کد خبر: ۳۳۵۷۱
تاریخ انتشار: ۱۳:۱۹ - ۲۱ تير ۱۳۹۱

دانشگاه علوم پزشکی شیراز تحقيقات طب سنتي خود را در اختیار فعالان پزشکی قرار می دهد

دکتر ایمانیه افزود : درمانگاه و مراكز آموزشي و تحقيقاتي طب سنتي دانشگاه علوم پزشکی شیراز آماده هستند تا با مشاوره ، آگاهي هاي لازم را براي استفاده منطقي و بهينه از طب سنتي و مراجعه به مراكز واجد صلاحيت، به فعالان حوزه پزشكي و مردم عزيزمان ارایه کنند .

شیرازه- رییس دانشگاه علوم پزشکی شیراز و ریيس مركز تحقيقات طب سنتي و تاريخ پزشكي از فراهم بودن بيش از يكهزار عنوان كتاب و پشتوانه ارزنده آموزش و تحقيقات طب سنتي و تاريخ پزشكي در كتابخانه ابن سينای این دانشگاه خبر داد .

به گزارش روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی شیراز، دکتر محمد هادی ایمانیه افزود : كتابخانه ابن سينا ،نخستین كتابخانه تخصصي طب سنتي در جنوب كشور می باشد که با منابع ارزشمندی که داراست زمینه تحقیق و پژوهش علاقمندان به طب سنتي و تاريخ پزشكي را فراهم کرده است .

وی اظهار داشت : در راستاي رهنمودهاي حضرت آيت ا... خامنه اي ،مقام معظم رهبري و برنامه هاي كلان كشور در بخش نظام ملي سلامت كه بر توسعه و تقويت طب سنتي تاكيد دارد، دانشگاه علوم پزشكي شيراز طي چهار سال اخير برنامه هاي موثر  وهمه جانبه اي را طراحي و اجرا كرده كه موجب پیشرفت هایی هم در این عرصه شده است .

دکتر ایمانیه بیان کرد : طراحي و اجراي تحقيقات براي بررسي پيشنهادات طب سنتي ايران به منظور پيشگيري،‌تشخيص و درمان بيماري ها یکی از موارد ضروری برای پیشبرد طب سنتی است که این امکان با راه اندازی مركز تحقيقات طب سنتي و تاريخ پزشكي در دانشگاه علوم پزشکی شیراز برای علاقمندانمحقق می باشد . 

وی گفت : در این مرکز مباحث طب ايراني ،در بوته تحقيقات علمي به ويژه كارآزمايي هاي باليني سنجيده می شود و در صورت اثبات علمي و اطمينان از اثربخشي و ايمني آنها، از اين روش ها و محصولات طب سنتي در حفظ و ارتقاي سلامت افراد استفاده مي گردد .

دکتر ایمانیه با اشاره به اینکه معرفی قابليت هاي علمي طب سنتي و مكمل به جامعه علمي و اعلام نتايج آخرين تحقيقات جهاني در این حوزه به دانشگاهيان و ساير علاقه مندان ، از دیگر موارد ضروری برای پیشرفت در این دانش است ، افزود : برای تحقق این هدف،فصلنامه تخصصي طب سنتي و تاريخ پزشكي ابن سينا در دانشگاه علوم پزشکی شیراز منتشر می شود ،كه يك ژورنال ثانويه است و مقالات مندرج در ژورنال هاي معتبر بين المللي را ترجمه و همراه با نقد و بررسي اساتيد دانشگاه منتشر می کند .

وی اظهار داشت :كلينيك تخصصي و تلفيقي طب سنتي در مركز آموزشي- درماني شهيد مطهري شیراز فعال است كه در آن ، بيماران براساس يك پروتكل مدون و به صورت مشترك با حضور متخصصان طب سنتي و نرولوژي ، تحت درمان سنجيده قرار می گیرند و نتايج فعاليت هاي اين درمانگاه در تحقيقات علمي به كار گرفته مي شود.

دکتر ایمانیه گفت : در شیراز در كنار كلينيك طب سنتي دانشگاه ،داروخانه طب سنتي نیز راه اندازي شده  كه در آن، داروهاي گياهي و فرآورده هاي طبيعي با رعايت موازين علمي تهيه و در اختيار بيماران قرار مي گيرد.

ریيس مركز تحقيقات طب سنتي و تاريخ پزشكي افزود : تربيت متخصص در اين رشته ها نیز دارای اهمیت است که دانشگاه علوم پزشکی شیراز با تشكيل گروه طب سنتي و داروسازي سنتي در این زمینه نیز فعال عمل می کند .

دکتر ایمانیه بیان کرد : از دیگر اقدامات موثر دانشگاه علوم پزشكي شيراز ،جلب علاقه مندي و مشاركت اساتيد دانشگاه و همچنين دانشجويان در دانشكده هاي مختلف از جمله پزشكي، داروسازي، تغذيه، پرستاري، دندانپزشكي و... به فعاليت ها و برنامه هاي دانشگاه در عرصه طب سنتي است،به گونه ای كه اساتيد گروه هاي مختلف به انجام پژوهش هاي علمي در طب سنتي علاقه نشان داده و پروژه هاي تحقيقاتي طراحي و اجرا مي كنند و برخي دانشجويان پايان نامه هاي خود را به عناوين در موضوع طب سنتي اختصاص مي دهند.

وی با اشاره به اینکه گروه دانشجويي مركز تحقيقات طب سنتي و تاريخ پزشكي شیرازداراي بيش از يكصد عضو ثبت نام شده و داراي نشست هاي منظم علمي هفتگي می باشد ، اظهارداشت : برخي از پروژه هاي تحقيقاتي دانشگاه ما به اتمام رسيده و نتايج بسيار جالبي نیز داشته است .

دکتر ایمانیه با اشاره به کسب رتبه برتر دانشگاه علوم پزشکی شیراز در اولين جشنواره و نمايشگاه گياهان دارويي،‌فرآورده هاي طبيعي و طب سنتي كه به همت معاونت علمي و فناوري رياست جمهوري برگزار شد،گفت : با توجه به اهمیت ارایه خدمات علمی و قانونی در عرصه طب سنتی و لزوم جلوگیری از سوء استفاده های احتمالی ، معاونت هاي درمان و غذا و داروي دانشگاه مطابق شرح وظايف و در چارچوب ضوابط قانوني ،فعاليت هاي مختلف در عرصه طب سنتی را پايش و ارزيابي مي كنند .

وی تاکید کرد : با این وجود لازم است که اقدامات مداخله اي متناسب با تكميل خدمات دانشگاه در عرصه هاي مختلف طب سنتي صورت گيرد تا نتايج مناسب و شايسته خود را به دنبال داشته باشد.

دکتر ایمانیه افزود : درمانگاه و مراكز آموزشي و تحقيقاتي طب سنتي دانشگاه علوم پزشکی شیراز آماده هستند تا با مشاوره ، آگاهي هاي لازم را براي استفاده منطقي و بهينه از طب سنتي و مراجعه به مراكز واجد صلاحيت، به فعالان حوزه پزشكي و مردم عزيزمان ارایه کنند .

پایان خبر

نظرات بینندگان