کد خبر: ۳۰۸۷۷
تاریخ انتشار: ۰۸:۲۹ - ۲۱ ارديبهشت ۱۳۹۱

‌قانون‌شکنی مجلس به بهانه مصلحت، همچنان ادامه دارد

اگرچه همانگونه که اکثریت نمایندگان مجلس می‌گویند، تاخیر دولت در ارائه لایحه بودجه یکی از علل اصلی تاخیر در بررسی لایحه بودجه و سردرگمی مجلس بود، اما واقعیت این است که امروز نه تنها مجلس قانون شکنی کرد ، بلکه نشان داد در مدیریت بحران‌های فراروی همچنان ضعیف و آسیب پذیر است و سنتی را باب کرد که ممکن است در مورد نکوهش تاریخی آیندگان قرار گیرد.

نمایندگان مجلس شورای اسلامی دقایقی پیش به کلیات لایحه بودجه 91 در حالی رای دادند، که هنوز سقف یا مقدار این بودجه مشخص نشده است و بنابه ماده 216 آیین نامه داخلی این اقدام مجلس به معنی تخلف از قانون است.

به گزارش خبرنگار تابناک، نمایندگان مجلس که خود نماد قانونگرایی باید باشند و بارها از دولت به خاطر نقض قانون به بهانه مصلحت انتقاد می نمایند، در نوبت دوم جلسه علنی امروز (20 اردیبهشت 1391)، به کلیات لایحه بودجه بدون اینکه مقدار آن مشخص باشد، رای دادند.

این گزارش حاکی است هر چند تعدادی از نمایندگان در نطق‌ها و تذکرات خود این تخلف آیین نامه‌ای را به رئیس‌مجلس  گوشزد نمودند، اما با بهانه‌هایی همچون «دفع افسد با فاسد»، «انتخاب بین بد و بدتر» و «شما تصویب کنید سقف بودجه تا بعداز ظهر اعلام خواهد شد» نمایندگان را مجاب کردند تا امروز در سه شیفت کاری به بررسی چیزی بپردازند که اساسا وجود خارجی ندارد.

در حالی که کمیسیون تلفیق همزمان با جلسه علنی مجلس جلسات خود را برای نهایی کردن لایحه بودجه انجام می‌دهد، نمایندگان در صحن علنی مجلس وارد جزییات شده اند. هر چند این نکته شبیه به طنز می‌ماند، اما واقعیت این است که حال و روز مدیریت کلان مجلس و دولت به  جایی رسیده است که از اضطرار یکی پاشویه می کند و دیگری دستار به سر بودجه کشور می‌بندد. این تیمار داری در حالی است، عده‌ای دیگر هم از اساس این لایحه را قبول ندارند و تخلفات و بی نظمی‌های بسیار بودجه سال 91 را بی نظیر می دانند.

هر چند تاخیرهای تامل برانگیز دولت یکی از عوامل این نابسامانی در بررسی لایحه بودجه کشور شده است، تعلل و کم‌کاری برخی نمایدگان مجلس را نیز نباید نادیده گرفت. «ستار هدایت‌خواه» در جلسه امروز «احمد توکلی» را مخاطب قرار داد و از وی دلیل عدم حضو رش در کمیسیون تلفیق را جویا شد. به گفته هدایت خواه؛ توکلی در هفته‌های اخیر تنها  3یا 4 ساعت در این کمیسیون حضور یافته است.

لابی‌های بیش از نمایندگان مجلس با نمایندگان ارگانهای دولتی بر سر تخصیص‌ها و رد و تاییدهای سوال برانگیز از یک سو و تغییرات چند هزار میلیاردی در ردیف هدفمندی یارانه‌ها از دیگر سو از جمله دلایل قانون‌گریزی امروز مجلس است. مجلس که نماد قانونمداری و جایگاهی تخصصی از افراد نخبه و کارشناس است،  باید پیشتر تدبر می‌کرد که کار به این دقایق پسین نیفتد و نمایندگان در دوراهی  قانون‌گریزی خود و بلاتکلیفی بودجه کشور، قرار نگیرند.

اگرچه همانگونه که اکثریت نمایندگان مجلس می‌گویند، تاخیر دولت در ارائه لایحه بودجه که بعضا آن را نیز مغرضانه برآورد کرده‌اند، یکی از علل اصلی تاخیر در بررسی لایحه بودجه و سردرگمی مجلس بود، اما واقعیت این است که امروز نه تنها مجلس قانون شکنی کرد بلکه نشان داد در مدیریت بحران‌های فراروی ضعیف و آسیب پذیر است.

لازم به ذکر است طبق بند 4 ماده 216 آیین‌نامه داخلی مجلس :« در جلسه علنى، پس از رسيدگى به كليات بودجه و تصويب آن، به پيشنهادهاى مربوط به درآمدها و ساير منابع تأمين اعتبار بودجه عمومى دولت رسيدگى و سقف آن به ‏تصويب خواهد رسيد. پس از آن پيشنهادهاى مربوط به تبصره‏ها و رديف‌ها رسيدگى مى‏شود. »

انتهای پیام/20

نظرات بینندگان