کد خبر: ۳۴۸۹۱
تاریخ انتشار: ۱۲:۲۴ - ۲۳ مرداد ۱۳۹۱

سخنرانی استاد دانشگاه شیراز درحضور رهبری/ عکس

در میان اساتیدی که در حضور مقام معظم رهبری سخن گفتند، یکی از اساتید برجسته دانشگاه شیراز نیز دیده می‌شود.

شیرازه - دیروز (یکشنبه 22 مرداد) جمعی از اساتید برجسته دانشگاه‌ها با رهبر معظم انقلاب اسلامی دیدار کردند. در این جلسه ابتدا 15 تن از اساتید نقطه نظرات خود را در خصوص موانع، راهکارها و جایگاه رشد علمی در ایران بیان کرده و سپس رهبر انقلاب به ایراد سخنرانی پرداختند.

در میان اساتیدی که در حضور مقام معظم رهبری سخن گفتند، یکی از اساتید برجسته دانشگاه شیراز نیز دیده می‌شود. دكتر افسانه صفوی دكترای شيمی دانشگاه شيراز و استاد و پژوهشگر نمونه به عنوان هفتمين سخنران،‌ روند پيشرفت علمی ايران را افتخار آميز خوانده و گفت: استقلال بيشتر دانشگاهها می تواند اين روند را تسريع كند. دكتر صفوی همچنين در این جلسه، باور عميق به توانايی متخصصان داخلی، حمايت بيشتر از محققان وايجاد بانك نيازهای صنعتی كشور را خواستار شد.

 

بانوی شیمی ایران کیست؟

افسانه صفوی متولد 1334 شیراز است.  او تحصیلات كارشناسی خود را در سال 1350 در رشته شیمی در دانشگاه شیراز ودر سال 55 با بورس رتبه اولی وزارت علوم برای ادامه تحصیل راهی دانشگاه بیرمنگام انگلستان شد. در سال 57 موفق به اخذ دانشنامه كارشناسی ارشد و در سال 60 دانشنامه دكترای خود را در رشته شیمی تجزیه، دریافت كردم دوره كارشناسی ارشد را در سال 1357 و دوره دكترا را در سال 1360 در دانشگاه بیرمنگام انگلستان به پایان برد و به‌عنوان نخستین زن ایرانی شناخته شد كه در علوم پایه به رتبه استادی رسید. دكتر افسانه صفوی یكی از چهره های ماندگار ششمین همایش چهره های ماندگارو برگزیده انجمن شیمی ایران می باشند.

دكتر صفوی بیش از 155 مقاله در مجلات علمی معتبر بین‌المللی و 130 مقاله در كنفرانس‌های داخلی و خارجی و راهنمایی و سرپرستی 26 رساله دكترا و 40 پایان‌نامه كارشناسی‌ارشد را در كارنامه خود دارد.

او همچنین برنده جایزه علمی بین‌المللی پروفسور عبدالسلام در ایتالیا در رشته شیمی، پرمقاله‌ترین دانشمند زن كشورهای جهان سوم و برنده نشان دانش (سال 1383) و دارنده عنوان استاد نمونه كشوری سال 1380 و چندین بورس، نشان و جایزه علمی داخلی و خارجی است كه از آن جمله می‌توان به بورس هامبوست از كشور آلمان اشاره كرد.

از دیگر فعالیت‌های او می‌توان به عضویت در هیات تحریریه مجلات علوم و فناوری ایران و مجله انجمن شیمی ایران، خدمت‌رسانی در نقش مشاور اداره كل محیط ‌زیست استان فارس و داوری مقالات مجلات معتبر بین‌المللی اشاره كرد.



نظرات بینندگان