کد خبر: ۳۲۳۰۲
تاریخ انتشار: ۰۸:۳۶ - ۲۷ خرداد ۱۳۹۱

نمايشگاهی که نه بين‌المللي بود و نه ملي

دوازدهمين نمايشگاه بين‌المللي خودرو شيراز در حالي سه شنبه گذشته آغاز به کار کرد که طبق روال سال‌های گذشته تنها يكي از دو خودروساز بزرگ كشور در آن حضور داشت. طی دو سه سال گذشته که نمایشگاه‌های بی‌رمق خودرو در کشور برگزار می‌شود نه تنها از خودروسازان خارجی خبری نیست بلکه خودروسازان داخلی هم زحمت حضور در نمایشگاه را به خود نمی‌دهند.

به گزارش شیرازه به نقل از دنیای اقتصاد،هر چند این مساله همیشه مورد انتقاد دست‌اندرکاران صنعت خودرو کشور قرار گرفته اما به اعتقاد یک کارشناس خودرو، فلسفه برگزاری هر نمایشگاه بین‌المللی، ارائه دستاوردهای یک‌ساله و نمایش خودروهای آینده شركت‌ها و توضیحاتی در خصوص برنامه‌های آتی است، این در حالی است که در نمایشگاه‌های بین‌المللی داخلي که به شکل صوری برگزار می‌شود خودروسازان هیچ حرفی برای گفتن ندارند و نمی‌توانند هم خودروهایی که از 10 سال پیش در خیابان‌ها تردد دارند را به نمایش بگذارند. در هر حال در غیاب شرکت سایپا در نمایشگاه خودروی شیراز شركت‌هايی همچون ايران خودرو، مديران خودرو، كرمان موتور، رامك خودرو، نمايندگي بهمن ديزل، ماموت و آميكو حضور داشتند. هر چند برخی کارشناسان در این مورد اعتقاد دارند که با وجود محدودیت‌های بین‌المللی نمی‌توان از شرکت‌های خارجی انتظار حضور گسترده داشت اما حداقل حضور خودروساز بزرگ ديگر کشور يعني سایپا می‌توانست حس رقابتی بیشتری به نمایشگاه بدهد. اما گویا سایپا تمايلي به شركت در اين نمايشگاه نداشته است. البته عدم حضور سايپا تا حدي طبيعي به نظر مي‌رسد، زيرا از روند شرکت این دو خودروساز در سال‌های قبل به نظر مي‌رسيد امسال نوبت ايران خودرو بوده كه در نمايشگاه حضور پيدا كند و احتمالا سال بعد نوبت سايپا است. اما اينكه چرا تنها خودروسازان بزرگ كشور تمايلي به حضور در كنار يكديگر و رقابت در يك نمايشگاه را ندارند جاي سوال دارد. شايد اگر سايپا هم در اين نمايشگاه حضور داشت حداقل اين نمايشگاه به يك نمايشگاه ملي تبديل مي‌شد! زيرا اين نمايشگاه نه بين‌المللي بود و نه ملي. نمایشگاه امسال را حسین نجاری، قائم مقام مدیر عامل ایران خودرو و فرماندار شیراز افتتاح کردند و ايران خودرو و مديران خودرو، خودروسازاني بودند كه در اين نمايشگاه از دو محصول جديد رونمايي كردند، يكي خودروي ملي و ديگري خودروي چینی جديد مدیران خودرو که می‌توان گفت تنها رونمايی رسمی این نمایشگاه بود. اما گویا حضور رانا در شیراز بهانه‌ای شد تا پیش‌فروش بدون محدودیت این محصول در شیراز آغاز شود.
رانا، میهمان جدید شیرازی‌ها
ايران خودرو در نمایشگاه امسال توانست با به نمایش گذاشتن رانا بازدیدکنندگان را به سمت غرفه خود بکشاند و با اعلام پیش فروش این محصول از چهارشنبه گذشته در نمايشگاه، باعث ترافيك بازديدكنندگان در اين غرفه شود. قرار است رانا در محدوده قيمتی ۱۵ ميليون تومان از مهر ماه ميهمان جديد ايراني‌ها شود. البته سوزوکی کیزاشی هم چشمان زیادی را به خود خیره کرده بود اما با صحبت‌هایی که از افزایش قیمت احتمالی این ژاپنی وارداتی هست مردم با احتیاط بیشتری به سمت این خودرو می‌رفتند. اما قائم مقام مدیر عامل ایران خودرو در تولید با حضور در نمایشگاه در گفت‌وگو با خبرنگاران قيمت محصول رانا براي کلاس نيمه فول را زیر ۱۵ ميليون تومان و مدل فول اين خودرو را بين۱۵ تا ۱۶ ميليون تومان اعلام کرد. نجاري همچنين از داخلي سازي 90 درصدي رانا گفت و تاكيد كرد كه ايران خودرو براساس يک برنامه زمان‌بندي و ظرف شش ماه آينده، تمام قطعات خودرو «رانا» را به صورت مستقل توليد خواهد کرد. عبدالله بابايي، معاون بازاريابي و فروش ايران خودرو هم كه در اين سفر نجاري را همراهي مي‌كرد از استراتژي ايران خودرو مبني بر فروش توليدات سايت‌هاي استاني ايران‌خودرو در استان‌ها و همسايگان استان‌ها خبر داد و در پاسخ به سوال خبرنگار دنیای اقتصاد در رابطه با فروش نقدی رانا گفت : ايران خودرو آمادگي دارد تا در آينده‌ای نزديک فروش نقدي رانا را آغاز کند.
اما در ادامه این گفت و شنود مدیران ایران خودرو با خبرنگاران، قائم مقام مديرعامل ايران خودرو در توليد، در رابطه با تامين قطعات پژو ۲۰۶ هم اطمينان داد كه به جز تامين برخي قطعات پيچيده الكترونيكي مشكلي در رابطه با تامين ديگر قطعات اين خودروي پرطرفدار وجود ندارد و در آينده‌اي نزديك شاهد داخلي‌سازي اين محصول به طور كامل خواهيم بود. ديگر محصولات ايران خودرو در اين نمايشگاه پژو پارس با موتور TU5، سمند SE، سورن، 207 آي، كيزاشي، وانت تندر90 و رانا بود. محصولاتي از ايران خودرو ديزل هم گوشه‌ای از نمایشگاه را به خود اختصاص داده بودند. منوچهر مرادی، مدیر بازاریابی و فروش ایران خودرو دیزل در حاشیه نمایشگاه خودرو شیراز از عرضه ۱۶ محصول جدید ایران خودرو دیزل خبر داد و گفت: شرکت ایران خودرو دیزل به منظور پاسخگویی به نیاز مشتریان و کسب سهم مناسب از بازار، در سال تولید ملی ۱۶ محصول جدید به بازار عرضه می‌کند.
چيني‌ها و كره‌اي‌هاي هميشه حاضر
اما حضور مديران چيني لبخند بر لب كه در كنار مديران شركت‌هاي واردكننده قرار داشتند خبر از عزم جزم چيني‌ها در ماندگاري در بازار ايران می‌داد.هر چند که صنعت خودرو ایران چاره ای جز همکاری با چینی‌ها ندارد؛ چرا که با توجه به شرايط فعلي و مسائلي نظير تحريم و امثال آن، ناگزیر به پذیرش صنعت خودرو چین در ایران هستند اما تنها نكته اينجاست كه اگر تا ديروز چيني‌ها براي حضور در ايران و همكاري با خودروسازان ايراني حاضر به پذيرش شرط و شروط سخت ايراني‌ها بودند ولي به نظر مي‌رسد با توجه به روند در پيش گرفته شده از اين به بعد چيني‌ها باشند كه براي خودروسازان ايراني شرط و شروط تعيين كنند. بر همین اساس در نمایشگاه شیراز رونمايي نمادين از خودروي چيني فولوين (FULUUIN) يا همان ام.وي.ام 315 در مدل‌هاي ‌هاچ‌بك‌ و صندوق‌دار که تنها رونمایی دوازدهمین نمايشگاه بین‌المللی شیراز بود، با موسیقی سنتی ایرانی همراه شد كه نظر بسیاری از بازدیدکنندگان را به خود جلب کرد. شركت كرمان خودرو نیز با دو محصول JAC با نام‌هاي TOJOY و B CLASS در اين نمايشگاه حضور داشت كه تا آينده‌اي نزديك این محصولات را وارد بازار ايران خواهد کرد . شركت ديار خودرو هم وانت چيني وينگل را كه در حال آغاز مونتاژ آن است توسط يكي از نمايندگي‌هايش در شيراز به نمايشگاه آورده است و قرار است اين وانت را به صورت تك‌كابين و دو كابين با همكاري شركت گريت وال به تولید برساند. درا ين ميان شركت رامك‌خودرو نيز محصولات كره‌اي سانگ يانگ از جمله اكتيون، ركس تون و كايرون را به نمايشگاه آورده كه به عنوان محصولاتی خارجی براي بازديدكنندگاني كه به هوای يك نمايشگاه بين‌المللي به نمایشگاه آمده بودند جالب به نظر مي‌رسيد. این نمایشگاه روز گذشته به کار خود پایان داد.

 

نظرات بینندگان