کد خبر: ۳۲۲۳۱
تاریخ انتشار: ۰۸:۱۳ - ۲۵ خرداد ۱۳۹۱

بازسازی نور وصدای محوطه تخت جمشید

سامانه نور و صدا و محوطه تخت جمشید با 30 میلیارد ریال اعتبار ساماندهی می شود.
مدیركل میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری استان فارس گفت: سیستم كنونی نور و صدا در تخت جمشید بسیار قدیمی است و تا پایان امسال تعویض و به جای آن سامانه جدید در این مجموعه راه اندازی می شود.
فریدون فعالی افزود: كانال های فاضلاب این مجموعه جهانی و همچنین اماكن ورودی و خروجی این مجموعه تاریخی از محل این اعتبار ساماندهی خواهد شد.
تخت جمشید نخستین محوطه تاریخی است که دارای سیستم آب و فاضلاب بوده ، در تخت جمشید مجاری زیرزمینی آبرسانی و فاضلاب پیچ در پیچی کشف شده که به طول بیش از 2 کیلو متر می رسد .
در زمان ساخت مجموعه تخت جمشید، سیستم فاضلاب هم تعبیه شد تا موقع بارندگی آب به خارج محوطه برود و یکجا جمع نشود اما بسیاری از این راهها اکنون بسته است.
به گفته فعالی ، پاکسازی کانال‌های آب تخت جمشید در برنامه ریزی طولانی مدت تخت جمشید دیده شده و هر سال بخشی از آن اجرا می‌شود.
 تاکنون بیش از 600 متر از کانال‌های دفع آب‌ تخت جمشید توسط تیم برجسته‌ای از باستان‌شناسان، ‌کاوش‌گران و متخصصان مربوطه، پاکسازی شده است.
مدیركل میراث فرهنگی افزود: تنها مکانی که به دلیل مسائل فنی و امنیتی کانال دفع آب در آن ایجاد نشد بود خزانه است و در بارندگی‌های شدید بیشتر تجمع آب را در همین قسمت شاهد هستیم.
تخت جمشید تنها یک مجموعه ی معماری نیست ، بلکه آینه ای است که در آن علم و فن و هنر واعتقادات ایرانیان کهن انعکاس یافته است .
می توان گفت که تخت جمشید اولین سازمان ملل واقعی د نیا بوده است.
بنای تخت جمشید در حدود سال 518 پیش از میلاد به فرمان داریوش هخامنشی آغاز شد .
کار ساختن بناهای تخت جمشید در زمان داریوش اول آغاز و تا زمان اردشیر سوم در مساحتی به وسعت 13 هکتارساخته شد.
مصالح به کار رفته در بنای تخت جمشید عبارت بوده از : سنگ ، خشت و گل ، آجر ، گچ ، چوب ، آهن ، فلزات گرانبها ( طلا - نقره - مس ) عاج ، لا جورد ، عقیق و...... دیوارهای تخت جمشید در برخی جاها به ضخامت 5/5 متر بوده و قطعه سنگهای به کار رفته به وزن بیش از 45 تن می رسیده است.
تخت جمشید دارای سیستم حرارتی و تهویه بوده ، که فضاهای داخل آن را در زمستان گرم ودر تابستان خنک و معتدل می کرده است .
نوروصدا سیستمی است كه درشب با استفاده از نور پردازی و صدا ، اطلاعاتی از گذشته تخت جمشید دراختیار گردشگران قرار می دهد.
سالانه افزون بردو میلیون نفرگردشگرداخلی و خارجی از مجموعه جهانی تخت جمشید بازدید می كنند.
انتهای پیام/20

 

نظرات بینندگان