی، بیماری‌های ناشی از تکرارهای نوکلئوتیدی، بیماری‌های عصبی و عضلانی، بیماری‌های متابولیک، سرطان، ناباروری در مردان، ناشنوایی، تعیین جنسیت، بررسی پیوند مغز استخوان، بیماری‌های میتوکندریابی و تشخیص بیماری‌های ژنتیک و تعیین جنسیت جنین قبل از لانه گزینی (PGD) می‌شوند.

وی ابراز داشت: تست سیتوژنتیک مولکولی که تشخیص ریز حذف‌های کروموزومی، تشخیص تغییرات عددی کروموزومی با استفاده از تکنیک‌هایFISH  وMLPA  و بررسی تغییرات عددی کروموزومی با روش‌های QF-PCR  را امکان‌پذیر کرده دیگر خدمتی است که در این مرکز انجام می‌شود.

تابعی بیان کرد: در مرکز جامع ژنتیک پزشکی جنوب کشور تست سیتوژنتیک با استفاده از دستگاه کاریوتیپ هوشمند مانند کاریوتیپ معمولی، کاریوتیپ با درجه تفکیک بالای خون محیطی، کاریوتیپ مایع آمینیون و C.V.S و بررسی شکست‌های کروموزومی نیز انجام می‌شود.

وی گفت: در این مرکز تشخیص بیماری‌های ژنتیک جنین قبل از تولد با سونوگرافی پیشرفته زیر نظر فوق‌تخصص‌های پریناتولوژی (طب جنین)  با دستگاه Volson E8 همراه با اندازه‌گیری مارکرهای سه ماه اول و دوم حاملگی با آنالیز نرم‌افزار ژنتیکی زیر نظر FMF صورت می‌گیرد.

تابعی با اشاره به اینکه این خدمات در خیابان قصردشت شیراز، جنب اورژانس در مرکز جامع ژنتیک پزشکی جنوب کشور شهید سلطانی ارائه می‌شود، اضافه کرد: مشاوره ژنتیک برای قبل از ازدواج، بارداری و بیماری‌های ژنتیکی نیز از دیگر خدماتی است که در این مرکز انجام می‌شود.

انتهای پیام/20

نظرات بینندگان