کد خبر: ۳۳۸۶۱
تاریخ انتشار: ۰۹:۰۵ - ۲۷ تير ۱۳۹۱

علت تغيير رنگ درياچه مهارلو مشخص شد

گرما و تغییرات آب و هوایی و ورود فاضلاب و جلبک دیونودلا علت سرخی دریاچه مهارلو است .

به گزارش شیرازه به نقل از واحد مرکزی خبر،معاون طبیعی اداره کل محیط زیست استان فارس گفت: علت اصلی سرخی دریاچه مهارلو، گرما و تغییرات آب و هوایی است ،هرچند خشکسالی پیاپی چند سال اخیر نیز در این زمینه تاثیرگذار بوده است.
آقای جعفرنژاد افزود :‌ سرخی دریاچه مهارلو می‌تواند علل مختلفی داشته باشد که اصلی‌ترین آن تغییرات آب و هوایی است اما در کنار آن کاهش آب دریاچه، افزایش جلبک تک سلولی دیونودلا، ورود فاضلاب شهری شیراز به دریاچه همچنین حضور ریزگردها از دیگر عوامل سرخی دریاچه است.
وی گفت :‌ محققان دانشگاه شیراز با توجه به بحث حضور ریزگردها که طی 2 سال اخیر در شیراز و فارس به‌عنوان یک مشکل بروز پیدا کرده و بعضا تشدید شده است، ریزگردها را نیز یکی از عوامل افزایش جلبک‌ و به تبع آن قرمزی تالاب مهارلو به‌شمار آوردند.
آقای جعفرنژاد افزود :‌ برخی رسانه‌ها، سرخی دریاچه را پدیده‌‌ کشند قرمز عنوان کرده‌اند اما این موضوع علمی نیست و به اشتباه مطرح شده است.
وی گفت : ما قرمزی دریاچه را به عنوان پدیده شکوفایی جلبکی می‌شناسیم و تحقیقات کارشناسان محیط زیست این موضوع را اثبات کرده که این پدیده در اکوسیستم‌های شور نظیر دریاچه ارومیه و مهارلو رایج است.

نظرات بینندگان