کد خبر: ۳۲۳۵۲
تاریخ انتشار: ۰۹:۵۶ - ۲۸ خرداد ۱۳۹۱

متروی شیراز؛‌ ابهاماتی که پایان ندارد

هرچقدر که مدیرعامل قبلی سازمان قطار شهری شیراز بر افتتاح فاز یک مترو تا بهمن 91 اصرار داشت، مدیرعامل جدید اما با سخنانی که در جمع خبرنگاران بیان کرد، دوباره افتتاح این پروژه در سال 91 را با ابهام روبرو کرد.

شیرازه - چندی است که وعده افتتاح فاز یک قطار شهری از سوی مسئولین مربوطه دوباره موجی از خبرها و گزارش‌ها را در رسانه‌ها مطرح کرده است. اما ماجرا از این قرار است که دولت دهم بنا دارد ساخت و ساز برخی از پروژه‌های عمرانی‌ای که طی دولت نهم و دهم، آغاز شده است را تحت عنوان «مهر ماندگار» به پایان برساند.

 

«مهر ماندگار» چیست؟

«مهر ماندگار» در واقع به پروژه های عمرانی بزرگی اطلاق می‌شود که طی سفرهای استانی دولت نهم و دهم٬ مصوب شده اند اما هنوز به مرحله نهایی نرسیده‌اند. سیاست دولت دهم این است که تا پایان عمر خود٬ این پروژه‌ها عملیاتی شوند و لذا «مهر» دولت در این پروژه‌ها در کام مردم٬ «ماندگار» شود.

 

«مهر ماندگار» استان فارس

آن‌گون که صادق عابدین استاندار فارس گفته است٬ یک بیستم یعنی 5 درصد کل پروژه‌های «مهر ماندگار» کشور به استان فارس اختصاص یافته است که البته بر تعداد پروژه‌های استان افزوده نیز خواهد شد. مهمترین پروژه‌هایی که تحت این نام بنا است عملیاتی و نهایی شوند عبارت اند از: ورزشگاه میانرود٬ باغ موزه مشاهیر٬ هفت پروژه بزرگ صنعتی و متروی شیراز.

 

خط و نشان‌های استاندار برای پروژه های «مهر ماندگار»

از آنجا که عزم دولت برای تحقق این پروژه‌ها در همه استان‌ها جزم شده است٬ صادق عابدین نیز جدی‌تر از قبل به نظر می‌آید. او گفته است که همه مدیران استان مکلف هستند که این پروژه‌ها را تا پایان سال جاری و یا نهایت تا سه ماه اول سال آینده به اتمام برسانند. او تاکید کرده است که هیچ‌گونه بهانه‌ای برای کم کاری در این راستا پذیرفته نخواهد شد و اگر مدیری در یک پروژه توانایی ندارد باید اعلام کند که ما برای این وضعیت فکری کنیم!

 

از قول‌های حتمی مدیرقبلی تا ابهام گویی مدیر جدید

اگرچه متروی شیراز نیز یکی از مهم‌ترین طرح‌هایی است که بنا است در ذیل «مهر ماندگار» افتتاح شود، اما تغییر مدیرعامل این سازمان موجب شده است تا برخی ابهامات جدی در مقابل افتتاح این پروژه عظیم قرار بگیرد.

هرچقدر که مدیرعامل قبلی سازمان قطار شهری شیراز بر افتتاح فاز یک مترو تا بهمن 91 اصرار داشت، مدیرعامل جدید اما با سخنانی که در جمع خبرنگاران بیان کرد، دوباره افتتاح این پروژه در سال 91 را با ابهام روبرو کرد.

حاجی زمانی که چند روزی از انتصابش به مدیرعاملی سازمان قطار شهری می‌گذرد، در پاسخ به اين پرسش كه آيا شما هم بر اين باور هستيد كه فاز يك از خط يك در سال 91 به بهره برداري مي رسد يا نه؟ گفت: هيچ زماني را نمي شود تعيين كرد ولي هيچ زماني را هم نمي توان رد كرد! او در همين رهگذر خطاب به خبرنگاران تأكيد كرد كه خواهش مي كنم به كلمات دقت كنيد! مديرعامل سازمان قطار شهري شيراز همچنين در پاسخ به اين پرسش كه آيا فكر مي كنيد تا تيرماه سال آينده، پروژه به بهره برداري خواهد رسيد يا نه؟ خاطرنشان كرد: تمام تلاش ما اين است كه زودتر از تيرماه 92 ، پروژه گشايش يابد.

 

اگرچه حاجی زمانی نیز مانند مدیر قبلی از بحث مالی و اعتبارات گلایه دارد، اما این‌گونه سخنان ابهام آلود او کار را کمی سخت می‌کند. اساسا این‌گونه سخن گفتن با اهالی رسانه و بعد هم تذکر دادن به آن‌ها که «خواهش می‌کنم به کلمات دقت کنید!» برای یک مدیر اجرایی که زیر ذره‌بینی است که تا کنون بدقولی های بسیاری را بر سر افتتاح مترو دیده است، به هیچ وجه توجیه پذیر نیست.


البته برخی معتقدند که این سخنان او بیشتر نوعی اتمام حجت با مسئولین ارشد استان است تا اعتبارات لازم را که قسمتی از آن دولتی و بخشی نیز از طریق همکاری‌های مردمی است، راحت‌تر در اختیار او قرار دهند تا بتواند به  قول‌های مدیر قبلی‌ جامعه عمل بپوشاند.

نظرات بینندگان