کد خبر: ۳۴۳۸۷
تاریخ انتشار: ۱۱:۵۲ - ۰۹ مرداد ۱۳۹۱

كمیته صیانت از موارد مسلمه و متفق علیه تشکیل شود

آیت الله سید محمد باقر شیرازی از مراجع عظام تقلید تشكیل كمیته \'صیانت از موارد مسلمه و متفق علیه\' زیر نظر شورای مراجع برای جلوگیری از اظهارنظرهای غیر كارشناسانه مرتبط با مبانی دینی و مكتب توسط هر فرد و یا گروه غیر مرتبط با مراجع عظام را خواستار شد.

به گزارش شیرازه به نقل از دفتر آیت الله سید محمد باقر شیرازی، این درخواست پس از آن مطرح شده است كه برخی اظهارات در به سخره گرفتن مراسم هایی نظیر زیارت مراقد مشرفه ائمه اطهار علیهم السلام و قبور مؤمنین توسط برخی افراد مطرح شد.

آیت الله شیرازی ، ضمن محكوم كردن این گونه اظهار نظرها، بیان كرد: آنچه مسلم بین تمامی مذاهب و ادیان است آنكه برخی اعتقادات و احكام جزو مسلمات بوده و هیچكس حق عبور از آنها را ندارد تا چه رسد به اینكه تخطی درباره آنها ایجاد شده و یا اینكه این معتقدات و احكام به سخره گرفته شوند كه در این صورت مجازات های سنگینی برای عاملان این عمل درنظر گرفته شده است.

وی اضافه كرد: خصوصا اگر این كار توسط كسانی صورت پذیرد كه مدعی توانایی های علمی با عناوینی نظیر كارشناس و یا دكترای علوم دینی باشند كه قطعا مجازات های سنگین تری در باره آنها به اجرا در می آید.

این مرجع تقلید افزود: آنچه كه متاسفانه از ابتدا تا امروز در باره دین مقدس اسلام با آن همه احكام متعالی و به عنوان كامل ترین دین عرضه شده به بشریت، اتفاق افتاده آن است كه به جهت وجود دسیسه های مختلف در محو و نابودی و یا به انحراف كشیدن عقائد مسلمه این دین مبین، هر روز شاهد بروز برخی نظرات آنهم درغالب افرادی كه مدعی دین شناسی هستند ، می باشیم.

وی ادامه داد: این امور علاوه بر اینكه سبب ایجاد طعن بر احكام و معتقدات متقن می شود سبب ایجاد زمینه های مساعدی برای خدشه وارد كردن به آنها شده، گاهی همان معتقدات را تا مرز كفر و شرك به پیش می برند.

آیت الله شیرازی ، اظهار داشت: آنچه امروز توسط فرق ضاله ای نظیر وهابیت صورت می گیرد یك سری معتقدات ساختگی را بر اساس احادیثی جعلی، جزو مسلمات دین تلقین نموده و تمام كسانی را كه آنرا نپذیرند ـ حتی اگر شامل افراد سایر مذاهب اسلامی باشند ـ مشرك و كافر و نجس دانسته و با مباح شمردن خون، اموال و نوامیس ایشان، شكاف عمیقی را در بین مسلمانان ایجاد كرده و می كنند.

وی افزود: این مساله نه تنها موجب ریختن آب به آسیاب دشمنان قسم خورده اسلام نظیر یهودیت و امثال ایشان می شود، گاه در چرخاندن چرخ آسیاب ایشان نیز سهیم می شوند كه نظیر آن را امروز در سطح وسیع و هر روز به اشكال مختلف متأسفانه شاهدیم .

این مرجع تقلید گفت: در این میان متأسفانه گاه برخی اظهار نظرها از سوی برخی افرادی كه مدعی اسلام شناسی وحتی مذهب شناسی هستند، زمینه ساز و یا مؤید این گونه تحریفات شده و در برخی موارد حتی موجب ایجاد خلل در افراد پیرو آن مذهب و مكتب می شود.

وی ادامه داد: به عنوان نمونه و درعصر حاضر می توان به مواردی نظیر تشكیك در آتش كشیده شدن درخانه حضرت فاطمه زهرا سلام الله علیها و شهادت ایشان، ادعای داشتن استاددف نوازی برای آن حضرت، برشمردن یزید و معاویه و شمراز جمله اولیاء الله و از اهل بهشت، و اخیرا به مسخره گرفتن زیارت اهل قبور حتی زیارت مشاهد مشرفه ائمه اطهار علیهم السلام است كه غالبا هم از زبان كسانی شنیده می شود كه به گزاف خود را از اركان و مبلغان مكتب پربار تشیع می دانند كه انا لله و انا الیه راجعون.

آیت الله شیرازی بیان داشت: آنچه امروز ضروری به نظر می رسد و باید در اسرع وقت صورت پذیرد آن است كه مجموعه ای زیر نظر شورای مراجع تحت عنوان \'كمیته صیانت از موارد مسلمه و متفق علیه\' به منظور جلوگیری از اظهار نظرهای غیركارشناسانه مرتبط با مبانی دینی و مكتب توسط هرفرد و یا گروه غیرمرتبط با مراجع عظام با عناوینی مانند كارشناس، دكترا و امثال آن تشكیل شده و با هرگونه انحرافات و كجی هایی كه به اعتقادات و احكام متفق علیه دین مبین اسلام و مكتب پربار تشیع خدشه وارد می سازد، مقابله كند.

وی گفت: بر این مجموعه است كه گویندگان این مباحث را در صورت غفلت و تعمد نداشتن دراظهار نظرشان وادار به استغفار و اقرار به اشتباه درسطح علنی نموده و درصورت تعمد، متناسب با اظهار نظر مطرح شده به اشد مجازات محكوم و او را برای اجرای حكم مقتضی به دستگاه های قضایی تحویل دهند.

این مرجع تقلید بیان داشت : نباید فضا برای طرح هرگونه اظهار نظرهایی كه به نام دین، اعتقادات دینی را برهم می زند فراهم باشد.

آیت الله شیرازی افزود : هرچند كه باب انتقاد و اظهار نظر درهرموردی باز است اما به شرطی كه اظهارات مذكور به عنوان اظهار نظر شخصی و در قالب انتقاد و یا پیشنهاد باشد نه نظریه دینی و مستفاد از دین و یا مكتب.

وی بیان كرد: از همه بدتر مسخره كردن برخی از این معتقدات است كه این روزها متأسفانه باب شده است و هر روز با عناوین ظاهرا جذاب از سوی افراد به اصطلاح روشنفكر ومتمدن و فرنگ رفته اظهار می شود.

این مرجع تقلید افزود: افراد مذكور یا باید فورا از گفته خود اظهار ندامت كرده و به شكل علنی از گفته خود برگردند و یا به اشد مجازات تنبیه و مجازات شوند هرچند كه خداوند متعال وعده فرموده است كه: «إِنَّا نَحْنُ نَزَّلْنَا الذِّكْرَ وَإِنَّا لَهُ لَحَافِظُونَ» ما خود حافظ دین خود هستیم.

نظرات بینندگان