کد خبر: ۳۲۰۵۹
تعداد نظرات: ۲ نظر
تاریخ انتشار: ۰۹:۳۰ - ۲۱ خرداد ۱۳۹۱

خاندان اسرار امیز نمازی درترازوی تاریخ

به گزارش شیرازه، حسین قاسمی فرماندار سابق شیراز  در خصوص برخی مسائل و اشخاص در تاریخ استان فارس مطالبی را در وبلاگ خود آورده است که قابل توجه می‌باشد. شیرازه این مطلب را بدون کم و کاست در ادامه می‌آورد:


 

۱ـ  محمد نمازی فرزند محمد حسن  واو فرزندمحمد علی تاجر نمازی شیرازی بوده ،مهدی نمازی نیز فرزند محمد حسین نمازی واو فرزند محمد علی تاجر نمازی شیرازی بوده است.یعنی محمد ومهدی نمازی پسر عمو بوده اند.البته محمد علی تاجر نمازی برادری نیز بنام محمد هاشم داشته که ایشان هم فرزندی بنام عباسعلی داشته است. گویا اونیز دارای دوفرزند ذکور بنامهای محمد رضا ومحمد کاظم بوده است.البته موضوع این مطلب شاخه محمد هاشم خاندان نمازی نیست.

 

۲ـ حاج محمدحسن نمازی  پدر محمد نمازی درشیراز متولد شد. در جوانی در بندر هنگ‌کنگ مستقر شد و به یکی از تجار عمده تریاک ایران و عراق بدل گردید. در سال 1305 ش.، اندکی پس از استقرار حکومت پهلوی، به شیراز بازگشت و در سال 1314 ش. در این شهر در 78 سالگی درگذشت.

 

شیخ عبدالرسول نیّرشیرازی  در کتاب ارزنده خود در مطلبی بلند  که ما  فقط بخش هایی از ان را ذکر میکنیم درباره محمد حسن نمازی  وخاندان نمازی میگوید:

 

"شماطایفه ...(نمازی)جزخون مردم خوردن وچاپیدن ودروغ گفتن وتظاهر وریاکاری چیز دیگری ندارید.اف برشماوطینت خبیث شما!وای از قساوت شما!

 

این ها(نمازی ها)فقط به دوچیز ایمان دارندو به جزاین دو به همه چیز بی علاقه هستند:یکی شهرت طلبی ،دیگرمال دوستی. ان از هر طریق بشود ولوکار به شرک وسجده بت باشد،این از هرراه باشد ولو مستلزم قتل نفوس زکیه گردد.من انچه مینویسم مدعی هستم خالی از غرض ومرض است....حاج محمد حسن قهرمان دروغ است.بی رحم وبی عاطفه...

 

خیلی جای دور نمیروم وشما را زحمت نمی دهم.شب ماه رمضان دریک منزل قرائت قران است،درمنزل دیگر بساط قمار،درمنزل دیگر سفره عرق وشراب."

 

۳ـ کمپاني‌هاي م. نمازي و ح. نمازي هنگ‌کنگ به اين دو برادر تعلق داشت. طبق اسناد موجود، اين دو کمپاني شرکت‌هاي پوششي براي فعاليت سرويس اطلاعاتي بريتانيا (اينتليجنس سرويس) بودند. برادران نمازي با کمپاني‌هاي انگليسي و آمريکايي و يهودي و پارسي فعال در تجارت جهاني ترياک پيوند نزديک داشتند و از اين طريق ثروت هنگفتي اندوختند.

 

بانک هنگ‌کنگ شانگهاي (HSBC) و شاخه ايراني آن (بانک شاهنشاهي انگليس و ايران) و کمپاني کشتيراني شبه جزيره و شرق (P&O) از مراکز عمده سرمايه‌گذاري اين شبکه بوده و هست. رکن‌زاده آدميت مي‌نويسد: «حاج محمد حسن نمازي از شيراز به هنكانگ... رفت و در آنجا به تجارت مشغول شد و به‌تدريج كارش رونق يافت و چند كشتي بازرگاني خريد كه نام دو فروند آن به خاطر دارم و آن زياني و احمدي بود. و اين كشتي‌ها بين هنكانگ و بنادر جنوب ايران و بصره آمدوشد مي‌كردند و مال‌التجاره از آن بندر به ايران و از ايران و بصره به بمبئي و هنكانگ مي‌بردند. و نمازي بيشتر صادرات ايران را ترويج مي‌كرد و ترياك محصول ايران را به چين مي‌برد. و شنيدم كه امتياز استخراج طلا از معدني در نزديكي هنكانگ از دولت انگليس گرفته بود و گاهگاه مي‌ديدم كه شمش طلا به شيراز مي‌فرستاد.» (محمد حسين ركن‌زاده آدميت، دانشمندان و سخن‌سرايان فارس، تهران: اسلاميه- خيام، 1337، ج 2، صص 406-407)

 

۴- سرلشکر محمد حسین فیروز پسر عبدالحسین فرمانفرما (شاهزاده قاجار ونخست وزیر ایران)میباشد. پدرسرلشکرفیروز جزمعدود ایرانیانی بوده که نشان بند جوراب انگلستان را دریافت نموده است. این نشان نشانهای درباری و اشرافی انگلستان است که توسط پادشاه (ملکه) انگلستان اعطا می‌شود.برای اطلاعات بیشتر درباره این نشان به این ادرس مراجعه کنیدک

 

http://fa.wikipedia.org/wiki/%D9%86%D8%B4%D8%A7%D9%86_%D8%A8%D9%86%D8%AF_%D8%AC%D9%88%D8%B1%D8%A7%D8%A8

 

وی مدتها در راس مصادر مهم بوده است. او همسر صفیه نمازی دختر حاج محمد حسین نمازی وخواهر مهدی نمازی میباشد.

 

 

 

۵ـ اسناد درباره حاج محمد نمازی چه میگوید؟:

 

*مرحوم حجت‌الاسلام و المسلمین سید منیرالدین حسینی‌الهاشمی، پسر ارشد آیت‌الله سید نورالدین شیرازی،درباره محمد نمازی تأکید کرده و نوشته است: حاج محمد نمازی «ظاهراً تاجر شماره یک تریاک بود و از همین راه به ثروت کلانی دست یافته بود.

 

*در سال‌های جنگ اوّل جهانی محمد نمازی، در شراکت با ملا آقا جان کلیمی، نیای خاندان کهن صدق، «رَشَن دار» (پیمانکار) قشون بریتانیا در جنوب ایران و مأمور خرید غلات برای آنان بود. به عبارت دیگر، ارتش بریتانیا حتی آذوقه خود را، از طریق واسطه‌هایی چون نمازی‌ها، از بازار داخلی ایران قحطی‌زده تأمین می‌کرد.

 

 دکتر محمدتقی مجد در کتاب خود به‌طور مستند نشان داده، بریتانیا از طریق ایجاد «قحطی مصنوعی» سیاست نسل‌کشی ایرانیان را در پیش گرفت. دکتر مجد، به درستی، این اقدام را «بزرگ‌ترین نسل‌کشی سده بیستم میلادی» خوانده است که به نابودی میلیون‌ها نفر از مردم ایران، حدود یک سوّم جمعیت کشور، انجامید.

 

*عباسقلی گلشاییان درکتاب خاطراتش درمورد ایشان نوشته است:وقتی وزیر دارایی بودم ،روزی مهدی نمازی به دفتر من امد واظهار کرد پسر عمو حاج محمدبا خرج خودش یک بیمارستان درشرف ساختمان دارد،اثاثیه ای که از خارج باید وارد شود به علاوه تختخوابهای باتشک خواب چنانچه بخواهند گمرک وسود بازرگانی بگیرند مبلغ گزافی خواهد شد ،اگرشما اقدام کنید که از گمرک وسود بازرگانی معاف گرددکمک بسیاری به بیمارستان کرده اید.

 

لذا تصویب نامه ای از طریق دولت صادر کردم که اثاثیه بیمارستان نمازی که از خارج وارد میشود از سود بازرگانی وگمرک معاف باشد.البته از این عمل من ،نمازی استفادههای دیگری هم نمود ،بطوریکه مقداری که لازم بود وارد نماید ،چندبرابروارد ودر بازار ازاد فروختند ،بطوریکه تشک خوشخواب که درتهران نبود درهرخانه ای بود.

 

 

 

*درباره نیت واقعی و سوءاستفاده‌های محمد نمازی و پدرش، حاج محمدحسن، از «امور خیریه» حرف و حدیث فراوان است. عبدالله خان قوامی، پسر ارشد  نصیرالملک، این‌گونه بیان میکند:

 

 «به قراری که بنده شنیدم قانونی است در آمریکا که اگر کسی مالیات بدهکار باشد می‌تواند معادل آن در کشور دیگر کار خیریه کند. حاج محمد نمازی از این قانون استفاده کرد و بیمارستان و موقوفه آب شیراز را ساخت ولی مثلاً به جای یکصد تختخواب هزار تا وارد کرد و کالاهایی را به بهانه خیریه وارد می‌کرد مازادش را در بازار می‌فروخت و از این طریق پول هنگفتی به جیب زد. او آقای هوشمند را که رئیس ثبت بود کرد رئیس اداره آب و هوشمند معاون خودش، آقای پاکزاد، را کرد رئیس ثبت و با استفاده از این موقعیت اراضی وسیعی را در شیراز به‌نام نمازی ثبت کردند. قسمتی از زمین‌های بالای آسیاب سه تایی را ابتدا دولتی کردند و سپس به‌نام محمد نمازی.»

 

*نگاه ونظر دکتر مصدق درباره محمد نمازی هم بسار قابل توجه است.دکتر محمد مصدق به شدت به نمازي بدبين بود و او را عامل انگليسي‌ها مي‌دانست. به‌نوشته دکتر غلامحسين مصدق، در زمان سفر مصدق براي شرکت در اجلاس شوراي امنيت به نيويورک (مهر 1330)، محمد نمازي «مرد اوّل سفارت» بود و تمامي کارکنان سفارت ايران حقوق‌بگير او. «مثل ريگ پول خرج مي‌کرد... وي قصد داشت با استفاده از قدرت مالي خود اعضاي هيئت نمايندگي ايران حتي پدرم را زير نفوذ خود درآورد. پدرم در حين مسافرت به آمريکا به من، صالح و دکتر فاطمي و يکي دو نفر ديگر از همراهان گفت: ما در اين مأموريت به‌جز انگليسي‌ها و عوامل آن‌ها در آمريکا با دو ايران متنفذ هم سروکار داريم: يکي حاج محمد نمازي و ديگري گالوست گلبنگيان، بايد مراقب آن‌ها نيز باشيم. صحت پيشگويي پدر و سوءظني که نسبت به نمازي داشت پس از کودتاي 28 مرداد به اثبات رسيد.» (غلامحسين مصدق، در کنار پدرم مصدق: خاطرات دکتر غلامحسين مصدق، به‌کوشش غلامرضا نجاتي، تهران: رسا، 1369، ص 83).

 

*محمد نمازی پس از کودتای امریکایی - انگلیسی ۲۸مرداد۱۳۳۲ علیه دولت مصدق ،ودر زمان نخست وزیری ژنرال کودتاچی سپهبد زاهدی، به عنوان وزیر منصوب گردید.

 

*درپاره ای از منابع علت ساخت بیمارستان نمازی را چنین ذکرکرده اند:محمد نمازي (متوفي فروردين 1351) بخش عمده عمرش را در آمريکا سپري کرد. او براي فرار از پرداخت ماليات ثروت هنگفتي که در اين کشور انباشته بود، به احداث برخي تأسيسات خيريه در شيراز،بويژه بيمارستان نمازي و لوله کشي آب شيراز، دست زد. او از اين طريق هم سود قابل توجهي برد و هم بطور صوري «خوش نام» شد. طبق قوانين آمريکا، صرف پول در امور خيريه، در هر جاي دنيا، پرداخت ماليات را بشدت کاهش مي دهد.

 

*باقر پيرنيا، استاندار فارس در دوران پهلوي در خاطراتش مي نويسد: «محمد نمازي وابسته افتخاري سفارت ايران در واشنگتن بود. بدون دريافت حقوق. نمازي که از ثروتمندان بنام ايران شمرده مي شد، ساليان دراز در چين و آمريکا به تجارت مشغول بود و اين پست را تنها به ملاحظه مصلحت هاي اقتصادي مالي خود و سودهاي ديگر که يک مأمور سياسي از آن برخوردار است دست و پا کرده بود.»

 

 

 

*درجلددو اسناد نهضت مقاومت ملی ایران (نشریات راه مصدق وضمائم) انتشارات نهضت ازادی ایران چاپ اول سال ۱۳۶۳ امده است :

 

کمپ ارتش امریکا را در کره جنوبی به شرکتی مرکب از حسن کاشانیان ،نمازی واردشیرزاهدی به مبلغ سی وپنج میلیون دلار فروختند که البته سهم اردشیر مجانی بوده وخودش را برای تحویل گرفتن کمپ به کره فرستادند منتهی برای اینکه معاملات اقایان زودتر در بازار عرضه شود وبه قیمت شیرینی بفروش برسد ،دولت زاهدی تصویب نامه ای صادرکرد که اتومبیلهای کهنه وامثالهم(چیزهایی که درکمپ کره موجوداست)بتوانند بدون رعایت تشریفات گمرکی وارد ایران شود .برطبق محاسه ایکه خبرگان امر نموده اند این معامله باترتیب ۷۰ میلیون دلاریا۷۰۰میلیون تومان نفع خالص داشته است.

 

*در کتاب جمال امامی به روایت اسناد ساواک صفحه ۱۴۶ ،درسندی به تاریخ ۱۲/۸/۱۳۳۶ امده است:

 

جمال امامی توسط حاج محمد نمازی با امریکاییها ارتباط برقرار کرده است.

 

ودرصفحه ۳۰۵ همین مجموعه اسناد به تاریخ ۳/۱/۴۲ساواک میگوید:محمد نمازی درزمینه قاچاق مواد مخدر نیز فعالیت داشته است.

 

*محمد نمازی عضوکلوپ روتاری وعضو لژفراماسونری حافظ شیراز ولژروشنایی بوده است.(تصاویر او درکسوت فرا ماسونی را اینجا میتوانید ببینید.http://naranjak.blogfa.com/post-19.aspx)

 

*عباسقلی گلشاییان دوست نزدیک محمد نمازی درصفخه ۱۱۴۳کتاب خاطراتش ،زمان وعلت فوت وی را اینگونه می نویسد:

 

حاجی محمد نمازی چندماه بواسطه ضربه ای که به سرش خورده بود (گفته می شد خانم فخر ایران ،عیالش با کفش به سرش زده است ونزاع برسر سهام کارخانه نساجی بوده که به کارخانه فخر ایران مشهور است ودر حوالی کارخانه مقدم در راه کرج واقع است)مریض ودربیمارستان بود ،ظاهرا خوب شد ولی بواسطه تزریق خون که گویا یرقانی بود مبتلابه یرقان شد ودر تاریخ ۲۶فروردین ۱۳۵۱فوت کرد.

 

* سرنوشت و زندگی پسر حاج محمد نمازی هم قابل تامل و پند اموز وقابل تحلیل است.حسن نمازی  پسر حاج محمد نمازی در 27 ژانویه 1950/ 7 بهمن 1328 در شهر واشنگتن، پایتخت ایالات متحده آمریکا، به دنیا آمد، در سال 1972 تحصیلاتش را در دانشگاه هاروارد با اخذ مدرک لیسانس به پایان برد و در همین سال با مرگ پدر میراثی عظیم به او رسید.

 

به گزارش شبکه مالی بلومبرگ، در کمپانی سرمایه‌گذاری حسن نمازی، «نمازی کاپیتال»، بیش از سه میلیارد دلار پول در گردش است. نمازی از حامیان مالی بیل کلینتون در انتخابات ریاست‌جمهوری بود و به این دلیل در آخرین روز سال 1998 کلینتون او را به عنوان سفیر ایالات متحده در آرژانتین منصوب کرد ولی به دلیل شکایت شریک سابق نمازی، سهراب وهاب‌زاده، مجلس سنا حکم کلینتون را تأیید نکرد.

 

 نمازی عضو نهادهایی متنفذ چون «شورای روابط خارجی» و مرکز مطالعات خاورمیانه مؤسسه «راند»بود و در سال‌های 1990- 1998 نایب رئیس «دانشنامه ایرانیکا»، به ریاست دکتر احسان یارشاطر.حسن نمازی و هوشنگ انصاری (عباس مستمندشیرازی سابق ،بهایی فقیر پیشین ووزیر اقتصاد شاه که اکنون از ثروتمندان امریکاست )تنها ایرانیان عضو هیئت گردانندگان «انجمن آسیا» هستند؛ مؤسسه‌ای که جان راکفلر سوّم در سال 1956 در نیویورک تأسیس کرد.زمانی که کلینتون حکم نافرجام سفارت حسن نمازی را صادر کرد، برخی محافل ایرانی در این باره چنین نوشتند:

 

«بیل کلینتون رئیس‏ جمهور آمریکا در آخرین روز سال میلادی1998 طی حکمی حسن نمازی، یک سرمایه‏ دار آمریکایی ایرانی تبار، را به‏‏عنوان سفیر این کشور در آرژانتین تعیین کرد. کاخ سفید با انتشار بیانیه ‏ای در این مورد، نمازی را چنین معرفی کرده است: آقای حسن نمازی از نیویورک در حال حاضر رئیس شرکت سرمایه‏ گذاری نمازی است. وی از سال 1972 در بازارهای دولتی و خصوصی سرمایه ‏گذاری کرده است و تجربه زیادی در زمینه املاک و مستغلات دارد. از سال 1979 تا 1987نمازی در هوستون، تکزاس، و حومه واشنگتن دی. سی. به فعالیت‏های ساختمانی و از جمله ساخت یک اداره به مساحت 300 هزار متر مربع، که توسط آی. بی. ام. طراحی شده، مشغول بوده است.

 

 آقای نمازی در جامعه علمی نیز فعال است و در سال 1996 به ‏‏عنوان عضو افتخاری مرکز علمی جان هاروارد پذیرفته شده است. او به‏ تازگی در کمیته بازدید دانشگاه هاروارد، وابسته به مرکز امور بین‏ الملل، مشغول به کار بوده و یکی از اعضای پیشین کمیته مشورتی خاورمیانه دانشگاه هاروارد بوده است. همچنین در ارتباط با این دانشگاه، نمازی عضو هیئت معتمدان موسسه علم و اعصاب و روان و یکی از اعضای هیئت مدیره دائرة‌المعارف ايرانيکا وابسته به دانشگاه کلمبیا است. آقای نمازی در واشنگتن دی. سی. به ‏دنیا آمده است... او و همسرش، شیلا، و سه فرزندش، یاسمین و کامیار و لیلا، در نیویورک سکونت دارند.»

 

حسن نمازی در طول دو دهه گذشته یکی از مهره های حساس سیاسی در حزب دموکرات آمریکا بوده است.

 

 حسن نمازی در انتخابات اخیر ریاست جمهوری امریکا،در رقابت های درون حزب دموکرات ابتداسمت سرپرست کمیته مبارزات انتخاباتی هیلاری کلینتون رابرعهده داشت .

 

در اوت 2009/ شهریور 1388 حسن نمازی به اتهام 74 میلیون دلار کلاه‌برداری از سیتی بانک نیویورک با ارائه اسناد جعلی دستگیر و اندکی بعد با 25 میلیون دلار وثیقه آزاد شد. حداکثر محکومیتی که برای نمازی پیش‌بینی می‌شود سی سال زندان است. این ماجرا، در پی دستگیری یک ثروتمند ایرانی یهودی‌تبار به نام فرهاد حکیم‌زاده در لندن، به اتهام بریدن صفحات کتب نایاب در «کتابخانه بریتانیا»،نام ثروتمندان ایرانی مقیم غرب را بر سر زبان‌ها انداخت.


۶ـ اسناد درباره مهدی نمازی چه می گوید؟:

 

*مهدی نمازی فرزند محمد حسین درسال ۱۲۷۶ درشیراز متولد شد .از سال ۱۳۱۱ تا دوره چهاردهم بدون وقفه نمایندگی مجلس شاهنشاهی را عهده داربود.وی همچنین از اولین دوره مجلس سنا در سال ۱۳۲۸ تا ۱۳۵۴عضو مجلس سنابود. نامبرده عضو حزب ایران نوین به دبیر کلی همشهری بهایی اش امیر عباس هویدا بود. البته پس از انحلال حزب ایران نوین ،وی عضو حزب رستاخیز گردید.

 

*مهدی نمازی دردوران جنگ جهانی دوم ،درمشارکت با دو یهودی نامدار ،مه یر عبدالله وکتّانه ، یهودیان بغدادی ،پیمانکار ارتش ایالات متحده رادر ایران بدست داشت.زمانی که ارتش امریکا ایران را تخلیه می کرد،نمازی وکتّانه ومه یر عبدالله کلیه وسایل مستهلک ارتش امریکا درایران از قبیل صدها دستگاه اتومبیل جیپ وکامیون وغیره ،که عموما استفاده نشده وکاملا سالم بود ،یک جا خریدند وان را در زمینی بزرگ متعلق به کتّانه ،واقع در خیابان پهلوی(بالاتر از میدان ولی عصر کنونی )انبار کردند وبه تدریج باسود کلان فروختند.مشارکت مهدی نمازی با پیمانکاران یهودی ارتش امریکا درسالهای جنگ جهانی دوم ،تداوم عملکرد پسر عمویش ،حاج محمد نمازی درسالهای جنگ جهانی اول است.

 

*عباسقلی گلشاییان از رجال عصر پهلوی وعضوفراماسونری که پسرش فریدون نیز با روشن دختر حسین نمازی نوه مهدی نمازی ازدواج نموده وارتباط تنگاتنگی با این خاندان داشته در صفحه ۷۱۰ کتاب خاطراتش  ضمن گلایه از جوسازیهای مهدی نمازی پس از لغو انحصار صادرات کتیرامیگوید:" همین اقای مهدی نمازی اگر ثروتی تحصیل کرد ازکمک اینجانب ودکتر امینی بود."

 

گلشاییان درصفحات ۷۰۶ و۷۰۷ همین کتاب  در مورد سوءاستفادهها ورانت خوریهای مهدی نمازی نوشته است:

 

باگذشتن قانون انحصار تجارت خارجی از مجلس درزمان مرحوم داور وزیر دارایی تقریباتمام صادرات ما به جز اقلامی که باشوروی والمان قراردادداشتیم به صورت انحصار دولت درامد.یک قسمت از کالاها را خود دولت تهیه می کرد مثل برنج و پشم وپوست و...،یک قسمت را به بازرگانان واگذار می کرد،اینان نیز سهمی از دست دوم گرفته کار را به اشخاص واگذار می کردند واین امر وسیله سوءاستفاده بود.

 

از یکی از کالاهایی که دولت شخصا صادر نمی کرد واجازه صدور ان را بطور انحصاری به مهدی نمازی واگذار کرده بود کتیرا بود.ایشان هم بدون اینکه کوچکترین اقدامی درجمع اوری وبسته بندی بنماید،مبلغی از دیگران می گرفت واجازه صدور می داد،یعنی خلاصه باج سبیل می گرفت.

 

من طی تصویب نامه ای به دولت پیشنهادکردم  وانحصار کتیرا را لغو کردم .بدیهی است بااین عمل من ،مبلغ سالیانه ای که مفت عاید نمازی می سد قطع گردید. نمازی اما در کابینه سهیلی با کمک مرحوم هژیر تصویب نامه انحصار کتیرا رابرقرار وواگذاری ان را به نمازی تجدید کردند.

 

*در کتاب جمشید اموزگار به روایت اسناد ساواک صفحه ۱۰۵،درسندی بتاریخ ۶/۸/۴۴ امده است:

 

"قبل از ظهر روز شنبه گذشته دکتر امزگاروزیر دارایی،احمدی مدیر کل وصول ،کیانی نزادمدیرکل حقوقی ،دکتر بهادری رئیس مالیاتهای غیر مستقیم ،نوری رضوی رئیسشورای عالی مالیاتی رانزد خود احضار وبا لحنی امرانه به انها می گوید:میل دارم پرونده مالیاتی نمازی راکه شش میلیون تومان تعیین گردیده ظرف دوروز به نحو مقتضی به نفع ایشان تمام کنیددرغیر این صورت همه شما از شغل فعلی منفصل خواهید شد.

 

افراد مذ کور که غیر منتظره با چنین دستور وزیردارایی مواجه شده بودند پس از خروج از اتاق او،استعفای دسته جمعی خودرا نوشته وتسلیم رییس دفتر می نمایند.

 

*در کتاب جمشید اموزگار به روایت اسناد ساواک صفحه ۲۵۰ ،درسندی به تاریخ ۴/۸/۴۴نیز امده است:

 

سناتور مهدی نمازی دارای پرونده مالیاتی به مبلغ ۵۲میلیون تومان در وزارت دارایی بوده که بابت حراج کمپ های امریکایی در۱۵ سال قبل تشکیل گردیده است. این پرونده با اعمال نفوذ دکتر اموزگار از بین رفته وموضوع ان مورد بحث دروزارت دارایی است. اموزگار برای تبرئه خو دگفته است که شاهنشاه اریا مهر رسما مرا احضار وفرموده اند این مرد نیکوکار واصلاح طلب را،هرچه زوتر از این زحمت وگرفتاری نجات بده ومن هم حسب الامر معظم له این کارراکردم.

 

*در کتاب جمشید اموزگار به روایت اسناد ساواک صفحه۲۹۴ ،درسندی بتاریخ ۱۳/۱۰/۴۸امده استک

 

ساعت ۱۲:۳۰روز ۱۰/۱۰/۴۸اقای محمد نمازی ،دکتر غلامحسین خوشبین وزیر سابق دادگستری وسناتور نمازی باتفاق جهت شرکت درمجلس میهمانی وصرف نهار عازم منزل دکتر علی اردلان وزیر سابق امورخارجه بودند.دربین راه محمد نمازی رشته سخن را گشود واز اقای سناتور نمازی علت رفتن وی را به وزارت دارایی سوال نمود. سناتور مهدی نمازی پاسخ داد اخیرا از طرف وزارت دارایی یک رقم زیاد سرسام اور برای<< شرکت ایران ماشین>>مالیات در نظر گرفته شده که رقم خیلی بالاست....ناطق(مهدی نمازی)بعد گفت من به اتفاق شفیع(منظور پسرش )به همین جهت به دیدن وزیر دارایی رفتیم تا قبلا جلو

 

این کار گرفته شود وچون تا چند روز دیگر شاید هم تا روز ۱۳/۱۰/۱۳۴۸ قانونی از مجلس بگذردکه بموجب این قانون مزبور مالیات ها هم تقلیل یابد ومالیات ما نیز نصف بلکه به کلی هم حذف واز بین برود.

 

وزیر دارایی هم موافقت نموده که تاچند روزی در وصول مالیات وپرداخت ان از طرف انها تامل شود تا این قانون به تصویب برسد.

 

*مهدی شیبانی داماد مهدی نمازی میباشد.او نیز که از خاندانهای حکومتگر ایران بوده ،سالها در راس پست ها ومصادر مهمی بوده است.مئیر عزری اولین سفیر رسمی اسرائیل در ایران در خاطراتش از پیوند نزدیک خاندان نمازی و مهدی شیبانی با سپهبد ایادی پزشک مخصوص شاه واز گردانندگان فرقه بهایی درایران وبرخی شخصیت های اسرائیلی سخن گفته است:

 

"روزي در ميانه هاي سال 1962 (1341) نخست وزير علم در ديداري با تدي كولك، شهردار اورشليم، در تهران پيشنهاد او را پذيرفت و مهدي شيباني را به سرپرستي دستگاه جهانگردي كشور برگزيد. همسر شيباني (مهین نمازی)دختر سناتور نمازي از دوستان نزديك ايادي بود"

 

پرویز ثابتی مرد قدرتمند وبهایی  ساواک و مسول امنیت داخلی ساواک در کتاب خاطرات خود که در امریکا منتشر شده است درباره شیبانی گفته است:

 

"به اموزگار نخست وزیر گفتم مردم مازندران از مهدی شیبانی خاطرات بدی دارند و اوچون درتمام مدت استانداری مازندران سرگرم خریدن وفروختن زمین در منطقه بوده،اورا <<استاندار متری>>لقب داده اند.زیرا هرجا می رفته <متری>به همراه خودداشته که زمینها را متر کند وخرید وفروش کندوشما حتما می دانیدکه دولت برای اینکه اورااز مازندران جداکند،تصویب نامه گذراند که مئت خدمت استاندارها هم مثل سفرا چهارسال باشد ویکسال هم می توان ان را تمدید کرد واین تصویب نامه در واقع برای تعویض مهدی شیبانی بود..سپهبد ایادی از حامیان شیبانی و ارتشبد نصیری رییس ساواک از دوستان وی بود."

 

*عین السلطنه در صفحه ۸۰۷۳ کتاب خود(جلد ۱۰) می نویسد:

 

گفتنددرروزنامه هم بود همسایه شمیران من حاجی علینقی کاشانی در این ایام که انحصار پنبه بهم خورد پانصد هزار تومان منافع برد.نمازی باز همسایه دورتر من سال قبل دردو معامله کتیرا وچای از هریک ششصد هزارتومان برد.

 

تاامسال چقدربرده باشد خداعالم است.قمار هم بین اینها از زنانه ومردانه رواجی دارد که شبی پانزده وشانزده الی سی هزار تومان برد وباخت می شود.شبی یک هزار ودویست تومان به صاحب خانه ومجلس می دهندبساط را راه بیندازند.توپ پانصد وهزار تومان میبندند.

 

 

 

* ملکه ثریا همسر محمدرضاشاه در کتاب خاطرات خود  با عنوان چه کسانی بادربار رفت وامد میکردنددرمورد مهدی نمازی وهمسرش به نکته ای اشاره میکند که عینا ذکر میشود:

 

"هرزمان قصدرفتن به رامسر ،بابلسر یا ابعلی را داشتیم ،عدهای از دوستان راهمراه خودمان می بردیم.دوستان صمیمی مارا دراین قبیل موارد بیشتر زوجهای جوان تشکیل می دادند.تعدادی از انها مانند مجید،جمشید وقباد بختیاری از خویشان دورمن بودند.از دیگرمهمانان طرف توجهمان پروفسور عدل جراح معروف،مسعود فروغی فرزند یکی از نخست وزیران اسبق بود.

 

از دیگر کسانی که همراه ما می امدند عبارت بودند از حسین فردوست همکلاسی قدیمی شاه درسوئیس و دوست او بنام مهدی و ویدا نمازی .مهدی برادرزاده ی نمازی ثروتمندمعروف بود.

 

ویدا همسر مهدی نمازی ،وجوه مشترکی با من داشت ،اویکبار برای نامزدی باشاه پیشنهاد شده بود.اگرچه شاه مرا برگزید ولی به او علاقمند بود .به همین دلیل اغلب اورا همراه شوهرش دعوت می کرد.ویدا زن بسیار زیبایی بود.

 

 

 

* شفیع نمازی پسر مهدی نمازی نمایندگی شرکت معروف سوکو نی واکسیوم رادر سال ۱۳۳۳ برعهده داشته است. شفیع وحسین فرزندان مهدی جزء لیست۱۷۵ نفره ای بودند که در پاييز 1357 كاركنان بانك مركزي اسامي انان رابه دلیل خروج 13 ميليارد تومان ارز اعلام کردند.

 

دراین لیست  حسين نمازي، بازرگان، 450 ميليون دلار و شفيع نمازي، بازرگان، 500 ميليون دلار،ارز از کشور خارج کرده اند.

 

*مهدی نمازی به دلیل بیماری پارکینسن در اذرماه ۱۳۵۸ فوت کرد.

 

۷ـ درپرونده یکی از زمین خواران شیرازی ،اسناد ومدارکی را مشاهده کردم که وی طی نامه ای به یکی از دستگاهها ،اعمال نیک واقدامات خیریه خود را تشریح کرده بود واز دلسوزی وسوز وگدازش برای فقرا ومحرومین گفته بود. ودر انتها برای کمک به این موسسه خیریه ،تقاضای بالغ بر ۲۰۰هکتار زمین از منابع طبیعی نموده بود. البته نامه های تاییدیه و حمایت بعضی اقایان نیز به پیوستش بود.

 

متاسفانه زمین مذکور را به وی اعطا کردند وبنام محرومین وامورخیر صدها میلیارد تومان از اموال ملت به وی واگذارشد.شاید کمتر از یک درصد ان به محرومین وامورات خیرهم نرسید . اما جانسوز وجانگداز ان است که همین فرد ،باراه انداختن موسسه خیریه ....با ان نام مقدس ،اقدام به اغفال بیش از بیست زن ودختر از خانواده های فقیر نشین فقط یک محله فقیر نشین شیراز نمود. ایا اگر انسانی از این درد بمیرد روانیست؟


نظرات بینندگان
نظرات بینندگان
سروش
Canada
يکشنبه ۲۱ خرداد ۱۳۹۱
0
بزرگش نخواند اهل خرد، که نام بزرگان به زشتی برد.
این چه حرفیه، تمام خدمات ارزنده شیراز اعم از اب لوله کشی، برق، بیمارستان، خیره و مدرسه و ده ها موقوفه دیگر متعلق به محمد نمازی و خاندان نمازیه
امین
Iran, Islamic Republic of
يکشنبه ۲۱ خرداد ۱۳۹۱
0
خب اگر تا این حد انسان های پستی بودن پس چرا اسم بیمارستان نمازی رو تغییر نمیدن؟ چرا اسم این بیمارستان نمازی هست؟