کد خبر: ۳۴۲۱۸
تاریخ انتشار: ۱۰:۲۳ - ۰۴ مرداد ۱۳۹۱

فقط در سه شهرمصلاي مستقل نماز جمعه داریم!

حجت‌الاسلام حسين ملك‌مكان گفت: اكنون تنها در سه شهر فسا، كازرون و جهرم داراي مصلاي مستقل نماز هستيم و در ساير شهرها نماز جمعه در مساجد، حسينيه‌ها و نقاطي كه توسط مردم و با همكاري مسوولان در نظر گرفته شده برگزار مي‌شود.

به گزارش شیرازه به نقل از ایسنا، رييس شوراي سياست‌گذاري ائمه جمعه فارس در جمع خبرنگاران، افزود: اين ميزان اعتبار صرف ايجاد و توسعه مصلاهاي نمازجمعه در سراسر استان فارس شده است.

 وي با تاكيد بر اين‌كه «شوراي سياست‌گذاري و ستاد اقامه نماز در سراسر كشور نهادي غيردولتي است كه بر مردمي بودن و مردمي ماندن اصرار داشته و دارد» گفت: در بعضي دولت‌ها مانند دولت‌هاي نهم و دهم كه توجه ويژه‌اي به مباحث فرهنگي در حوزه دين شده، اعتباراتي به اين بخش اختصاص يافته است.

 ملك‌مكان تاكيد كرد: براساس مصوبه مجلس 5 درصد از كل اعتبارات شاخص‌هاي فرهنگي به شوراي سياست‌گذاري كشور اختصاص داده شد كه با توجه به نياز و گستردگي استان‌هاي مختلف اين اعتبارات كه عدد بالايي را نيز شامل نمي‌شود، توزيع شده و مي‌شود.

وي با يادآوري اين‌كه «استان فارس در سطح كشور بيشترين تعداد ستاد اقامه نماز را با 67 ستاد دارا است» خاطرنشان كرد: بر همين اساس اعتبارات اختصاص داده شده به استان فارس در كشور بيشترين ميزان اعتبارات بوده است.

 رييس شوراي سياست‌گذاري ائمه جمعه فارس گفت: اكنون تنها در سه شهر فسا، كازرون و جهرم داراي مصلاي مستقل نماز هستيم و در ساير شهرها نماز جمعه در مساجد، حسينيه‌ها و نقاطي كه توسط مردم و با همكاري مسوولان در نظر گرفته شده برگزار مي‌شود.

 وي با ابراز نارضايتي از وضعيت مصلي‌ها در استان فارس گفت: در برخي نقاط متاسفانه با ايجاد يك سايبان، وسط خيابان نمازجمعه برگزار مي‌شود و در برخي شهرها هم از سالن‌هاي ورزشي يا سوله‌هايي جهت برپايي اين آيين سياسي- عبادي استفاده مي‌كنيم.

ملك‌مكان با اشاره به 5 مردادماه و سالروز برپايي اولين نماز جمعه در كشور، گفت: شيراز افتخار اين را دارد كه پس از تهران دومين نمازجمعه كشور را به امامت شهيد آيت‌الله دستغيب برگزار كرد و از آن روز تاكنون به‌صورت مداوم اين آيين برپا شده است.

 

 

اين مقام روحاني همچنين گفت: هم‌اينك 15 شهر در استان تقاضاي برپايي نماز جمعه را دارند كه بايد بعد از بررسي و مشخص شدن امام جمعه، امكان برپايي اين آيين را فراهم كنيم.

 

 

ملك‌مكان با گرامي‌داشت ياد آيت‌الله آيت‌اللهي امام‌جمعه فقيد لارستان، گفت: هم‌اينك 67 امام جمعه دائم و حدود 140 امام جمعه موقت در سطح استان فارس حضور و فعاليت دارند.

 

 

رييس شوراي سياست‌گذاري ائمه جمعه گفت: نماز جمعه تنها يك آيين عبادي نيست بلكه يك رويداد سياسي - فرهنگي - اجتماعي و مذهبي است و امام جمعه تنها مسووليت برپايي نماز جمعه را بر دوش ندارد بلكه حكم پدر جامعه را عهده دار است.

 

 

وي اضافه كرد: ستادهاي نمازجمعه و امامان جمعه با تاثيرگذاري عميق در عرصه‌هاي مختلف اجتماعي، سياسي و به‌خصوص فرهنگي، تاسيس و احياي مراكز فرهنگي، تاسيس و احياي حوزه‌هاي علميه و ايفاي نقش به‌عنوان محور وحدت و همدلي در جامعه بين مردم و مسوولان، تاثيرگذارترين و بي‌بديل‌ترين نقش را در تحقق شعار سال ايفا كرده و مي‌كنند.

نظرات بینندگان