کد خبر: ۳۲۱۰۸
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار: ۰۹:۲۷ - ۲۲ خرداد ۱۳۹۱

سد تنگ سرخ شیراز یا تنگی سرخ رگ شیراز

منبع بخشی ازتولید ریزگردها درایران در محل تالاب ها ودریاچه هائی هستند که به دلایل مختلف ازجمله سد سازی درمسیررودخانه راه ورود آب به آنها بسته شده است.
به گزارش شیرازه به نقل از سحاب نیوز: چند سالی است پدیده ریزگردها به مهمان دائمی مناطق غربی وجنوبی کشورتبدیل شده اند،به نحوی که ازابتدای سال 91 تاکنون به موجب آمار، نزدیک به نیمی از روزها ریزگردها پدیده غالب دربرخی مناطق بوده اند.
 
 از طرفی منابع تولید ریزگردها عمدتا درکشورهای همسایه است. و متاسفانه فقط درعراق 42 نقطه باعث تولید ریزگردها هستند.
 
اما منبع بخشی ازتولید ریزگردها درایران در محل تالاب ها ودریاچه هائی هستند که به دلایل مختلف ازجمله سد سازی درمسیررودخانه راه ورود آب به آنها بسته شده است. و بسترخشک این تالاب ها و دریاچه ها اصلی ترین کانون های ایجاد ریزگردها راتشکیل می دهند.
 
 
کانون ایجاد ریزگردها در فارس
 
دراستان فارس هم  برخی از دریاچه ها به دلیل  احداث سد ونیزخشکسالی هم اکنون درحال احتضاراند ( دریاچه کافتردراقلید) و باید گفت که درلیست تبدیل به کانون ایجاد ریزگردها قراردارند!

 در شیراز نیزمدتی است که طرح احداث سد تنگ سرخ مطرح شده واین سد قرار است آب دریاچه مهارلو (دریاچه نمک) با وسعت 25 هزار هکتار را مسدود نماید.که با خشک شدن دریاچه مهارلو شما در جوار شیراز کانون تولید ریزگرد با وسعت 25 هزار هکتار را خواهید داشت.

این در حالی است که دریاچه مهارلو  در سال ۱۳۸۵  با تصویب هیأت وزیران، به عنوان یکی از ۷ منطقه نمونه گردشگری ایران برگزیده ‌شده ‌است.




لازم به ذکر است ربانی رئيس وقت سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري فارس در سال 85 در مصاحبه با ایسنا از اختصاص  280ميليون تومان اعتبار برای  تکميل فاز يک درياچه مهارلو که شامل احداث امکانات خدماتی رفاهی می باشد خبر داده بود. از طرفی با گذشته 6 سال به نظر می رسد هیچ گونه امکاناتی به این منطقه گردشگری اضافه نشده است!

 
اما چند سئوال از مسئولین شهری
 
1-آیاپس ازبه تاریخ پیوستن باغات قصر دشت این بارنوبت به دریاچه نمک رسیده است؟
 
2- آیا این سد آنچنان که ازنامش پیداست" سدتنگ سرخ شیراز" خواهدبود یا آنچنان که ازعملش آشکاراست " تنگی سرخ رگ شیراز" خواهد شد.
 
3- به راستی نقش کانون های ثروت که زمین های اطراف سد تنگ سرخ را از اکنون خریداری کرده اند درکنارکانون های ریزگرد!چیست؟ آیاطبق معمول بورس بازی برروی زمین های اطراف سد تکذیب می شود؟
 

 

برچسب ها: ریزگرد ، سد تنگ سرخ ، شیراز
نظرات بینندگان
نظرات بینندگان
کامران
Canada
دوشنبه ۲۲ خرداد ۱۳۹۱
0
با سلام،

لطفا قبل از پخش اکاذیب، ابتدا اطلاعاتتان را کامل کنید و بعد اقدام به انتشار آن نمایید.

سد تنگ سرخ بر روی \"مسیل\" بالا دست رودخانه ی خشک در کوهپایه ی کوه دراک احداث می شود و نه بر روی رود خانه ی نهراعظم. در این مسیل هیچ آبی جاری نیست که بخواهد حقآبه ی دریاچه ی مهارلو را بدهد و در نتیجه ساختن سد در آنجا هم از آب دریاچه مهارلو نمی کاهد. همانطور که عرض شد این سد برای جمع کردن آب حاصل از سیلآب ساخته می شود و هدف از ساختش هم در درجه ی اول جلوگیری از جاری شدن سیلاب در دشت شیراز می باشد و در درجه دوم تامین آب برای آبیاری باغات قصردشت می باشد و در درجه سوم ایجاد منطقه ی گردشگری است.