کد خبر: ۳۲۹۷۷
تاریخ انتشار: ۰۹:۲۰ - ۱۱ تير ۱۳۹۱

حقوق اقلیت در ایران،حربه ای سیاسی-رسانه ای

بر اساس برآوردهای انجام شده از جمعیت ایران، ۸۹٪ شیعه، ۹٪ سنی و ۲٪ مسیحی، زرتشتی، یهودی هستند.این آمار که حکایت از اکثریت جمعیت شیعه در ایران دارد براساس آخرین گزارشهای  سازمان آمار وبرنامه ریزی بیان شده است.

بوتیا نیوز نوشت، دراین میان هر از چندگاهی برخی رسانه های خارجی با مانور دادن روی برخی خبرهای خاص مانند اعدام بعضی  افراد که گاهی به طور اتفاقی از اقلیتها هستند براین مسئله تاکید می کنند که در ایران حقوق اقلیت ها نادیده گرفته میشود ویا ایران با اقلیت ها از راه سرکوب وارد می شود.

این موجهای خبری در حالی از سوی رسانه ها درباره این موضوع خاص تاکنون ادامه داشته که در قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران که براساس عرف سیاسی برای قضاوت باید مدنظر قرار داده  شود حق تمام اقلیتها به رسمیت شناخته شده، آن چنان که قانون اساسی ایران براین حق در اصل ۱۲ و۱۳ تاکیده کرده است.همچنین در اصل ۱۳ قانون اساسی جمهوری اسلامی، ایرانیان مسیحی، یهودی و زرتشتی به عنوان اقلیت دینی پذیرفته شده‌اند و می‌توانند در حدود قانون بر اساس کیش خود عمل نمایند.

این پذیرش اقلیتها واحترام به آنها ومراسم وآیینهای مذهبی مختلف در قانون اساسی ایران ،در حالی آمده که تمام رسانه های خارجی تاکنون بدون توجه به این اصل ها دائما تلاش در زیر فشار قرار دادن افکار عمومی برای پذیرش خبرهای آنان در مورد تضییع حقوق اقلیتها دارند.

هر چند که اصل برای بررسی هر موضوعی در عرفهای سیاسی قانون اساسی آن کشور است اما به نظر می رسد که رسانه های غربی با برداشتهای مختلف از خبرهای عادی و روزانه تلاش می کنند تا بعد حرفه ای وقانونی ماجرا نادیده بگیرند.

از طرف دیگر برای درک بهتر ماجرا باید توجه داشت که هر ساله گروههای زرتشتیان و دیگر اقلیتهای مذهبی آزادانه آیینهای خود را اجرا می کنند.آیینهایی که به ویژه در شریف آباد استان یزد به صورت منظم وسالانه ای برگزار می شود.

همچنین در این باره تاکنون آمارهای فراوانی منتشر شده که حاکی از آزادی عمل قانونی این اقلیتهای دینی در ایران است.آن چنان که زرتشتیان که در ایران جمعیتی در حدود ۴۵۰۰۰دارند دارای ۹مدرسه اختصاصی در تهران و۸ مدرسه در شهرستانها هستند ودر کنار این موضوع این اقلیت دینی در ایران صاحب امتیاز ۱۰ نشریه فرهنگی وبلکه بیشتر از این رقم در ایران هستند ونکته جالب اینجاست که زرتشتیان در دوران دفاع مقدس ۱۵شهید داشته اند.

در کنار زرتشتیان،یهودیان به عنوان یکی دیگراز اقلیتهای دینی که اتفاقا گاهی اوقات رسانه های غربی در این مورد تبلیغات فراوانی می کنند تنها در تهران دارای ۵مدرسه اختصاصی هستند.از سوی دیگر علاوه بر این آمارها  در ایران 2500 دانش‌آموز یهودی و حدود 100 دانشجوی کلیمی آزادانه تحصیل می‌کنند.

این آمارها در شرایطی مطرح می شود که به باور مهدی پناهی،استاد دانشگاه وکارشناس سیاسی، نمی توان بدون در نظر گرفتن چنین ارقام قابل توجهی برچسب زد.چرا که به طور معمول در این موارد اگر بخواهیم منصفانه همه چیز را در بوته نقد قرار داد باید به این آمارها که حاکی از اختیار عمل اقلیتها درایران است توجه داشت.

از سوی دیگر به باور این استاد دانشگاه ،اینکه برخی رسانه های بیگانه بدون در نظر گرفتن آمارهای رسمی که به تایید نهادهای بین المللی مانند حقوق بشر سازمان

ملل هم رسیده به اتهام زنی به مقامات ایرانی می پردازند تنها نشان گر نوعی ضعف وتلاش یک طرفه برای سیاه نمایی درباره شرایط اقلیت در ایران است.

مهدی پناهی همچنین به بحث ترکیبی بودن این رسانه ها در کنار دیگر مسائل اشاره دارد و می گوید:بحث اقلیتها همیشه برای غربی ها یک حربه وابزار سیاسی بوده تا حقوقی!چرا که آنها از این موضوع دائما برای افزودن فشار بر ایران استفاده کنند وحتی به نوعی وقتی صلاح نمی دانند اصلا به چنین مسائلی نمی پردازند که این مسئله به طور مشخص نشان از تناقض رقتاری آنها دارد.

صحبتهای این استاد دانشگاه در حالی دراین باره با استنادات به شواهد عینی وقانون اساسی ایران مطرح می شود که بر طبق گفته های آمار،دولت ایران تاکنون زندانی اعدامی به صرف اقلیت بودن نداشته و برطبق آمار تمام اعدام شدگان به دلایل وجرائم خصوصی وجرائم اجتماعی مجازات شده اند.

نظرات بینندگان