کد خبر: ۳۴۹۲۱
تاریخ انتشار: ۱۱:۴۰ - ۲۴ مرداد ۱۳۹۱

حضور استان فارسی‌ها در راهپیمایی روز قدس بالاتر از میانگین کشوری است

شیرازه در آستانه روز قدس، در سومین قسمت از سلسله مطالب «فرهنگ عمومی در استان فارس» به ارائه آماری در خصوص میزان شرکت‌کنندگان در راهپیمایی روز قدس در استان فارس و شیراز پرداخته است.

شیرازه- همان طور که وعده داده بودیم برآنیم تا هر هفته با انتشار آمار و اطلاعاتی ویژه، به بررسی وضعیت یکی از حوزه های فرهنگ عمومی در استان فارس بپردازیم. از جمله موضوعاتی که همواره در حوزه فرهنگ عمومی بحث برانگیز بوده است، مقوله "میزان حضور مردم در مراسم اجتماعی" می باشد. از آنجایی که در آستانه روز جهانی قدس قرار داریم و حضور مردمی در این راهپیمایی را می توان یکی از مصادیق مهم "مراسمات اجتماعی" به شمار آورد، در گزارش این هفته ضمن داشتن نیم نگاهی به چگونگی وضعیت حضور مردم سراسر کشور در راهپیمایی روز قدس، به بررسی وضعیت استان فارس و کلان شهر شیراز در این زمینه خواهیم پرداخت.

با رجوع به اطلاعات بدست آمده از "طرح بررسی و سنجش شاخص های فرهنگ عمومی کشور" (اطلاعات بیشتر راجع به این طرح را می توانید در اینجا مشاهده کنید)  درمی یابیم که از میان پرسش شوندگان، در مجموع 45 درصد از مردم سراسر کشور اظهار داشته اند که در سال پیش از اجرای طرح، در راهپیمایی روز قدس شرکت کرده اند و در مقابل 53 درصد نیز اعلام داشته اند که در این راهپیمایی شرکت نکرده اند. در این بین استانهای البرز، خوزستان و کردستان به ترتیب با 22، 29 و 30 درصد حائز کمترین شرکت کننده ها در راهپیمایی روز قدس بوده اند و استان فارس نیز با 46 درصد، توانسته است در این حوزه از فرهنگ عمومی، قدری بالاتر از میانگین کشوری قرار بگیرد.



اما کنکاش بیشتر در اطلاعات بدست آمده حاکی از نکات جالبی است؛ از جمله آنکه نسبتِ افرادی که اعلام داشته اند در راهپیمایی روز قدس شرکت کرده اند، در میان مصاحبه شوندگان شهری بیشتر از مصاحبه شوندگان روستایی است. به عبارت روشن تر برخلاف تصور اولیه که گمان می شود روستائیان بیش از اهالی شهر در راهپیمایی ها شرکت دارند، آمارها حاکی از آن است در حالی که 43 از مردم پاسخ دهنده روستایی اظهار کرده اند در راهپیمایی روز قدس شرکت داشته اند، مردم پاسخ دهنده شهری با 2 درصد افزایش نسبت به روستائیان کشور به این پرسش پاسخ مثبت داده اند و عدد 45 درصد را برای خود به ثبت رسانده اند.

همچنین آمارها نشان می دهد میزان حضور مردان در این راهپیمایی بیش از زنان بوده است، به طوری که 53 درصد از مردان و 37 درصد از بانوان اعلام کرده اند در سال قبل از اجرای طرح سنجش فرهنگ عمومی کشور، در مراسم راهپیمایی روز جهانی قدس شرکت داشته اند.

جدول ذیل نیز به خوبی نشان می دهد تغییرات در سن، تحصیلات و درآمد افراد، چه اثری بر حضور آنان در راهپیمایی روز قدس داشته است.

اما تصوری که در بالا از آن صحبت به میان آمد، در بررسی وضعیت کلان شهرها نمایان می گردد. به طوری که اگر وضعیت کلان شهرها را در این زمینه بررسی کنیم در می یابیم متوسط حضور مردمِ کلان شهرهای کشور در راهپیمایی روز قدس، 33 درصد بوده است. این در حالی است که همانطور که اشاره گشت اگر بجای کلان شهرها، مجموع پاسخ دهندگان شهری را در نظر بگیریم با عدد 45 درصد مواجه خواهیم گشت.

اما در میان کلان شهرهای مورد بررسی، نسبت افرادی که اعلام داشته اند در سال گذشته در راهپیمایی روز قدس شرکت کرده اند یکسان نمی باشد؛ به طوری که 57 درصد از پاسخ دهندگان در شهر تبریز، 51 درصد در شهر مشهد، 49 درصد در شهر قم، 42 درصد در شهر شیراز، 30 درصد در شهر اهواز، 29 درصد در شهر اصفهان، 24 درصد در شهر تهران و 23 درصد از پاسخ دهندگان در شهر کرج بیان نموده اند که در سال گذشته در راهپیمایی روز قدس شرکت کرده اند.

در نتیجه شهر مقدس شیراز با 42 درصد شرکت کننده، پس از تبریز، مشهد و قم، در رتبه چهارم از میان 8 کلان شهر کشور قرار گرفته است؛ این در حالی است که شهرهایی نظیر اصفهان، اهواز و تهران با اختلافی فاحش پس از شیراز قرار گرفته اند؛ شیرازی که حضور مردم آن در راهپیمایی روز قدس، قریب به 10 درصد از میانگین حضور کلان شهرها نیز بیشتر بوده است.


مطالب مرتبط:

چند درصد از مردم استان فارس موسيقي گوش مي دهند؟

ضرورت نگاه آماری به فرهنگ عمومی در استان فارس


 

 

نظرات بینندگان