کد خبر: ۳۱۳۳۵
تاریخ انتشار: ۱۲:۱۷ - ۰۲ خرداد ۱۳۹۱

دستيابي فناوران ايراني به فرمولاسیون جدیدی برای ترکیبات افزودنی به خاک

فناوران يكي از شركت‌هاي مستقر در شهرك علمي و تحقيقاتي اصفهان به فرمولاسیون جدیدی برای ترکیبات افزودنی به خاک دست يافتند.

محمود شیخ زین‌الدین، رییس شهرک علمی و تحقیقاتی اصفهان با اعلام اين مطلب اظهار كرد: این شرکت به فرمولاسیون جدیدی برای ترکیبات افزودنی به خاک (به صورت جداگانه یا ترکیبی) به صورت کامل، ماکرو و میکرو، جهت مصارف خاکی و همچنین فرمولاسیون مایع به منظور مصرف محلول پاشی گیاهی دست یافته است.

وي با بيان اينكه این ترکیبات افزودنی دوستدار محیط زیست، ترکیباتی با پایه طبیعی و یا سنتزی غنی‌سازی شده است که با خاصیت نانویی خود بسیاری از مشکلات کودهای شیمیایی را در بخش کشاورزی رفع می‌كنند، افزود: استفاده آسان، جذب آب، عدم سمیت و با دوام بودن از مزایای این مواد است.

شیخ زین‌الدین با اشاره به اين كه آزمایش‌هاي اولیه و بررسی فاکتورهای اساسی صورت گرفته روی گیاهان زینتی و گلخانه‌‌يي نتایج قابل قبولی در مرحله رویشی از نظر تکمیل فاز رویشی و سبزینگی گیاه و نیز توسعه ریشه را نشان می‌دهد، ادامه داد: در این فرایند آزمایش‌ها بر روی گیاه پنجه گرگی، پتوس و گوجه فرنگی انجام شده که ارائه نتایج فاز رویشی و زایشی مستلزم زمان بیشتری خواهد بود.

رییس شهرک علمی و تحقیقاتی اصفهان خاطرنشان كرد: در مسیر دستیابی به دانش فنی و فناوري ساخت این ترکیب با توجه به طبیعی بودن پایه آن و عدم ایجاد آلودگی، مواد دیگری حاصل و بررسی شده که در حد نیمه صنعتی تولید و در تصفیه پساب‌های فاضلاب شهری و نیز حذف نوعی آنیون، از آب آشامیدنی استفاده می‌شود.

انتهاي پيام/20

نظرات بینندگان