کد خبر: ۳۱۱۵۴
تاریخ انتشار: ۱۴:۴۱ - ۲۸ ارديبهشت ۱۳۹۱

شیراز به مكانی ناامن برای عرضه كنندگان قلیان تبدیل خواهد شد

معاون سیاسی - اجتماعی فرمانداری شهرستان شیراز گفت: بامصوبات جدیددرجلسه اجرای قانون جامع كنترل و مبارزه ملی با دخانیات شهرستان شیراز كه با حضور معاون دادستانی و سایر دستگاههای ذیربط تشكیل گردید شیراز به مكانی ناامن برای عرضه كنندگان قلیان به صورت غیر مجاز تبدیل خواهد شد.

به گزارش شیرازه،وحید رجایی در جلسه اجرای قانون جامع كنترل و مبارزه ملی با دخانیات افزود: در صورت عدم اقدام به موقع این افراد نسبت به جمع آوری قلیان ها، با توجه به مصوبه جدید شورای تامین استان فارس و شهرستان شیراز و برنامه ریزی های انجام شده با متخلفان برابر قانون برخورد خواهد شد.

وی اضافه كرد: بنا بر اعلام وزارت بهداشت ضرر استعمال 30 دقیقه قلیان برابر با ضرر استعمال 80 نخ سیگار و است كه متاسفانه در سال های اخیر استعمال قلیان در بین تمام اقشار جامعه خصوصا جوانان افزایش پیدا كرده كه این امر خطری تهدید كننده برای سلامت است.

رجایی با بیان اینكه دخانیات از جمله قلیان مقدمه ای برای روی آوردن افراد خصوصا نسل جوان به اعتیاد است افزود: متاسفانه تبلیغات سوء در ذهن مردم این باور را ایجاد كرده كه تنباكوهای میوه ای هیچ نوع ضرری ندارند اما در واقع این یك تصور غلط است چرا كه ماده اصلی آنها نیكوتین است كه عامل بیش از 80 درصد سرطان های دهان، ریه و حنجره می باشد.

وی ضمن انتقاد از دستگاه های فرهنگی و متولی امر در خصوص عدم برنامه ریزی مناسب و فرهنگ سازی برای آگاه سازی جوانان و خانواده ها برای مقابله با مصرف قلیان گفت:بامصوبات جدیددرجلسه اجرای قانون جامع كنترل و مبارزه ملی با دخانیات شهرستان شیراز كه با حضور معاون دادستانی و سایر دستگاههای ذیربط تشكیل گردید شیراز به مكانی ناامن برای عرضه كنندگان قلیان به صورت غیر مجاز تبدیل خواهد شد.

دبیر شورای اجرای قانون جامع كنترل و مبارزه ملی با دخانیات شهرستان شیراز افزود : چرا باید افراد سودجو محیط پاك طبیعت را طوری جوسازی كنند كه خانواده ها بجای تفریح سالم، به سمت تفریحات غلط و مضر همچون استعمال دخانیات بخصوص قلیان كشیده شوند.

او افزود: تعداد مراكز دارای مجوز عرضه قلیان در شهر كم است و در عوض تعداد مراكزی كه حتی پروانه فعالیت ندارد و یا پروانه پروانه فعالیت دارند اما مجوز عرضه قلیان ندارند و به عرضه این محصول زیانبار اقدام می كنند بسیار زیاد است كه اینگونه مراكز نیز تعطیل و پلمب خواهند شد.

وی اظهار داشت: عرضه قلیان در اماكن عمومی و پذیرایی ممنوع است و به هیچ وجه مجوزی به نام عرضه قلیان وجود ندارد و مناسب است متخلفان از قانون در اینگونه اماكن قبل از مواجه شدن با برخوردهای لازم از سوی دستگاه های مربوطه خود نسبت به جمع آوری قلیان ها اقدام كنند.

معاون سیاسی - اجتماعی فرمانداری شهرستان شیراز در ادامه سخنان خود با تاكید بر فرهنگ سازی و آگاه كردن خانواده ها خصوصا جوانان نسبت به مصرف دخانیات از جمله قلیان به اهمیت و نقش رسانه ها در این موضوع مهم اشاره كرد و گفت: اگر تنها ما اقداماتی را انجام دهیم و صدا و سیما، روزنامه ها و دیگر رسانه ها همراهی نكنند فایده ای نخواهد داشت و چه بسا بدتر شود و نیاز است رسانه های استان بیش از گذشته تببین كنند كه چرا مصرف مواد دخانی و از جمله قلیان مضر است.

 

منبع:ایرنا

نظرات بینندگان