کد خبر: ۳۳۳۴۸
تاریخ انتشار: ۰۸:۵۸ - ۱۸ تير ۱۳۹۱

طرح ترافيك اجرا مي‌شود يا نمي‌شود؟

اجراي طرح ترافيك از ابتداي مردادماه در شهر مقدس شيراز، كه توان، وقت و هزينه فراواني را از مسئولان و شهر طي ماه‌هاي گذشته گرفته است، همچنان در هاله‌اي از ابهام قرار دارد و شهروندان نمي‌دانند كه آيا اين طرح اجرايي مي‌شود يا نه؟

به گزارش شیرازه ایسنا نوشت: در حاليكه شوراي اسلامي شهر شيراز، دو هفته قبل در جلسه علني، اجرايي شدن اين طرح را تاييد و تصويب و براي تصويب نهايي به فرمانداري شيراز ارسال كرد، استاندار فارس اجرايي شدن آن را منوط به قانع شدن شوراي ترافيك استان دانست تا فرماندار شيراز نيز صراحتا بگويد اين طرح حداقل ابتداي مرداد ماه اجرا نمي‌شود!

اين در حالي است كه جلسات كميسيون عمران و حمل و نقل شوراي شهر همچنان به اين موضوع اختصاص داشته و تابلوهاي متعددي در سطح شيراز، آموزش نحوه اعمال قانون در طرح زوج و فرد كه به‌عنوان پيش‌زمينه طرح ترافيك قرار بود ابتداي مرداد اجراي شود را در دستور كار دارد.

اگرچه مسئولان در مدت اجراي طرح زوج و فرد نيز با يكديگر هماهنگ نبوده و عده‌اي اين زمان را تا پايان سال و برخي ديگر آن را سه‌ماهه بيان و اعلام كرده‌اند.

به گزارش ايسنا، ابهامات موجود در اين خصوص باعث شده همچنان يكي از سئوالات مهم خبرنگاران از مسئولان مرتبط در مورد اجرايي شدن يا نشدن طرح ترافيك از ابتداي مردادماه باشد.

شهردار شيراز امروز در پاسخ به ايسنا در خصوص اجرايي شدن طرح ترافيك گفت: شهرداري از مدت‌ها قبل خود را براي اجراي اين طرح آماده كرده و تمام آنچه را كه برعهده داشته، انجام داده است.

علي‌رضا پاك‌فطرت با بيان اينكه مرحله اول اين طرح، تردد براساس زوج يا فرد بودن پلاك خودروها بود، افزود: از ابتدا اعتقاد داشتم به‌دليل همزماني با ماه مبارك رمضان و گرماي هوا، اگر بنا داريم طرح را مرداد اجرايي كنيم بهتراست ارشادي باشد.

وي تصريح كرد: بسياري از شهروندان هنوز اطلاع كافي در اين زمينه ندارند و حتي نمي‌دانند منظور از زوج يا فرد بودن پلاك خودروها چيست؟ لذا شهرداري علاوه بر تبليغات محيطي در شهر، بروشورهاي آموزشي مناسبي را تهيه كرده كه در صورت تصويب اجراي طرح، بين شهروندان توزيع كند.

شهردار شيراز با بيان اينكه شهرداري مجري طرح نيست، گفت: اجرا شدن يا نشدن طرح ارتباطي با شهرداري ندارد،‌ شوراي ترافيك در اين خصوص تصميم‌ مي‌گيرد و ما نيز تابع تصميم اين شورا هستيم حال اگر صلاح بر اجراي طرح ديده شد، آمادگي داريم بروشورهاي آموزشي را تهيه كرده و درب منازل شهروندان تحويل دهيم.

پاك‌فطرت در عين حال گفت: مي‌توان طرح را اجرا كرد اما بدون اعمال قانون، به‌گونه‌اي كه تخلفي اگر حادث شد، فرد جريمه نشود بلكه سازكاري براي ارشاد ديده شده و اعمال شود.

به گزارش ايسنا، فرمانده انتظامي فارس اما در اين خصوص اعتقاد دارد كه زيرساخت‌ها براي اجراي محدوده ترافيك بايد فراهم شود.

سردارسرتيپ سيروس سجاديان در جمع خبرنگاران تاكيد كرد: پلیس آمادگی کامل برای اجرای این طرح را دارد.

سجاديان گفت:  این طرح از جمله بهترین راهکارها برای رفع مشکلات ترافيكي شهر شيراز و عوارض و تبعات ترافيك سنگين است.

وي در عين‌حال تصريح كرد: اجرایی کردن چنین طرح بزرگی نیاز به یکسری زیرساخت‌ها دارد که در صورت ایجاد، نیروی انتظامی نیز همکاری لازم را خواهد داشت.

به گزارش ايسنا،‌ هم‌اينك شهرداري نقاطي را در مرزهاي ورودي محدوده هشتصد هزار هكتاري طرح ترافيك شيراز، به‌عنوان پاركينگ در نظر گرفته است اما با توجه به اينكه اجرايي شدن اين طرح از نيمه دوم سال 90، جدي‌تر شد و در دستور كار قرار گرفت، با وجوديكه شهرداري ساخت پاركينگ‌هايي را در دستور كار قرار داده است، نمي‌توان انتظار داشت حداقل تا دو سال آينده به تعداد لازم پاركينگ در اين محدوده ايجاد شود.

از طرفي قرار بود فاز اول مترو در شيراز تا سال 90 به سرانجام رسيده و حداقل بخشي از اين فاز در نيمه اول سال 91(حداكثر) زير بار برود و با اين اقدام عملا شهر مهياي اجراي طرح ترافيك باشد و از ديگر سو با افزايش تعداد ناوگان اتوبوسراني و ترسيم خطوط مبدا مقصد تاكسي‌راني، زمينه تا حدودي براي كار فراهم شود.

به گزارش ايسنا، اكثر صاحب‌نظران، اجراي طرح ترافيك و محدود كردن تردد خودروها در ساعت‌هايي از روز در محدوده‌اي از مركز كلان‌شهر شيراز، را لازم و ضروري مي‌دانند چرا كه هر روز شاهد سنگين‌تر شدن ترافيك در اين شهر بوده و اين معضل به‌همراه خود مشكلات زيادي را داشته و دارد.

اگر چه به‌نظر مي‌رسد تا قبل از اينكه خبرگزاري ايسنا موضوع همزماني طرح ترافيك با ماه مبارك رمضان را به‌عنوان سئوال از مسئولان مطرح كند، كمتر مسئولي در اين خصوص انديشيده يا سخن گفته بود و پس از طرح موضوع از سوي اين خبرگزاري، اين تاكيد در صدر گفته‌هاي موافقان و مخالفان طرح قرار گرفت.

رييس كميسيون عمران و حمل و نقل شوراي اسلامي شهر شيراز در اين خصوص اعتقاد دارد كه ماه مبارك رمضان زمينه كاهش ترددها در ساعت‌هاي روز و ايجاد امكاني براي اجراي راحت‌تر طرح ترافيك را فراهم مي‌كند.

احمد‌رضا نقيب‌زاده كه يكي از مدافعان اجرايي شدن طرح ترافيك محسوب مي‌شود، با بيان استدلال‌هايي در خصوص لزوم اجراي طرح‌ ترافيك قبل از آغاز فصل مدارس، خاطرنشان كرد: مهر ماه و ماه‌هاي پس از آن، ترافيك در شيراز به اوج خود مي‌رسد و براي آنكه بتوانيم شهر را به‌خوبي مديريت كنيم بايد قبل از مهر، تمرين مناسبي از اجراي طرح داشته باشيم.

از ديگر سو رييس شوراي اسلامي شهر شيراز نيز معتقد به اين است كه بركات ماه مبارك رمضان، موفقيت در اجراي طرح ترافيك را تضمين خواهد كرد.

علي زحمت‌كش كه بعد از سخنان فرماندار شيراز در خصوص اينكه اجراي طرح ترافيك به بعد از ماه مبارك رمضان موكول مي‌شود، گفته بود فرماندار قبلا اين طرح را تاييد كرده است، پيش از اين به ايسنا گفته بود: همزماني طرح ترافيك با ماه مبارك رمضان يك مزيت است زيرا شهروندان معمولا به‌دليل روزه‌داري، تردد كمتري  در نقاط مركزي شهر خواهند داشت.

وي معتقد است كه در ايام ماه مبارك رمضان ترددها بيشتر به ساعت‌هاي بعداز ظهر موكول مي‌شود و اين ساعات هم خارج از زمان تعيين شده براي اجراي طرح است.

به گزارش ايسنا، تاكنون شوراي ترافيك شهرستان شيراز و استان فارس نظر قطعي و رسمي خود را اعلام و ابلاغ نكرده است، شايد شورا در جلسه امروز (یکشنبه) باز هم به اين موضوع بپردازد و آن را قبل از رسيدن ماه مبارك رمضان، نهايي كند.

نظرات بینندگان