کد خبر: ۳۲۶۵۹
تاریخ انتشار: ۰۷:۴۷ - ۰۴ تير ۱۳۹۱

چشم انتظاري 10 ميليون كارگر براي دريافت سهام عدالت

واگذاري سهام عدالت در سال ۸۵ با اولويت اقشار كم‌درآمد و توزيع عادلانه ثروت در حالي كليد خورد كه به رغم وعده‌هاي مختلف مسئولان و دستور ويژه رئيس‌جمهور، اين مورد تاكنون محقق نشده است.

پس از آغاز نخستين دوره واگذاري سهام عدالت در سال ۸۵ با شعار كوچك‌سازي دولت و نيز توزيع عادلانه ثروت در جامعه با اولويت اقشار كم‌درآمد و ضعيف، رئيس‌جمهور اجراي اين سياست را بزرگ‌ترين اتفاق اقتصاد كشور خواند و مهم‌ترين بخش واگذاري را شناسايي دهك‌هاي درآمدي دانست تا به كسي اجحاف نشود. 

با وجود گذشت ۵ سال از شروع اين سياست كلان اقتصادي نزديك به بيش از ۱۰ ميليون كارگر بيمه شده تأمين‌اجتماعي همچنان چشم انتظار تحقق عدالت توسط مسئولان هستند. قشري كه در نوسانات و بي‌ثباتي اقتصاد و بار ناشي از تورم در جامعه بيش‌ترين سهم آسيب‌پذيري را برخوردارند. 

كمتر كسي فكر مي‌كرد كارگران كه به يقين جزو دهك‌هاي پايين درآمدي هستند و با مشكلات بسياري از جمله عدم ثبات شغلي دست و پنجه نرم مي‌كنند با وجود گذشت چندين سال از وعده‌هاي رنگارنگ و امروز و فردا كردن مسئولان براي دريافت سهام عدالت همچنان سرنوشت نامعلومي را تجربه كنند.
 
با اين وجود كارگران كه بايد در اولويت‌هاي اول دريافت سهام عدالت قرار مي‌گرفتند، در نهايت با دستور رئيس‌جمهور به عنوان آخرين قشر در واپسين روزهاي سال ۸۹ با افتتاح سامانه ثبت‌نام وزارت تعاون، كار و رفاه اجتماعي همچنان بارقه‌هاي اميد را براي دريافت سهام مشاهده كرده تا با اولويت، كارگران فصلي و ساختماني آغازگر اين موضوع باشند. 

۵/۹ ميليون كارگر مشمول سهام عدالت
در همين باره شيخ‌الاسلامي وزير تعاون، كار و رفاه با اشاره به اينكه اعطاي سهام عدالت به كارگران از اولويت‌هاي دولت است، مي‌افزايد: با دستور مستقيم رئيس‌جمهور به وزير اقتصاد، اعطاي سهام عدالت به صورت فوري به‌ كارگران مورد تأكيد قرار گرفت.
وزير تعاون، كار و رفاه عنوان مي‌كند: براساس برآوردهاي آماري، هم اكنون حدود ۵/۹ ميليون كارگر در ايران فعاليت مي‌كنند كه تمام آنها مشمول دريافت سهام عدالت هستند. 
بنابراين گزارش با اينكه مسئولان معتقدند دستور رئيس‌جمهور فوري و تأكيدي بوده اما با وجود گذشت بيش از ۱۵ ماه از آغاز ثبت نام كارگران تاكنون خبري از ثبت نام نهايي و واگذاري آن نيست. 

ثبت‌نام ۳/۳ ميليون كارگر فصلي و ساختماني
همچنين پيش‌بيني‌ها توسط مسئولان وزارت تعاون، كار و رفاه نشان مي‌داد۷/۲ ميليون كارگر واجد شرايط براي دريافت سهام عدالت توسط مسئولان وزارت تعاون و كار و رفاه اجتماعي ثبت‌نام كنند كه البته بعد از آن مسئولان از ثبت نام بيش از ۳ ميليون كارگر در سامانه مربوطه برآورد كردند كه آمار همچنان در حال افزايش است.
مديركل سهام وزارت تعاون، كار و رفاه در اين‌باره تعداد ثبت‌نام كنندگان را ۳ ميليون و ۳۳۶ هزار و ۶۸۴ نفر از كارگران فصلي و ساختماني مي‌داند.
وي تأكيد مي‌كند: ۵۸ درصد از ثبت نام شدگان كارگران فصلي و ۴۲ درصد را كارگران ساختماني تشكيل مي‌دهند. 

۵/۱ ميليون كارگر آماده دريافت سهام
كاظم زاده مي‌افزايد: تاكنون وضعيت يك ميليون و ۵۰۰هزار نفر كارگر فصلي و ساختماني مورد تأييد قرارگرفته و همچنين حدود ۵۵ هزار نفر حائز شرايط نبوده و مدارك ۵۶ هزار نفر نيز ناقص است.
پس از گذشت يك سال و نيم از شروع ثبت‌نام سهام عدالت براي كارگران فصلي و ساختماني و طي شدن فرآيند ثبت‌نام، شناسايي، بررسي و ارزيابي نهايي عملاً اتفاق خاصي در اين بخش رخ نداده و هيچ‌يك از مسئولان نيز حاضر به پاسخگويي و شفاف‌سازي نيستند و اين موضوع موجب شد هنوز واگذاري سهام آغاز نشده، زمزمه توقف ثبت‌نام نيز در ميان كارگران و افكار عمومي مطرح شود. 

در اين‌باره شيخ‌الاسلامي در گفت‌وگو با فارس تأكيد مي‌كند: اين پروژه متوقف نشده و از سوي مسئولان وزارت اقتصاد نيز به اين وزارتخانه چيزي اعلام نشده و كار در حال انجام است اما محدوديت‌هايي در شناسايي سهم قابل واگذاري در شركت‌ها براي عرضه در بازار وجود دارد كه نياز به تشريفات قانوني بوده و وزارت اقتصاد مباحث مربوط به آن را انجام مي‌دهد.
همچنين، آخرين اخبار از وضعيت واگذاري سهام عدالت خبرنگاران حكايت از توافق سازمان خصوصي‌سازي با وزارت تعاون، كار و رفاه براي رفع موانع دارد. 

معاون فرهنگي و اجتماعي وزير تعاون، كار و رفاه در اين‌باره مي‌گويد: در حال حاضر با مسئولان سازمان خصوصي‌سازي براي پيگيري سهام عدالت كارگران به توافق رسيديم كه در چند موضوع انجام شود.
اشتهاردي خاطرنشان مي‌كند: وزارت امور اقتصادي و دارايي درباره سهام عدالت كارگران با مسائل و ملاحظاتي روبه‌رو است كه به سقف و تعداد كارگران مشمول مربوط مي‌شود. توافق مسئولان وزارت تعاون، كار و رفاه اجتماعي با سازمان خصوصي‌سازي در حالي مطرح است كه تاكنون از جزئيات اين توافق خبري در دست نيست و نتوانسته از دغدغه كارگران در اين زمينه بكاهد. براساس آمار منتشر شده تاكنون ۴۱ ميليون و ۳۰۰ هزار نفر براي دريافت سهام عدالت ثبت‌نام كرده‌اند كه اين موضوع جدا از تعداد كارگران واجد شرايط براي دريافت سهام عدالت است. 

با اين وجود تاكنون حدود ۳۹ ميليون و ۱۷۵ هزار نفر قطعاً سهام عدالت خود را دريافت كرده‌اند و معلوم نيست با توجه به محدوديت عرضه سهام توسط وزارت اقتصاد چگونه و با چه شرايطي بيش از ۱۰ ميليون كارگر از سهام عدالت برخوردار خواهند شد.

جوان آنلاین

انتهای پیام/20

برچسب ها: سهام عدالت
نظرات بینندگان