کد خبر: ۳۱۶۶۴
تاریخ انتشار: ۱۴:۰۴ - ۰۹ خرداد ۱۳۹۱

امسال برای مهار ریزگردها بودجه نداریم!

معاون توسعه مدیریت حقوقی و امور مجلس سازمان محیط زیست گفت: در سال 91 بر خلاف سال 90 که صد میلیارد تومان اعتبار برای مهار ریزگردها و ساماندهی تالابها و دریاچه ها بودجه اختصاص داده شده بود ردیف بودجه خاصی برای این مباحث در نظر گرفته نشده است.

به گفته شیخ نیا یکی از مهمترین چالشهای امروز محیط زیست بحث ریزگردها، تالابها و دریاچه هاست که در سال 90 اعتباری معادل 100 میلیون تومان برای این مباحث در نظر گرفته شد که برای اولین بار صد در صد این منبع مشخص شده نیز تخصیص داده شد. البته اقداماتی که در راستای کاهش ریزگردها و گردوغبار و همچنین ساماندهی تالابها و دریاچه ها با این اعتبار انجام شده تا پایان سال 90 به خوبی قابل مشاهده خواهد بود.
 
وی افزود: اما متاسفانه با وجود تاکید دولت و رایزنیهایی که در مجلس انجام شد و همچنین برآیند نگاه مثبت مجلس و جلسات بسیار خوبی که با هیئت رئیسه مجلس و تلاشهای زیاد کمیسیون تلفیق نمایندگان در سال جاری ردیف بودجه خاصی برای مهار ریزگردها و ساماندهی تالابها در نظر گرفته نشده و مقرر شد تنها از بودجه مازاد درآمد نفتی و در صورت انجام برنامه های اولویت دار این مازاد بودجه به بحث ریزگردها و دریاچه ها و تالابها اختصاص داده شود.
 
پدیده گردوغبار که چند سالی می شود به دلیل تغییرات زیست محیطی در کشور عراق، شهرهای غربی و جنوبی ایران را دربرمی گیرد، معضلی است که مسئولین حدود 5 سال قبل قول رفع آن را دادند و اکنون 5 سال گذشته است ولی این پدیده هم‌چنان سختی های خاص خود را برای مردم این نقاط کشورمان حفظ کرده است.

پدیده ای که سالانه حدود 500 هزار نفر در جهان بر اثر مواجه با اين ريزگردها دچار مرگ و مير و بيماري‌هاي خطرناك مي‌شوند.

به گفته کارشناسان به دليل پديده ناشي از گرد و غبار امروز شش درصد از مرگ و ميرها را در جهان شامل مي‌شود،‌ضمن آن كه همين پديده ميزان ابتلاء به سرطان ريه را تا 14 درصد افزايش مي‌دهد.

قابل تامل است، پدیده ای که اکنون مردم 22استان کشور را به سختی تهدید میکند،چطورممکن است بودجه ای برای مهار آن درنظر نگرفته شده باشد؟درجایی که همین نمایندگان محترم مجلس برای بی ارزش ترین چیزها درکشور بودجه آنچنانی مصوب میکنند.

نظرات بینندگان