کد خبر: ۳۴۸۹۲
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار: ۱۳:۱۳ - ۲۳ مرداد ۱۳۹۱

هدف 95؛ نقشه جدید شورای شهر برای توسعه(!) شیراز؟

یکی از اعضای شورای شهر گفته است: علاوه بر تکمیل پروژه های 90 در صدد طراحی پروژه های هدف 95 نیز هستیم تا دست شورای شهر بعدی پر باشد!

شیرازه - عدم درک و دریافت صحیح از مبانی توسعه ی اسلامی و تضاد عمیق و ریشه ای آن با مبانی توسعه‌ی غربی از سوی مسئولان شهری در سالیان متمادی ، عملا کلان‌شهرهای ایران را به ویترین تضاد طبقاتی بدل کرده است. در دو دهه ی اخیر، آنچه که در کلان‌شهرهای کشور شاهد بوده‌ایم نه اجرای همراه با نقص الگوی پیشرفت و عدالت اسلامی ، که اجرای بی عیب و نقص الگوی توسعه و تبعیض غرب بوده است.

بر پایه‌ی همین مبانی تفکر و اندیشه‌ی غربی در باب توسعه ، شورای اسلامی شهر شیراز طرحی را با عنوان «هدف 90» تصویب نموده بود. مصوبه‌ای که از همان ابتدا در کانون اعتراضات دانشجویان و مردم عدالتخواه قرار گرفت. گرچه شورای سوم ، به جهت ضعف مدیریتی خود، قادر به اجرای تمام پروژه‌های هدف 90 هم نشد، اما از آنجا که زمزمه‌های «هدف 95» به گوش می‌رسد و یکشنبه گذشته (15 مرداد) یکی از اعضای شورای شهر گفته بود: علاوه بر تکمیل پروژه های 90 در صدد طراحی پروژه های هدف 95 نیز هستیم تا دست شورای شهر بعدی پر باشد!  تبیین و کالبدشکافی هدف 90 بسیار ضروری به نظر می رسد؛

 - بنا به آنالیز اطلاعات منتشر شده از سوی سایت رسمی شورای شهر، از مجموع 283 میلیارد تومان اعتبارات پروژه های هدف90 ، معادل 15% در جنوب شهر بوده و مابقی مصروف پروژه های عمرانی و فضای سبز نیمه شمالی شهر می‌گردیده است.

- از پروژه‌های 9 گانه فضای سبز مصوب در این طرح، تنها یک پارک در جنوب شهر قرار داشته و 8 پارک دیگر جملگی در شمال شهر مکان‌یابی شده بودند.

- اعتبارات پروژه‌های ترافیکی در هدف 90 ، بیش از 190 میلیارد تومان بوده که از این رقم 84% آن در شمال شهر قرار داشته است.

 

استدلال شورای شهر برای هدف 90

اما استدلال غالب اعضای شورای شهر در خصوص هدف 90 یکی از شنیدنی ترین استدلال ها در خصوص صرف بودجه شهری است! برای مستند بودن آن چه می آید٬ نقل قول یکی از اعضای شورای شهر بهترین سند خواهد بود اگرچه جملات مشابه از دیگر از اعضا هم شنیده شده است.

در اولین جلسه مطالبه  دانشجویی که به مناسبت 2 آذر٬‌ سالگرد صدور پیام تشکیل بسیج دانشجو و طلبه از سوی امام خمینی (ره) و به همت بسیج دانشجویی دانشگاه شیراز در سه شنبه 2 آذر 1389 در تالار فجر دانشگاه شیراز برگزار شد٬ خانی٬ عضو شورای شهر شیراز بعد از صحبت های نسبتا مفصل در دفاع از هدف 90 اینگونه گفت: آباد کردن هر منطقه از مناطق شهرداری مستلزم دریافت عوارض از همان منطقه است و در همان منطقه هم مصرف می شود!

 

نظر آیت الله ایمانی در خصوص هدف 90

اگرچه آیت الله ایمانی امام جمعه شیراز و نماینده ولی فقیه در استان فارس٬ چندین بار نظر خود را در خصوص هدف 90 بیان داشته اند اما ایشان در دیدار با مسئولین حوزه های بسیج دانشجویی دانشگاه های شیراز نظر خود را در خصوص استدلال اعضای شورای شهر اینگونه بیان داشتند که (نقل به مضمون): این که گفته می شود چون از بالاشهری ها پول می گیریم باید برای خود انان هزینه کنیم٬ در حقیقت جامعیت اسلام را زیر سوال می برند. ایشان سپس به فلسفه خمس و زکات در اسلام پرداختند و از این گفتند که در اسلام از ثروتمند گرفته می شود که صرف مستضعف شود نه اینکه دوباره صرف خود انان شود.

 

نتیجه هدف 95 ؟

حال هفته‌ی گذشته ، همان‌ها که هدف 90 را تصویب کردند، سخن از تدوین هدف 95 به میان آورده‌اند. همان‌ها که با استدلال اینکه چون مردم شمال شهر عوارض بیشتری می‌دهند، پس باید امکانات بیشتری داشته باشند، عدالت اجتماعی را ذبح کرده و باعث به وجود آمدن طبقه‌ی ممتازان و مرفهان بی‌درد شده‌اند. همان‌ها که تا مغز استخوان معتقدند " هر که پولش بیش حقش بیشتر " دوباره می‌خواهند برای سومین حرم اهل بیت هدف‌گذاری کنند، و پر واضح است که نتیجه‌ی هدف‌گذاری این تفکرات برای شهر ، ثمره ای جز شکاف طبقاتی و له شدن محرومین زیر چرخ‌های به اصطلاح توسعه! نخواهد بود.

بی‌شک مسیری که هدف گذاری‌های برخواسته از مبانی غربی، فراروی شیراز قرار می‌دهد ، بیراهه‌ای خطرناک به سوی نا کجا آباد است ، نا کجا آبادی که با آموزه های حضرت روح الله ، 180 درجه متفاوت است.

نظرات بینندگان
نظرات بینندگان
اخبار شیراز
United States of America
دوشنبه ۲۳ مرداد ۱۳۹۱
0
واقعا برای بعضی دیدگاهاتون متاسفم!!! پروژه‌های عمرانی بیشتر در بالاشهر شیراز هستن قبول اما باید پذیرفت که این مسئله ربطی پولدار و فقیر نداره و دلیل اصلیش این هست که بالاشهر بیشتر از پایین شهر به این پروژه هااحتیاج داره، مثلا شما کجای شیراز رو سراغ داری که پل معالی آباد بیشتر به درد اون قسمت میخورد تا خود معالی آباد؟ تمرکز ادارات و دستگاه ها در به قول شما بالاشهر باعث افزایش جمعیت و تردد خودروها در این قسمت شده که خب مسلما پروژه های عمرانی بیشتری میطلبه، مثلا این بولوار احمدابن موسی مگه پایین شهر نیست؟ خودتون از داخل این بولوار رد شید و برای ما بگید این بولوار بیشتر به درد بالاشهر میخورد یا پایین شهر؟!!جدای از این مسائل این حق طبیعی هر فردی هست که اگه بیشتر عوارض و مالیات میده پس بیشتر هم بهش رسیدگی میشه حرف از اسلام زدید و گفتید باید از ثروتمند بگیریم و به فقیر بدیم اسلام در این مورد از خمس صحبت کرده یعنی یک پنجم پس چهار پنجم میمونه برای خود فرد ثروتمند، البته به پایین شهر هم دارن خوب رسیدگی میکنن به نظرم، شما بولوار باهنر جنوبی یا مثلا بولوار سردخونه رو ببین که پایین شهرن اما چه پیاده رو قشنگی واسشون درست کردن، در واقع یک پارک کوچیک حاشیه ای یا مثلا کجای شیراز به اندازه منطقه 7 مسیر ویژه دوچرخه داره؟ مگه منطقه 7 پایین شهر نیست؟ مگه قصردشت، زند، عفیف آباد، ولیعصر، ستارخان، ملاصدرا بالاشهر نیستن؟ پس چرا وضع پیاده روهاشون اینطوری افتضاحه و پیاده رو یه جایی مثل باهنر جنوبی در برابر اینا پاریسه؟؟ نویسنده محترم شیرازه لطفا پیاده شو با هم بریم و این حرفایی که از روی احساسات غیر منطقی برخی افراد زده میشه کورکورانه تو سایتت نگذار لطفا