کد خبر: ۳۳۸۲۱
تاریخ انتشار: ۱۰:۴۲ - ۲۶ تير ۱۳۹۱

همکاري دانشگاه علوم پزشکي شيراز با دانشگاه ميسي سي پي آمريکا

به گزارش شیرازه به نقل از واحد مرکزی خبر در گزارشی که دانشگاه علوم پزشکی شیراز منتشر کرده است، بخش درمان ایالت می سی سی پی آمریکا هر سال در منطقه دلتای می سی سی پی واقع در جنوب آمریکا، میلیون ها دلار با هدف تاثیرگذاری بر بهداشت و درمان نامتناسب جمعیت آفریقایی آمریکایی منطقه، هزینه می کند اما این هزینه ها تاکنون هیچ تغییری در وضع بهداشت و درمان جمعیت روستایی ایجاد نکرده است.

این در حالیست که در حال حاضر بیش از20درصد جمعیت در منطقه دلتا تحت پوشش بیمه نیستند و بالاترین شیوع بیماری های دیابت، فشارخون، چاقی مفرط و مرگ و میر کودکان در آمریکا در این منطقه گزارش می شود.

بسیاری از ساکنان هیچ دسترسی به مراقبت منظم ندارند و زمانی که به مراقبت های درمانی نیاز دارند مستقیما به اورژانس بیمارستان مراجعه می کنند.

کارشناسان دانشگاه علوم پزشکی شیراز با اشاره به این آمارها که از طرف دانشگاه می سی سی پی گزارش شده است، اعلام کردند: جمعیت روستایی ایران، وضع درمانی مشابهی را در اوایل دهه 1980تجربه کرده است. پس از انقلاب اسلامی، به دنبال اقداماتی که به توسعه نظام بی نظیر شبکه درمانی در ایران منتهی شد، دسترسی به مراقبت های بهداشتی و درمانی اولیه برای همه جمعیت روستایی ایران حتی در مناطق محروم فراهم شده است.
 
بنابر این گزارش در حال حاضر در بیش از18000خانه بهداشت در ایران، از طریق بهورزان که مردان و زنان روستایی دوره دیده هستند، خدمات و مراقبت های درمانی اولیه به جمعیت روستایی ارائه می شود و در صورت نیاز ، بهورز ارتباط بین بیمار و درمان های تخصصی تر را برقرار می کنند.

طرح خانه های بهداشت در ایران، اختلاف سطح بهداشت در مناطق جغرافیایی مختلف را در کشور بر طرف کرد و در سطح بین المللی نیز مورد تقدیر و ستایش قرار گرفت.

کارشناسان سازمان جهانی بهداشت (WHO) و سازمان بهداشت و درمان (PAHO PAN AMERICAN ) که نظام شبکه سلامت ایران را برای داشتن معیارهای علمی و کاربردی، برای الگوبرداری مناسب اعلام کرده اند، آن را راه حلی برای بهبود شرایط درمانی مردم منطقه می سی سی پی آمریکا می دانند. بنابراین، گروهی از متخصصان بهداشت ایرانی و آمریکایی از درون موسسات خود، در زمینه پروژه منطقه دلتای می سی سی پی مطالعه و فعالیت می کنند.

هدف این پروژه مشترک بین دو مرکز علمی در ایران و آمریکا، طراحی الگویی بر مبنای طرح خانه بهداشت ایران برای منطقه دلتای آمریکاست.
 
بر اساس این گزارش، پوشش بیمه خصوصی درمان در آمریکا در حدود 64 درصد و بخشی دیگر به صورت بیمه دولتی شامل طرح پزشکی سالمندان (Medicare)، طرح بیمه بهداشت مستمندان (Medicaid ) و طرح دولتی بیمه بهداشت کودکان است.
 

در حال حاضر بیش از 49 میلیون آمریکایی فقیر که حدود 17-16 درصد از جمعیت را تشکیل می دهند، بیمه درمانی ندارند. این در حالی است که در این کشور حدود 20 درصد از تولید ناخالص داخلی معادل 7175 دلار برای هر نفر را در سال به مسئله بهداشت و درمان روستایی اختصاص داده است.
نظرات بینندگان