کد خبر: ۳۲۵۱۴
تاریخ انتشار: ۰۹:۰۷ - ۰۱ تير ۱۳۹۱

نگاهی گذرا بر عملکرد مجمع نمایندگان فارس در اولین ماه فعالیت

بنا بر قوانین موجود هر طرحی برای ارائه به مجلس نیازمند امضاء تنها 15 نماینده می باشد؛ این در حالی است که نمایندگان فارس به تنهایی 18 کرسی سبزرنگ مجلس را به خود اختصاص داده اند.

شیرازه - نهمین دوره مجلس شورای اسلامی قریب به یک ماه پیش در تاریخ 7 خردادماه آغاز گشت تا وعده های انتخاباتی نمایندگان زیر ذره بین مطالبات مردمی محک بخورد. در آغاز کار و پس از آنکه کم و بیش آرایش سیاسی نمایندگان فارس در انتخاب رئیس مجلس نهم مشخص گشت، برخی سایتهای خبری، از رای بیش از 12 نماینده استان فارس به لاریجانی خبر دادند. هر چند بعدها برخی منابع مطلع، این اخبار را بداخلاقی رسانه ای خواندند و این تعداد رای را تکذیب کردند، اما به هر حال اکثریث نمایندگان فارس، رای خود را به سبد لاریجانی ریختند تا وی بار دیگر صندلی ریاست مجلس را تصاحب کند. این حرکت نمایندگان فارس، به نوعی سبب دلسردی مردمی گشت که با تغییر قریب به 180 نماینده مجلس هشتم، پیغام خود مبنی بر عدم رضایت از مجلس قبل را به طور واضح بیان کرده بودند.

اما از سوی دیگر اخباری نیز به گوش می رسد که سبب دلگرمی و امید مردم گشته  است.

همانگونه که می دانیم استان پهناور فارس دارای کرسی های متعددی در مجلس شورای اسلامی است که این موضوع در مقایسه با تعداد نمایندگان استانهای دیگر ، بسیار حائز اهمیت است؛ چراکه این رقم بالا از نمایندگان استان فارس، ظرفیت فراوانی را در اختیار آنان قرار می دهد تا بتوانند در عرصه های مختلف ملی و استانی نقشی حیاتی ایفا کنند. به منظور روشن تر شدن موضوع و اینکه بتوانیم به طور ملموس تر با میزان قدرت نمایندگان استان آشنا شویم، کافی است به این نکته دقت شود که بنا بر قوانین موجود هر طرحی برای ارائه به مجلس نیازمند امضاء تنها 15 نماینده می باشد؛ این در حالی است که نمایندگان فارس به تنهایی 18 کرسی سبزرنگ مجلس را به خود اختصاص داده اند.

اما با وجود این  پتانسیل عظیم، متاسفانه نمایندگان فارس در مجلس قبل به دلیل پراکندگی و جزیره ای کار کردن و نیز بعضا  بدلیل تفرقه و اختلاف، هرگز نتوانستند آنچنان که شایسته مجمع نمایندگان بود عمل کنند. کار تا آنجا پیش رفت که در اواخر دوره هشتم مجلس شورای اسلامی، ماه ها می گذشت و نماینگان فارس به دلیل همین اختلافات و ناهماهنگی ها، حتی نمیتوانستند جلسه ای خشک و خالی را ترتیب دهند و با یکدیگر دور یک میز بنشینند!

با این حال در دوره جدید، به نظر می رسد نمایندگان راه یافته به خانه ملت عزم خود را جزم کرده اند تا این نقیصه بزرگ را جبران کنند. در هفته های گذشته تحرکاتی توسط برخی نمایندگان مشاهده گشته است که نشان می دهد آنها برآنند تا نمایندگان فارس را هر چه بیشتر به یکدیگر نزدیک کنند تا بتوان از این طریق از ظرفیت عظیم مجمع، کمال استفاده را برد. این پیشنهاد که شاه کلید آن وحدت و همدلی و زیر یک چتر جمع شدن نمایندگان است و موضوعی است که همواره از مطالبات اصلی مردم نیز بوده است، بحمدالله با آغوش باز دیگر نماینگان فارس نیز همراه گشته و سبب شده است مجمع نمایندگان استان در پیگیری مشکلات و موانع پیشروی فارس، منسجم تر از گذشته به انجام وظایف خود بپردازد. البته ناگفته نماند که اولین ثمره این اتحاد و همدلی را نیز خود نماینگان چیدند و توانستند با کمک یکدیگر، یک نفر از نمایندگان فارس را در هیئت رئیسه مجلس نهم جای دهند؛ کرسی که در مجلس هشتم نیز خلاء آن احساس می شد. هرچند این موفقیت از بدیهی ترین و ابتدایی ترین برکات وحدت و یکدلی است و اگر نمایندگان فارس بتوانند تا انتهای دوره 4 ساله همین طریق روشن را ادامه دهند و از کنار مسائل پیش پا افتاده و تفرقه انگیز با قدری تساهل عبور کنند، و در یک کلام به دام بلای جانسوز تفرقه و اختلاف نیفتند، انشاء الله آینده درخشانی در انتظار فارس خواهد بود و به زودی کام تمامی مردم شریف و متدین سومین حرم اهل بیت(ع) و استان فارس شیرین خواهد گشت.

گفتنی است در همین راستا عصر دیروز برای چندمین بار در یک ماه گذشته، تمامی 18 نماینده فارس گرد هم آمدند؛ اینبار شهر مقدس شیراز میزبان نمایندگان بود و وکلای ملت پس از رایزنی های درونی توانستند هیئت رئیسه مجمع را با ترکیب دوگانی نماینده فسا به عنوان رئیس، اسماعیلی نماینده سروستان، کوار و خرامه نائب رئیس و زارع نماینده آباده نیز به عنوان دبیر مجمع مشخص سازند.  آن‌ها سپس به خدمت آیت الله ایمانی نماینده ولی فقیه در استان  و امام جمعه شیراز رسیدند. همچنین از دیگر برنامه های دیروز مجمع نمایندگان جلسه با صادق عابدین استاندار فارس بود.

شیرازه به نمایندگی از موکلین راه یافتگان به خانه ملت، ضمن ابراز خرسندی از اتخاذ رویکرد وحدت بخش نمایندگان فارس، امیدوار است مجمع نمایندگان بتواند تا انتهای دوره خدمتگزاری خود همین روحیه را حفظ کند و خدای ناکرده به سرنوشت مذموم مجمع نمایندگان فارس در مجلس هشتم دچار نشود؛ انشاء الله

نظرات بینندگان