کد خبر: ۳۰۴۸۱
تاریخ انتشار: ۰۸:۴۶ - ۱۰ ارديبهشت ۱۳۹۱

همايش روز ملي خليج فارس ، امروز در بوشهر

همایش روز ملی خلیج فارس امروز با حضور معاون اول رئیس جمهوردر بوشهر برگزار می شود.

در این همایش که به پاسداشت دهم اردیبهشت‌ روز اخراج پرتغالی ها از جزیره هرمز در دوره صفویه و با رویکرد فرهنگی ، گردشگری و اقتصادی برگزار می شود استادان ، پژوهشگران و اندیشمندان داخلی و خارجی حضور دارند.
دبیر همایش روز ملی خلیج فارس گفت : در این همایش شخصیتهای علمی از ایران و دیگر کشورهای جهان در خصوص این آبراه بین المللی و اهمیت و جایگاه آن سخنرانی می کنند و 12مقاله علمی و پژوهشی و طرح مطالعاتی در قالب 4 کارگروه تخصصی هم در محورهای همایش ارائه می شود.
آقای دشتی افزود: برپایی نمایشگاه نقشه ها و اسناد تاریخی خلیج فارس و سیادت دریایی ایران بر این آبراه مهم، نمایشگاه آثار مولفان و مترجمان بوشهری به عنوان بیشترین صاحبان اثر در حوزه خلیج فارس، رونمایی ازکتاب quotation mark المسالک و الممالک quotation mark ابو اسحاق اصطخری جغرافیدان پرآوازه قرن چهارم از قدیمی ترین آثار در خصوص هویت تاریخی خلیج فارس با ثبت جهانی ، تجلیل از خانواده شهدای خلیج فارس و ناوچه پیکان و محققان و پژوهشگران برجسته در ارتباط با خلیج فارس، تشکیل زنجیره انسانی با حضور بیش از5 هزار نفر در نوار ساحلی بوشهر، رژه شناوری ، گلباران دریا ، به صدا درآمدن بوق شناورها ، رونمایی از لوح ثبت جهانی دانش دریانوردی ایرانیان به صورت نمادین ، برگزاری نخستین جشنواره ملی پیامکهای ادبی با موضع این آبراه بین المللی ،برپایی نخستین نمایشگاه و جشنواره توانمندی های دریایی در حوزه گردشگری با شرکت استانهای ساحلی کشور و مناطق آزاد از برنامه های روز ملی خلیج فارس است.
استان بوشهردر جنوب غرب ایران با خلیج فارس ازمهمترین آبراه های بین المللی 707 کیلومتر مرز دریایی دارد که بیشترین مرزدریایی با خلیج فارس است.
در پی برخی تلاش ها برای تحریف نام خلیج فارس22 تیر84 شورای عالی انقلاب فرهنگی مصوبه‌ای را تصویب کرد که به موجب آن دهم اردیبهشت هر سال به مناسبت آزاد سازی جزیره هرمز از تسلط 117 ساله بیگانگان روز ملی خلیج فارس نامیده شد.

تا کنون 7 همایش در روز ملی خلیج فارس به محوریت هرمزگان برگزار شده است و نخستین بار است که این همایش در بوشهر برگزار می شود.

انتهای پیام/20

نظرات بینندگان