کد خبر: ۳۱۸۹۷
تاریخ انتشار: ۱۰:۵۷ - ۱۷ خرداد ۱۳۹۱

حرکت رو به جلو در مبارزه با زمین‌خواری

نمی‌توان حرکت رو به جلوی مبارزه با زمین‌خواری را در زمان حضور خدائیان در فارس انکار کرد اگرچه هنوز تا نقطه ایده‌آل فاصله زیادی وجود دارد. به عنوان مثال یکی از اصلی‌ترین مواردی که نباید در مبارزه با زمین‌خواری از آن غفلت کرد رفع تصرف زمین‌ها همراه با محاکمه زمین‌خواران دانه درشت است که می‌تواند در نگاه مردم تاثیر بسیاری داشته باشد.

شیرازه - زمین‌خواری در استان فارس ماجرای طولانی و البته پرغصه‌ای دارد. تصرف اراضی مستضعفان به بهانه‌های مختلف و از طریق خلاء های قانونی و بعضا تهدید و ارعاب از سوی عده‌ای منفعت طلب، باعث شده است تا همواره در ادبیات سیاسی، اقتصادی و عدالتخواهانه این استان،‌ «زمین خواری» خودنمایی کند.

با آمدن ذبیح الله خدائیان به استان فارس  در کسوت ریاست کل دادگستری استان فارس، امید به مبارزه جدی‌تر با این پدیده شوم اقتصادی - سیاسی افزایش یافت.

خدائیان در همان اوایل کار طی جلسه‌ای با دانشجویان گفته بود که در مبارزه با فساد اقتصادی ملاحظه گروه‌های سیاسی را نخواهد کرد و صرفا به تحقق عدالت و مباحث حقوقی خواهد اندیشید.

اگرچه رئیس کل جدید دادگستری فارس در خصوص زمین‌خواری در رسانه‌ها سخنانی گفته بود اما اصلی‌ترین مواضع وی در این خصوص در آغاز هفته قوه قضائیه (تیرماه 90) اعلام شد. خدائیان در جمع خبرنگاران و در پاسخ به سوالی در مورد مسائل زمین‌خواری در استان فارس گفت: دستگاه قضایی با سیاسی کاری دراین عرصه و مسموم کردن فضای جامعه قبل از اثبات جرم مخالف است. او خاطر نشان کرد که گاهی عده‌ای فضا سازی می‌کنند که مثلا اراضی را خوردند و بردند ولی هیچ مدرکی ارائه نمی‌کنند.

رئیس شورای حفاظت از اراضی ملی استان فارس ادامه داد: تاکنون حدود ۱۵ هزار پرونده در مورد اراضی ملی و شخصی در استان فارس تشکیل شده که ۱۴ هزار پرونده آن منجر به صدور حکم و ۳۴ هزار هکتار زمین نیز به موجب این احکام آزاد شده‌اند.

خدائیان اظهار کرد: با همکاری دستگاه‌های متولی زمین و مسکن، زمین‌خواری هم اکنون در استان فارس کنترل شده و همه پرونده‌ها مربوط به گذشته است.



 به گزارش شیرازه خدائیان در حالی از توقف زمین‌خواری در استان خبر می‌داد که دبیر شورای پیشگیری از تخریب و تصرف اراضی فارس و دادستان شیراز در 12 آذر 90 گفت: تخریب و تصرف منابع ملی و اراضی مسکن و شهرسازی، تغییر وسیع کاربردی اراضی، تخریب باغ‌ها، موقوفه‌خواری و جعل اسناد رسمی مربوط به اراضی مهمترین چالش‌های پیش روی این شورا است.

با همه این تفاسیر نمی‌توان حرکت رو به جلوی مبارزه با زمین‌خواری را در زمان حضور خدائیان در فارس انکار کرد اگرچه هنوز تا نقطه ایده‌آل فاصله زیادی وجود دارد. به عنوان مثال یکی از اصلی‌ترین مواردی که نباید در مبارزه با زمین‌خواری از آن غفلت کرد رفع تصرف زمین‌ها همراه با محاکمه زمین‌خواران دانه درشت است که می‌تواند در نگاه مردم تاثیر بسیاری داشته باشد.

دیروز نیز مدیر کل منابع طبیعی فارس از بازگرداندن 180 هکتار از اراضی تصرفی غیرمجاز در استان به دولت خبر داده که خبری امیدبخش است.

نظرات بینندگان