کد خبر: ۳۳۸۱۵
تاریخ انتشار: ۰۹:۲۸ - ۲۶ تير ۱۳۹۱

پياده‌روهاي شيراز در انحصار رستوران‌ها و مغازه‌داران

معاون اول رييس جمهور درخصوص ديوارنويسي‌ها به مسئولان تذكر دادند،‌ اين اولين جمله شهردار در بيان لزوم پاكسازي ديوارهاي شهر شيراز بود، حال آنكه، اين مشكل شايد يكي از چند معضل اين شهر فرهنگي باشد كه علي‌رغم تذكرات رسانه‌ها و مردم، همچنان مغفول مانده است.

به گزارش شیرازه به نقل از ایسنا،علي‌رضا پاك‌فطرت روز يكشنبه در جلسه علني شوراي اسلامي شهر شيراز، با اشاره به تذكر داده شده توسط محمدرضا رحيمي؛ معاون اول رييس‌جمهور در خصوص زيبايي منظر شهري سومين حرم اهل بيت(ع) خواست حساسيت بيشتري در شوراييان و خبرنگاران براي پيگيري اين موضوع ايجاد كند.

شهردار شيراز البته مدعي شد كه از مدت‌ها قبل كار پاك‌سازي ديوارنويسي‌ها و هشدار به ديوار نويسان به اشكال مختلف در اين شهر آغاز شده است، حال آنكه معاون اجرايي شهرداري حدود دو هفته قبل در يك كنفرانس خبري، برخورد قانوني با افرادي كه خدمات را روي ديوارها تبليغ مي‌كنند را عنوان كرد.

پاك‌فطرت اما به ديگر مسايلي كه آنها هم به گونه‌اي و شايد خيلي بدتر و نگران كننده‌تر، منظر شهري و آرامش شهروندان را برهم زده و مي‌زنند و حقوق مردم را تحت‌الشعاع قرار داده، پايمال مي‌كنند، اشاره‌اي نداشت، اشغال پياده‌روها توسط دست‌فروشان، رستوران‌ها و فست‌فودي‌ها و كافي‌شاپ‌ها، حضور و تعدد حضور وانت‌هاي فروشنده سيار، صدور مجوز توسط شهرداري براي كسانيكه خودروهايشان را به مغازه تبديل كرده‌اند، تابلوهاي بي‌تناسب و تعدد آنها در شهر، ريختن مصالح ساختماني در پياده‌روها، ماندن زباله كنار خيابان‌ها، بي‌توجهي مغازه‌داران و كسبه به تميزي جداول و پياده‌روها و ...

طي سه ماه گذشته موضوع استفاده رستوران‌ها و فست‌فودي‌هاي نقاط مختلف شهر از پياده‌روها در ايام تابستان و در ساعات بعدازظهر تا نيمه شب، براي چيدن صندلي و پذيرايي از مشتريانشان، نبود سطل‌هاي زباله مناسب و بي‌توجهي اين گروه به نظافت اين پياده‌روها بعد از استفاده، بي‌توجهي به فضاي سبز و معماري شهري توسط كسبه خصوصا رستوران‌داران و فست‌فودي‌ها و ايجاد تغييرات در اين نقاط براساس شكل معماري مغازه‌هاي خود و همگون كردن بخشي از يك معبر طولاني با يك مغازه به قيمت برهم خوردن تعادل كل خيابان و منظر شهري و همچنين اجاره دادن رفوژ مياني بلوار شريعتي به يك شركت تبليغاتي و نصب تعداد بي‌شماري تابلو بدون وجود همگوني مناسب و... از جمله تذكرات و سئوالاتي بوده كه از سوي خبرنگاران مطرح شده، اما همچنان هيچ نظارتي بر اين روند وجود نداشته و واكنشي از سوي دستگاه‌هاي متولي ديده نمي‌شود.

پاك‌فطرت، شهردار شيراز البته در جلسه شورا به‌درستي خواستار تصويب افزايش ميزان جرايم درنظر گرفته شده براي برخي تخلفات شد.

 شهردار شيراز گفت: قوانين شهرداري‌ها مربوط به سال‌ها قبل بوده و نرخ تعيين شده براي جريمه تخلف‌هايي نظير برهم زدن منظر شهري، بسيار پايين است.

پاك‌فطرت با بيان اينكه دستگاه قضايي به‌درستي اعتقاد دارد ديوار نويسي جرم نيست، بلكه تخلف است، گفت: جرايم درنظر گرفته شده براي مرتكبين اين گونه تخلف‌ها، به ميزاني نيست كه بازدارنده باشد و خوب است مجلس محترم در اين خصوص مانند كاري كه براي جرايم راهنمايي و رانندگي انجام داد، فكري كرده و چاره‌انديشي كند.

 وي اضافه كرد: همزمان با ورود مجلس، شوراها مي‌توانند در پروسه‌اي كوتاه‌مدت، مصوبه‌اي تصويب و براساس آن نرخ‌هاي جرايم تخلفاتي اين‌چنين را افزايش دهند.

 رييس شوراي اسلامي شهر شيراز نيز در جلسه روز گذشته شورا بار ديگر با نشان دادن تصاويري از شركت‌ها و موسسات انتفاعي و غيرانتفاعي آموزشي متمركز در يك نقطه از شيراز، اين موضوع را يكي از معضلات منتهي به ترافيك در خيابان قصردشت برشمرد.

 علي زحمتكش با يادآوري اينكه از ميان 14 مركزي كه از چهارراه مطهري تا ميدان قصردشت به فعاليت مشغول هستند تنها سه مركز متعلق به آموزش و پرورش، وزارت علوم و وزارت بهداشت است كه به امور آموزشي اشتغال دارد، از شهردار شيراز خواست تا راهكاري مناسب براي اين مشكل بينديشد و مصوبات شوراي دوم و تاكيدات شوراي سوم را عملياتي كند.

زحمتكش اگرچه در خصوص ديگر نقاط كلان‌شهر شيراز و ابتلا به اين معضل در آن نقاط، مطلبي عنوان نكرد، اما دليل آن را نمي‌توان در قرار داشتن منزل رييس شورا در خيابان قصردشت،‌ جست و جو كرد.رييس شوراي شهر امروز يكي ديگر از دلايل بروز ترافيك در خيابان قصردشت را قطار شهري دانست كه به‌واسطه فعاليت‌هاي كارگاهي، از هر سمت خيابان دو متر عرض را كاسته و به خود اختصاص داده است!

 براساس اين گزارش، در ساير نقاط شيراز نيز مشكلات عنوان شده توسط رييس شوراي اسلامي شهر شيراز وجود دارد و شايد تاثيراتي بسيار عميق‌تر و طولاني‌تر بر ترافيك،‌ آلودگي هوا، برهم خوردن منظر شهري و تضييع حقوق شهروندان داشته و دارد، نقاطي مانند خيابان مقابل پارك آزادي، ميدان آزادي، خيابان زند، ابتداي بلوار شهيد چمران، خيابان ارديبهشت، معدل و هدايت، خيابان‌‌هاي مركزي و انشعاب‌هاي آن و ديگر نقاط كه هيچ‌گاه تصوير مشكلات آنها در شورا منعكس نشده است!

شهردار شيراز در پاسخ به مطالب طرح شده از سوي رييس شورا گفت: هر زمان كه شهرداري به قصد اعمال قانون با موسسات آموزشي مورد نظر اقدام كرد، به بهانه‌ برهم خوردن نظم و ايجاد تنش در جامعه، مقابل ما را سد كردند.

پاك‌فطرت گفت: يك‌روز مي‌گويند حالا دانش‌آموزان مشغول تحصيل هستند و زماني مدعي مي‌شوند كه كار ثبت‌نام شروع و انجام شده، بايد موضوع از مسير مديريتي دنبال و مرتفع شود، اگرچه علاوه بر مشكل موسسات آموزشي، وجود اداره‌هاي دولتي يا دستگاه‌هاي خدماتي هم در نقاط مختلف شهر آسيب‌هايي مانند ترافيك ايجاد كرده و مي‌كند.

 شهردار شيراز خاطرنشان كرد: درمانگاه محمدرسو‌ل‌الله(ص) در زرهي، اداره دارايي در قصردشت، سازمان تامين اجتماعي در ميدان احسان و بسياري از اداره‌ها و درمانگاه‌هاي ديگر در نقاط مختلف حتي پاركينگ مناسب را هم تعبيه و پيش‌بيني نكرده‌اند.

 وي تصريح كرد: اگر زمان صدور مجوز، شهرداري مجوز ندهد، مخل مسير ايجاد خدمات و توسعه خدمت‌رساني عنوان مي‌شود، در حاليكه شهرداري مخالف توسعه و وارد شدن سرمايه و پول به شيراز نيست، هر كاري بايد در مسير قانوني و عقلاني خود انجام شود.

امروز شايد اولين نياز حضور مسئولان بدون تشريفات در نقاط مختلف شهر و ليست كردن مشكلات مردم باشد.

 اگرچه در مقطعي و با هدف تزريق مسكني به بيكاري! مجوزي براي فعاليت دست‌فروشان در ساعات پاياني شب و در مسيرهايي كه بازار اصلي شيراز محسوب مي‌‌شد، صادر شده بود اما لزوم ساماندهي و برنامه‌ريزي دقيق براي چنين فعاليت‌هايي به‌شدت احساس مي‌شود.

 صاحبنظران اعتقاد دارند، راهكار مناسب براي مواجه با چنين مشكلاتي، برخوردهاي حذفي و اينكه گروه‌هايي تحت‌عنوان مقابله با سد معبر راه‌اندازي شده و زمينه‌اي براي بروز برخوردهاي مختلف و ايجاد نارضايتي، فراهم شود، نيست.

 جامعه‌شناسان معتقد هستند، مقابله با هر رفتاري بايد با تدبير و پژوهش و به‌شكلي علمي و تاثيرگذار باشد، بايد رفتارها را با ارايه راهكار، تغيير داد، نه صاحب رفتار را به‌گونه‌اي حذف كرد.

نظرات بینندگان