کد خبر: ۳۳۸۶۰
تاریخ انتشار: ۰۸:۴۸ - ۲۷ تير ۱۳۹۱

نجات جنگلهای بلوط استان فارس از شرایط بحرانی

جنگلهای بلوط دشت برم به حدی برای استان فارس اهمیت دارد که برای حفاظت از آنها تلاشهای گسترده ای صورت می گیرد و نمونه این تلاشها را می توان نصب تله های نوری برای مقابله با حشرات جنگل عنوان کرد.

به گزارش شیرازه، جنگل بلوط دشت برم در 30کیلومتری شرق کازرون و در مسیر کازرون به شیراز واقع شده است.

این منطقه جنگلی با ارتفاع متوسط از یک هزار و 500 متر تا دو هزار و 400 متر قسمتی از رشته کوه های زاگرس جنوب غربی بوده و یکی از بخشهای متراکم جنگلهای بلوط زاگرس را در خود جای داده است. این منطقه دارای پوشش گیاهی و جانوری قابل ملاحظه ای است و علاوه بر بلوط، گونه های جنگلی دیگری همچون بادام کوهی، کیالک و ارژن را شامل می شود و نقش مهمی در تلطیف و اعتدال هوای مناطق جنوبی کشور داشته و به عنوان یک منطقه حفاظت شده و منطقه زیست کره به شمار می رود.

خبرگزاری مهر اعلام کرد، طی چند سال گذشته آفت سوسک چوبخوار و زغالی شدن درختان خسارات زیادی به جنگلهای بلوط استان فارس به ویژه منطقه دشت برم وارد کرد به گونه ای که بیش از 20 هزار هکتار از این جنگلها در منطقه دشت برم شرایط بحرانی را سپری کردند.

طی این مدت اداره کل منابع طبیعی استان فارس اقدامات زیادی برای مهار این آفت در جنگلهای دشت برم انجام داد به گونه ای که وضعیت این درختان در حال بهبودی است.

معاون فنی اداره کل منابع طبیعی استان فارس در این رابطه گفت: در حال حاضر اقداماتی برای قطع و برش پایه های زغالی شده درختان بلوط انجام شده و این درختان آسیب دیده به خارج از جنگل منتقل می شوند.

علی جواهری افزود: در راستای مهار این آفت در جنگلهای دشت برم تیم گیاهپزشکی تله های نوری در این منطقه به کار گذاشته اند، این تله ها با توجه به اینکه حشرات به نور گرایش دارند به عنوان تله ای برای جمع آوری و مقابله با آنها در نظر گرفته شده است.

وی بیان کرد: یکی از مسائلی که در تله گذاری مورد توجه قرار می گیرد بحث شناسایی و سیکل زندگی این دسته از حشرات است.

وی بیان کرد: در همایش ملی مدیریت جنگلهای بلوط که در خردادماه در شیراز برگزار شد یکی از موضوعاتی که بیشتر نخبگان به آن اشاره می کردند این بود که نباید با اقدامات شتابزده و نسنجیده برای مقابله با این پدیده اقدام کرد زیرا ممکن است اثرات نامطلوبی برجا بگذارد.

معاون فنی اداره کل منابع طبیعی استان فارس ادامه داد: علاوه براقدامات مذکور انعقاد قرارداد با دانشگاه برای مشخص شدن علت این بیماری یکی دیگر از موضوعاتی بوده که مورد توجه قرار گرفته است.

وی با بیان اینکه برخی از مسائل مربوط به احیای این دشت باید در نیمه دوم سال انجام شود، اظهار داشت: از جمله این مسائل می توان به حوزه آبخیزداری اشاره کرد که این امر باید در نیمه دوم سال پیگیری شود.

جواهری ادامه داد: علاوه براین در سال گذشته اقداماتی برای حصار کشی جنگلهای بلوط دشت برم انجام شد که این موضوع در سال جاری نیز با شدت بیشتری پیگیری می شود.

انتهای پیام/20

نظرات بینندگان